Proč si týmy nepatentují své důležité technické inovace

Proč si týmy nepatentují své důležité technické inovace

S příchodem brzdového systému pro udržování světlé výšky a jeho kopírováním se naskytla otázka, proč si Lotus svoji inovaci nepatentoval a nezabránil ostatním v jejím využití. Vysvětlení je prosté.

Ve formuli 1 se víceméně každý rok objeví alespoň jedna technická novinka, která má tak významné přínosy pro čas na kolo, že se rychle rozšíří startovním polem. Každý tým by mohl své vynálezy ochránit patentem, ale neděje se to. Proč tomu tak je, vysvětlil jeden z inženýrů F1 v rozhovoru s Jamesem Allenem.

"Důvod, proč se ve formuli 1 nevyužívají patenty, je prostý," řekl. "Je to proto, že pokud si tým nějaké řešení patentuje, tak si tímto způsobem uzamkne výhodu a ostatní týmy ji nebudou moci získat. Ostatní týmy by proto na konci dané sezóny prostě odhlasovaly přes Technickou pracovní skupinu FIA zákaz tohoto řešení."

"Když dané řešení nechá ve hře, může sázet na to, že ho dokáže udělat lépe než ostatní týmy. Příkladem jsou bezprodlevové převodovky a hmotové tlumiče. Pokud by si tyto věci nějaký tým patentoval, byly by hned smeteny."

Řešení Lotusu, které pomáhá udržovat stabilní světlou výšku vozu při brzdění, tak zůstává dostupné pro kopírování. Své verze už připravují minimálně dva další týmy, Ferrari a Mercedes.

Mercedes plánuje vyjet se svým novým vozem až v druhých předsezónních testech a spekuluje se, zda důvodem není právě potřeba většího množství času na doladění toho systému a obdoby F-průduchu na předním křídle.

Doporučujeme

Články odjinud