Prohlášení týmů po pátku: dominance Mercedesu, problémy Vettela

Lewis Hamilton vyhrál oba tréninky. Dobrou formu má zřejmě také Red Bull a Ferrari, ale zatím se nezdá, že by dominanci stříbrných šípů někdo zastavil. Sebastiana Vettela provázely technické problémy.

Mercedes

Mercedes i na začátku evropské části sezóny dominuje formuli 1, což potvrdil Lewis Hamilton nejrychlejšími časy zajetými v obou pátečních trénincích na Katalánském okruhu: „Je znát krok vpřed, který jsme na voze udělali. Naše oba dnešní tréninky probíhaly hladce, vlastně jsem už dlouho neměl tak dobrý pátek! Barcelona je náročná na pneumatiky, takže dnešní jízdy byly o tom vyzkoušet, jak dlouho pneumatiky vydrží, a během druhého tréninku jsme v tomto ohledu dokázali provést nějaké změny k lepšímu. Je tu těžké předjíždět, takže uděláme maximum, abychom se kvalifikovali co nejlépe, nejdůležitější ale bude závod a schopnost starat se o pneumatiky.”

Nico Rosberg si vylepšení, které tým do Španělska přivezl, pochvaluje, ovšem úplně spokojený není. „Do Barcelony jsme přivezli některé vylepšené díly a ty na voze docela dobře fungují. Zdá se, že jsme znovu rychlí, osobně jsem se dnes ale ve voze necítil moc pohodlně, a to také proto, že jsem toho v prvním tréninku moc nenajel. Večer nás čeká ještě spousta práce a budu spolupracovat s inženýry, abych pro víkend našel na vůz nejlepší možné nastavení.”

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Red Bull

Daniel Ricciardo je celkem frustrován tím, že i po třítýdenní pauze má Mercedes i nadále tak velký náskok na ostatní: „My se zlepšujeme, ale nezdá se, že by Mercedes zpomaloval, takže jsou stále docela vpředu. Doufal jsem, že bychom mohli trochu více stáhnout ztrátu, dnes jsme byli moc daleko. Bylo by pěkné brzy bojovat o vítězství, vypadá to ale, že třetí místo je v tuto chvíli maximem, kterého můžeme dosáhnout.”

Jeho týmový kolega Sebastian Vettel zaznamenal obtížný vstup do víkendu, když kvůli elektrickému problému dnes absolvoval pouhá čtyři kola. „Jde o malý problém, který však má velké následky. Rozhodli jsme se vyměnit celou pohonnou jednotku a to je bohužel docela náročné. Docházelo k lehkému tření, které způsobilo poškození a následně zastavilo vůz. Všude jsou tam senzory, takže chvíli trvá, než vůz kompletně rozložíme. Doufám, že se z toho dostaneme, jinak by to bylo špatné.”

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ferrari

Fernando Alonso nebyl nadšený kombinací nízkého přítlaku letošních vozů a špatné přilnavosti zvolených směsí pneumatik. Akceptoval však, že mu nezbývá nic jiného, než se situaci přizpůsobit.

„Trať dnes neměla zrovna dobrý grip a my jsme se obecně trápili trochu víc, což bylo důsledkem série faktorů včetně tratě, která nebyla tolik pogumovaná jako obvykle. Navíc máme nižší aerodynamický přítlak než v minulosti a podle mého názoru je také výběr pneumatik pro zdejší trať příliš konzervativní. Teď je před námi spousta práce, abychom se pokusili optimálně vyvážit auto a dostat z něj maximum, i když nám okolnosti do karet moc nehrají. Musíme být chytřejší než ostatní, co se týče provádění změn a jejich aplikování na kvalifikační čas.”

Kimi Räikkönen zasvětil dopolední trénink testování dvou různých variant zadního křídla, zatímco odpoledne se již připravoval na kvalifikaci a závod.

„Dnešek na trati byl obzvláště nabitý, snažili jsme se odjet co možná nejvíce kol, abychom během tréninků zvládli připravený program. Ráno jsme zkoušeli různá nastavení, testovali jsme dvě různá zadní křídla, zatímco ve druhém tréninku jsme se zaměřili na kvalifikaci a závod a analýzu chování těch dvou směsí, které sem Pirelli přivezlo. Dnes večer pečlivě projdeme všechna data, která jsme nasbírali, abychom se rozhodli, který směrem jít.”

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Lotus

„Dnešek byl frustrující, jelikož jsme měli několik drobných problémů, kvůli kterým jsem nemohl zajet čisté jízdy a dobrý čas. Nedokázali jsme kvůli tomu ani nastavit vůz tak, jak bychom chtěli. Pozitivní však je, že z Pastorových kol vidíme, že vůz má rychlost. Pokud všechno vyřešíme a můj vůz pojede tak, jak by měl, můžeme zítra v kvalifikaci dosáhnout dobrého výsledku”, shrnuje páteční jízdy Romain Grosjean.

Pastor Maldonado dodává: „Auto dnes bylo dobré a zdá se, že jsme se opravdu zlepšili. Kvůli našemu programu jsem nezajel svůj nejlepší čas v době, kdy byla trať nejrychlejší, takže se vůz, i vzhledem k vylepšením v nastavení, ještě určitě zlepší. Z tohoto víkendu mám dobrý pocit.”

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

McLaren 

„Odpoledne při vyšších teplotách pro nás bylo obtížnější přimět vůz, aby správně fungoval. Když jste omezeni na přítlaku, tak se zdá, že auto funguje jen v malém rozsahu teplot. Ráno jsme podle mě vypadali rychlejší, než jsme ve skutečnosti byli. Snažíme se pracovat na vyvážení vozu, abychom zlepšili naši rychlost na dlouhé vzdálenosti, pro zítřek můžeme připravit lepší vůz,” říká Jenson Button a dodává, že vylepšení, která tým do Barcelony přivezl, pomohly v oblasti vyvážení vozu.

Nová vylepšení na voze si pochvaluje také Kevin Magnussen: „Myslím, že vylepšení fungují. Sice nezmění úplně svět, představují však malý krok správným směrem a my takové kroky potřebujeme dělat. Pokud se nám tento víkend všechno povede, pak si myslím, že můžeme bojovat ve středu pole. To samozřejmě stále není to, co chceme, oproti Číně by to ale byl krok vpřed.”

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sauber

„Celkově vzato mi zabralo nějaký čas, než jsem si zvykl na podmínky na trati a nový balíček. V tuto chvíli se necítím úplně jistý, nejsem ani příliš spokojen s vyvážením vozu. Měli jsme problém s pohonnou jednotkou, takže jsme přišli o docela dost času na trati, kvůli čemuž jsem nemohl získat ten správný cit pro auto. Máme data z Adrianova vozu, která nám pomohou zanalyzovat rozdíly mezi vozy a najít pro zítřek správné vyvážení,” hodnotí Esteban Gutiérrez.

„Dnes jsme rozhodně udělali krok vpřed. Ráno nebylo snadné vyhodnocovat některé věci, jelikož jsme museli vyřešit drobné problémy. Měl jsem ale dobrý pocit z potenciálu našeho vozu a během odpoledne jsem se o tom i přesvědčil. Moje rychlé kolo bylo dobré, v každé zatáčce se ale můžeme zlepšit. Pokud se nám zítra podaří všechno zrealizovat, máme v kvalifikaci šanci na nejlepší desítku. S dneškem jsem spokojen, je před námi ale stále spousta práce, jdeme však správným směrem,” dodává svůj pohled na páteční tréninky Adrian Sutil.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Toro Rosso

Daniil Kvjat je s tréninky na Velkou cenu Španělska spokojen a doufá, že na dnešní dobré jízdy tým Toro Rosso naváže i v zítřejší kvalifikaci: „Byl to celkem přínosný pátek a byl jsem spokojen s vyvážením vozu. Vůz byl spolehlivý jak na měkčí, tak tvrdší sadě pneumatik a díky tomu jsme mohli nasbírat spoustu užitečných dat.”

Výkonnost, a to zejména při jízdách na dlouhé vzdálenosti, si pochvaluje také Jean-Eric Vergne: „Nebyl to špatný pátek, i když do zítra musíme ještě udělat a pochopit spoustu věcí. Rozhodně pozitivní je fakt, že vypadáme velmi silně při dlouhých jízdách, takže pokud se do zítra dokážeme ještě zlepšit, mělo by to být lepší.”

 

Vergne za uvolněné kolo dostane na startu + 10 míst

 

Williams

Již ve čtvrtek Felipe Massa pochválil svůj tým za to, že na rozdíl od Ferrari jeho vývojové novinky většinou fungují také na trati. V pátek stáj z Grove v tomto duchu pokračovala.

„Byl to dobrý den, všechny nové díly fungovaly tak, jak jsme čekali. Pořád máme ještě trochu problémy s přilnavostí zadních pneumatik, od začátku sezóny už se to zlepšilo, ale ještě to není úplně ono. Střední guma je pro tento víkend lepší volbou, na té tvrdší nás trápí přilnavost, ale to všechny ostatní také.”

Dobrou práci s novými díly kvitoval také Valtteri Bottas, který však kvůli přímému srovnání neměl k dispozici všechny.

„Záď auta mi na výjezdu ze třetí zatáčky utíkala, což ještě zhoršoval vítr, také s přilnavostí to v téhle zatáčce bylo těžké. Neměl jsem všechny nové díly, jelikož je kvůli srovnání testoval Felipe, takže mám dobrý pocit, protože vím, že zítra bude moje auto rychlejší,” řekl Fin.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Force India

Nico Hülkenberg byl s páteční prací spokojený, cítí však, že se Force India stále ještě může zlepšit. Klíčem v Barceloně přitom podle Němce budou pneumatiky.

