Proč selhal koncept dopředu nasměrovaných výfuků Renaultu

Tým Renault má za sebou sezónu s odvážným experimentem, který nevyšel. Zahodit ho musí v každém případě kvůli pravidlům, ale teď alespoň ví, co se stalo špatně.
Proč selhal koncept dopředu nasměrovaných výfuků Renaultu

Renault letos jezdil jako jediný s řešením výfuků, jehož koncovky ústily v přední části podlahy před bočnicemi. Důvody pro volbu tohoto radikálního konceptu vysvětlil technický ředitel týmu James Allison pro Autosport.

"Když jsme v roce 2010 nasadili (výfukovými plyny) foukaný difuzor, přinesl nám hodně přítlaku, ale také nepříjemné dopady na chování vozu na pneumatikách Bridgestone," řekl. "Pokaždé, když jste sešlápli plynový pedál, a generovali tak vyšší přítlak, všechno to bylo v zadní části vozu a přinášelo to značnou nedotáčivost."

"Vedli jsme mnoho hypotetických diskuzí o foukání vpředu, protože jedním z přínosů tohoto řešení je generování přítlaku od střední části auta, nejen vzadu, což s sebou nenese tu nedotáčivost. Chvíli nám trvalo, než jsme s pomocí CFD (počítačů) našli dopředu nasměrované řešení, které fungovalo."

"Ale nakonec jsme našli takové, které bylo lepší než naše dozadu nasměrované řešení - to jsme měli podobné konceptu Red Bullu, i když nebudu tvrdit, že jsme z něj dostali tolik jako oni. A to řešení otočené dopředu tolik nenarušovalo vyvážení vozu."

Renault se pro výfuky vpředu rozhodl v průběhu minulého roku na základě dat, která měl. Když si ale vyzkoušel nové pneumatiky Pirelli, přišly první problémy.

"Na začátku roku jsme zjistili, že mají pneumatiky Pirelli velmi odlišné vlastnosti," pokračoval Allison. "Víc trpí pod kombinovanou zátěží (při akceleraci v zatáčkách) a zadek se celkem rychle dostává do problémů. V takové situaci chcete mnohem víc přítlaku vzadu."

Renault se tedy s výfuky vpředu vydal cestou, která by řešila jeho problémy, pokud by nedošlo ke změně pneumatik. Výfuky vzadu mu dávaly až moc přítlaku na zadní nápravu, ale v té době nevěděl, že přesně to bude potřebovat obutí od Pirelli.

To se pak projevilo především na pomalých okruzích, kde aerodynamika netlačí auto v zatáčkách tolik k zemi, takže se hodně projevuje zmíněná kombinovaná zátěž, kdy pneumatiky musí zvládat boční přetížení a prokluz kol. Renault se proto hodně trápil na tratích, jako je Singapur, Maďarsko či Monako.

To ale nebyl jediný problém dopředu nasměrovaných výfuků. V Enstonu totiž zjistili, že potenciál tohoto řešení vyčerpali nezvykle rychle. "Aerodynamici se vždy bojí toho, že dosáhli lokálního optima, že dosáhli vyladěného řešení, které je na vrcholu svého kopce," popisoval Allison. "Jenže za tímto kopcem je další s vyšším vrcholem. Ovšem abyste se na něj dostali, musíte nejdřív dolů do údolí."

"Když objevíte nový koncept, který je jiný a už dokáže konkurovat vašemu aktuálnímu řešení, které jste dlouho zdokonalovali, tak předpokládáte, že jste s tou novinkou teprve tak na půl cesty k vrcholu jejího kopce. Pokud už je to konkurenceschopné, dál do toho investujete. Na základě toho jsem rozhodl, že budeme pokračovat s těmi výfuky (vpředu)."

Jenomže po čase Renault zjistil, že se maximu předních výfuků hodně přiblížil už při návrhu tohoto řešení, takže následný vývoj už nepřinášel obvyklé zrychlení.

Jelikož FIA v polovině sezóny rozhodla, že foukání podlah bude příští rok zakázané, Renaultu nezbývalo, než se snažit dostat ze svého konceptu maximum a odjet s ním zbývající závody. Tým sice testoval v polovině roku i výfuky nasměrované dozadu, ale jejich vyladění by si vyžádalo nemalé investice a stejně by je inženýři museli na konci roku zahodit.

Druhým největším problémem Renaultu letos byla absence Roberta Kubici. Už navždy zůstane nezodpovězenou otázkou, jakých výsledků by s R31 dosahoval polský jezdec.

"Robert je super rychlý pilot a na vůz si dobře zvykal," vzpomněl Allison předsezónní testy. "Takže jsem si jistý, že by díky němu byl náš světlý vstup do sezóny (dvě pódia) ještě světlejší. Ale lhal bych sám sobě, kdybych si myslel, že by nás Robert dostal z problémů, ve kterých jsme se následně ocitli, protože byly zakódované v DNA našeho vozu."

"Robert by z toho auta vyždímal vše, co v něm bylo. Ale ztráta byla tak velká, že ani Bůh by ho nedostal na pole position. Ovšem jezdec jeho kvalit vždy schází. Vitalij letos překonal očekávání a odvedl slušnou práci. Nick podal také několik dobrých výkonů. A Bruno měl těžký úkol, když nastoupil v polovině sezóny. Bývalo by ale bylo dobré mít Roberta."

Další článek: Čandhok se smířil s pokračováním v roli záložního jezdce

10:29 | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.
9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
24. listopadu | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10