Formule 1 se po roční covidové přestávce vrací do ulic Monte Carla. Který tým tam bude nejsilnější?
Kdo je silný na Katalánském okruhu, ten je silný všude. Něco podobného se ve formuli 1 říká už velmi dlouho. Okruh, který před necelými dvěma týdny hostil čtvrtý závod letošní sezóny je hodně náročný na dobrou aerodynamiku a je v tomto ohledu hodně univerzální. Pokud týmy na simulátorech testují nové díly a nastavení, dělají to zpravidla právě na tomto okruhu.
Španělsko je zajímavé ještě v jednom ohledu. V posledních letech po něm následuje Monako. Městský okruh o délce jen 3,3 km, který je tak specifický, že ho nelze srovnat s žádným jiným. Pro jezdce je to velká výzva, ale totéž platí pro inženýry a stratégy. Trať se v průběhu víkendu vyvíjí, safety car je zde téměř symbolem velké ceny.
Inženýři proto upírají svůj zrak na třetí sektor v Katalánsku. Má podobné vlastnosti jako Monako. Kdo bude silný v něm, bude silný také v ulicích knížectví.
V Monaku je důležitá kvalifikace. Pokud jde o vlastnosti vozu, je důležitý maximální přítlak, trakce, dobrá ovladatelnost vozu a brzdy.
Nejde ale jen o vůz. Ovlivnit kvalifikaci mohou žluté nebo dokonce červené vlajky, provoz na trati apod. Letos by to mohlo být velmi zajímavé, protože rozdíly jsou opravdu malé.
Například v Q1 ve Španělsku byl rozdíl mezi pátým Gaslym a třináctým Vettelem 0,099 sekundy! O postupu rozhodují setiny a dokonce tisíciny sekundy.
Třetí sektor
Motorsport.com se podíval na údaje od FIA a vybral nejrychlejší čas ve třetím sektoru každého týmu. Není to přesné rozložení sil v Monaku, ale je to určité vodítko:
P |
Tým |
Nejrychlejší čas |
Rozdíl |
1. |
Red Bull |
26.295 |
|
2. |
Mercedes |
26.400 |
0.105 |
3. |
Ferrari |
26.580 |
0.285 |
4. |
Alpine |
26.632 |
0.337 |
5. |
McLaren |
26.782 |
0.487 |
6. |
AlphaTauri |
26.827 |
0.532 |
7. |
Aston Martin |
26.923 |
0.262 |
8. |
Williams |
27.131 |
0.836 |
9. |
Alfa Romeo |
27.164 |
0.596 |
10. |
Haas |
27.311 |
1.016 |