Proč si týmy nepatentují své důležité technické inovace

S příchodem brzdového systému pro udržování světlé výšky a jeho kopírováním se naskytla otázka, proč si Lotus svoji inovaci nepatentoval a nezabránil ostatním v jejím využití. Vysvětlení je prosté.
Proč si týmy nepatentují své důležité technické inovace

Ve formuli 1 se víceméně každý rok objeví alespoň jedna technická novinka, která má tak významné přínosy pro čas na kolo, že se rychle rozšíří startovním polem. Každý tým by mohl své vynálezy ochránit patentem, ale neděje se to. Proč tomu tak je, vysvětlil jeden z inženýrů F1 v rozhovoru s Jamesem Allenem.

"Důvod, proč se ve formuli 1 nevyužívají patenty, je prostý," řekl. "Je to proto, že pokud si tým nějaké řešení patentuje, tak si tímto způsobem uzamkne výhodu a ostatní týmy ji nebudou moci získat. Ostatní týmy by proto na konci dané sezóny prostě odhlasovaly přes Technickou pracovní skupinu FIA zákaz tohoto řešení."

"Když dané řešení nechá ve hře, může sázet na to, že ho dokáže udělat lépe než ostatní týmy. Příkladem jsou bezprodlevové převodovky a hmotové tlumiče. Pokud by si tyto věci nějaký tým patentoval, byly by hned smeteny."

Řešení Lotusu, které pomáhá udržovat stabilní světlou výšku vozu při brzdění, tak zůstává dostupné pro kopírování. Své verze už připravují minimálně dva další týmy, Ferrari a Mercedes.

Mercedes plánuje vyjet se svým novým vozem až v druhých předsezónních testech a spekuluje se, zda důvodem není právě potřeba většího množství času na doladění toho systému a obdoby F-průduchu na předním křídle.

Další článek: Liuzzi zůstává jezdcem HRT a podílí se na vývoji nového monopostu

15:59 | Haas přestaví své jezdce pro rok 2021 před koncem sezóny. Podle Steinera maximálně za 2 týdny.
14:51 | Kvalifikace F2: Pole position (za které jsou v F2 body) získal Callum Illot. Schumacher 10., Cunoda 22., Lundgaard 9., Shwartzman 14.
14:09 | Binotto potvrdil, že Sainze nejspíše v lednu posadí do dva roky starého vozu. Racing Point podobný test s Vettelem nechystá. Szafnauer uvedl, že nemají možnost jezdit s dva roky starým vozem.
13:52 | Zatím stále oficiálně nevíme, kdy a kde proběhnou předsezónní testy. Vypadá to ale na na Bahrajn a to 5. až 7. března 2021.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10