Proč si týmy nepatentují své důležité technické inovace

S příchodem brzdového systému pro udržování světlé výšky a jeho kopírováním se naskytla otázka, proč si Lotus svoji inovaci nepatentoval a nezabránil ostatním v jejím využití. Vysvětlení je prosté.
Proč si týmy nepatentují své důležité technické inovace

Ve formuli 1 se víceméně každý rok objeví alespoň jedna technická novinka, která má tak významné přínosy pro čas na kolo, že se rychle rozšíří startovním polem. Každý tým by mohl své vynálezy ochránit patentem, ale neděje se to. Proč tomu tak je, vysvětlil jeden z inženýrů F1 v rozhovoru s Jamesem Allenem.

"Důvod, proč se ve formuli 1 nevyužívají patenty, je prostý," řekl. "Je to proto, že pokud si tým nějaké řešení patentuje, tak si tímto způsobem uzamkne výhodu a ostatní týmy ji nebudou moci získat. Ostatní týmy by proto na konci dané sezóny prostě odhlasovaly přes Technickou pracovní skupinu FIA zákaz tohoto řešení."

"Když dané řešení nechá ve hře, může sázet na to, že ho dokáže udělat lépe než ostatní týmy. Příkladem jsou bezprodlevové převodovky a hmotové tlumiče. Pokud by si tyto věci nějaký tým patentoval, byly by hned smeteny."

Řešení Lotusu, které pomáhá udržovat stabilní světlou výšku vozu při brzdění, tak zůstává dostupné pro kopírování. Své verze už připravují minimálně dva další týmy, Ferrari a Mercedes.

Mercedes plánuje vyjet se svým novým vozem až v druhých předsezónních testech a spekuluje se, zda důvodem není právě potřeba většího množství času na doladění toho systému a obdoby F-průduchu na předním křídle.

Další článek: Liuzzi zůstává jezdcem HRT a podílí se na vývoji nového monopostu

11:46 | A testuje i Ferrari ve Fioranu... se starším vozem a normálními pneumatikami. Za volantem Sainz. V poslední době Ferrari testuje poměrně hodně. Oficiálně to vysvětleno nebylo (nebo o tom nevíme), ale může to souviset se spouštěním a potřebným laděním nového simulátoru.
11:19 | Dnes také pokračují testy 18palcových pneumatik v Imole. Za volantem mercedesu je Valtteri Bottas.
9:24 | V Barceloně začaly testy F3
20. dubna | Hamilton dokončil testy 18palcových pneumatik. Odjel 130 kol. Zítra testy v Imole pokračují.

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen