Prognóza z třetího sektoru. Jaké bude letos rozložení sil v Monaku?

Formule 1 se po roční covidové přestávce vrací do ulic Monte Carla. Který tým tam bude nejsilnější?
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Prognóza z třetího sektoru. Jaké bude letos rozložení sil v Monaku? | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Kdo je silný na Katalánském okruhu, ten je silný všude. Něco podobného se ve formuli 1 říká už velmi dlouho. Okruh, který před necelými dvěma týdny hostil čtvrtý závod letošní sezóny je hodně náročný na dobrou aerodynamiku a je v tomto ohledu hodně univerzální. Pokud týmy na simulátorech testují nové díly a nastavení, dělají to zpravidla právě na tomto okruhu.

Fenomén Monaka: Opalování jen pár metrů od závodní trati

Fenomén Monaka: Opalování jen pár metrů od závodní trati

Španělsko je zajímavé ještě v jednom ohledu. V posledních letech po něm následuje Monako. Městský okruh o délce jen 3,3 km, který je tak specifický, že ho nelze srovnat s žádným jiným. Pro jezdce je to velká výzva, ale totéž platí pro inženýry a stratégy. Trať se v průběhu víkendu vyvíjí, safety car je zde téměř symbolem velké ceny.

Inženýři proto upírají svůj zrak na třetí sektor v Katalánsku. Má podobné vlastnosti jako Monako. Kdo bude silný v něm, bude silný také v ulicích knížectví. 

Klepněte pro větší obrázek
Katalánský okruh. Foto: GabrielStellaCC BY-SA 3.0

V Monaku je důležitá kvalifikace. Pokud jde o vlastnosti vozu, je důležitý maximální přítlak, trakce, dobrá ovladatelnost vozu a brzdy.

Nejde ale jen o vůz. Ovlivnit kvalifikaci mohou žluté nebo dokonce červené vlajky, provoz na trati apod. Letos by to mohlo být velmi zajímavé, protože rozdíly jsou opravdu malé. 

McLaren pojede v Monaku se speciálním zbarvením

McLaren pojede v Monaku se speciálním zbarvením

Například v Q1 ve Španělsku byl rozdíl mezi pátým Gaslym a třináctým Vettelem 0,099 sekundy! O postupu rozhodují setiny a dokonce tisíciny sekundy. 

Třetí sektor

Motorsport.com se podíval na údaje od FIA a vybral nejrychlejší čas ve třetím sektoru každého týmu. Není to přesné rozložení sil v Monaku, ale je to určité vodítko:

P Tým Nejrychlejší čas Rozdíl
1. Red Bull 26.295  
2. Mercedes 26.400 0.105
3. Ferrari 26.580 0.285
4. Alpine 26.632 0.337
5. McLaren 26.782 0.487
6. AlphaTauri 26.827 0.532
7. Aston Martin 26.923 0.262
8. Williams 27.131 0.836
9. Alfa Romeo 27.164 0.596
10. Haas 27.311 1.016
Další článek: Cunoda nevěděl, že se v Monaku jezdí už ve čtvrtek. Před víkendem resetoval svou mysl