„Celkově to byl pozitivní den, posbírali jsme všechny informace, které jsme chtěli. Ještě nás čeká nějaká práce, abychom z vozu dostali lepší výkonnost, protože máme potenciál se zlepšit. Trať tady v Barceloně je velice náročná, klíčové bude najít ještě nějakou přilnavost, hlavně při práci s tvrdší směsí. Opotřebení je tady značné, loni se tu v závodě jelo na čtyři zastávky a já očekávám, že nároky na pneumatiky zůstanou vysoké také letos.”

Kolega Sergio Pérez dodal, že základem pro dobrý závod bude silné kvalifikační umístění: „Dnešek byl vpravdě náročným dnem. Naše závodní tempo vypadá dobře, bude ale důležité dobře se kvalifikovat, protože na téhle trati se vždycky špatně předjíždí. Směsi pro tento víkend jsou velmi tvrdé, což nám způsobuje problémy, když chceme, aby pneumatiky fungovaly tak, jak si přejeme. Na tomhle aspektu musíme dnes večer s inženýry zapracovat a pak budeme schopni bojovat o místo ve třetí části kvalifikace, což musí být naším cílem.”

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Marussia

Také Marussia věnovala pátek ověřování nových dílů z vývoje. Jules Bianchi dopoledne testoval přivezené komponenty, zatímco Max Chilton podporoval srovnání jízdami ve staré konfiguraci.

„Myslím, že jsme ukázali, že jsme dnes udělali dobrý úvodní krok s našimi novinkami," řekl Bianchi. "Nikdy to není tak, že z nich okamžitě dostanete všechno, takže nás ještě čeká spousta práce. Jednoduše řečeno, jsme blíž vozům před sebou a držíme caterhamy za sebou, což je dobré.”

Chiltona však odpoledne zbrzdily technické potíže: „Na začátku druhého tréninku jsme ztratili trochu času kvůli problému s motorem a odpoledne bylo obecně ve stylu stop-start. Těším se, že si také vyzkouším, co ty novinky přinášejí.”

Caterham

„Tohle pro nás byl těžký den, kvůli malé přilnavosti jsme z auta nemohli dostat nic dobrého ani v jednom z tréninků. Většinu prvního tréninku jsme využili pro testy aerodynamických řešení, nových dílů, které jsme sem přivezli a také jsme začali pracovat na různých nastaveních pro víkend, kvůli problémům s přilnavostí jsem ale nemohl zajet čisté kolo.” 

Stejný scénář podle Kamuje Kobajašiho přinesl i druhý trénink, kdy kvůli vyšším teplotám byla horší situace v zadní části vozu. Na závěr však Japonec dodává trochu optimismu: „Několik takových pátků jsme letos už měli a v sobotu jsme se vždy vrátili do boje, takže vím, že zítra můžeme být lepší.” Kobajašiho slova potvrzuje i Marcus Ericsson: „Stejně jako u Kamuje pro mě byl dominantní nedostatek přilnavosti v obou trénincích. Nemohl jsem jet naplno, protože po celé kolo jsem přecházel z přetáčivosti do nedotáčivosti, a to po většinu dne. Upřímně bylo to jako jezdit na ledě, což nechceme. Pro druhý trénink jsme udělali několik změn, s přilnavostí jsme ale měli stejné problémy. Také úroveň trakce byla nízká. Kvůli tomu všemu jsem neměl šanci zajet na střední směsi čisté kolo. I přes problémy s řízením jsme dokázali odjet velké množství kol, takže máme spoustu dat, se kterými můžeme pracovat."

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pirelli 

Šéf italského dodavatele pneumatik potvrdil, že opotřebení a výkonnostní degradace pneumatik je v Barceloně tradičně vysoká, odpovídá však jeho očekáváním. Brit tak znovu podotkl, že by neměla hrozit situace z loňska, kdy byly jezdci nuceni stavět v boxech až čtyřikrát.

„Pneumatiky dostávají v Barceloně hodně zabrat, zejména levá přední, ale navzdory tomu jsou opotřebení a výkonnostní pokles v souladu s naším očekáváním, což znamená, že většina jezdců by měla absolvovat maximálně tři zastávky v boxech.”

Perličkou je, že vzhledem k dodavatelské podpoře doprovodných závodů GP2 a GP3 Pirelli do Katalánska přivezlo 3224 pneumatik, tedy víc, než dosud na kteroukoli jinou velkou cenu.

GP Španělska: V prvním tréninku byl nejrychlejší Hamilton, Vettel nedokončil

GP Španělska: V prvním tréninku byl nejrychlejší Hamilton, Vettel nedokončil

GP Španělska: Ve druhém tréninku zůstal na čele Hamilton

GP Španělska: Ve druhém tréninku zůstal na čele Hamilton

Další článek: Renault: týmy nám neplatí za motory

22:37 | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)