Proč se komisaři při potrestání Felipeho Massy nemýlili

"Jasně že měl Massa právo volit si stopu, ale co v tu chvíli čekal, že se stane? "
Proč se komisaři při potrestání Felipeho Massy nemýlili

Kolize mezi Felipem Massou a Lewisem Hamiltonem během Velké ceny Indie byla sama o sobě víkendovou událostí číslo 1. A to hlavně proto, že se jednalo již o několikátý vzájemný střet závodníků Ferrari a McLarenu.

Hamilton jel za Massou, v jednu chvíli ucítil šanci na útok do vnitřní části levotočivé zatáčky, a tak to zkusil. Místo tam ale najednou nebylo, protože Massa coby vůz vepředu si držel svou ideální závodní stopu. Zcela logicky došlo ke kontaktu mezi oběma formulemi a poškození předního přítlačného spojleru Hamiltonova mclarenu.

V obecném smyslu vnímání věcí přišel vzápětí další šok: trest průjezd boxovou uličkou pro Felipeho Massu.

Jak jsme správně předpověděli na našem twitteru F1sport, došlo okamžitě poté k ohnivé diskuzi mezi fanoušky. Možná velkou většinu překvapila skutečnost, že je to Massa, a ne Hamilton, kdo byl potrestán. Logika trestu pro Massu je ale zejména v tomto případě vcelku jasná.

Stále mnozí argumentují takzvaným právem volby stopy pro jezdce vozu, který je v nájezdu do zatáčky vepředu. Toto pravidlo ale nenajdete nikde zakotveno, a navíc se jedná – lidově řečeno – o přežitek.

Je to pochopitelné: pokud v nájezdu do zatáčky dojde k útoku jezdce v závěsu do vnitřního prostoru zatáčky (směrem k jejímu vrcholu), pilot vepředu si držením stopy sám pod sebou řeže větev. Jistěže je pilot vepředu v právu, ale to pouze do té doby, než sám sebe tímto manévrem ze závodu vyřadí. Jinými slovy: pilot vzadu má naopak právo se o útok pokusit. Jde o míru ‚bezhlavosti‘, chcete-li, s jakou se pilot vzadu o útok pokusí a která by pak měla být posuzována jako případný prohřešek. Nikoli útok samotný. Což ostatně platí pro všechny souboje. Často se jedná o kamikadze manévry: zabrzdit co nejpozději a pokud možno zastavit až o soupeře, s jehož pomocí zpomalím a dokážu projet zatáčkou.

Jenomže indická situace mezi Massou a Hamiltonem byl jiný případ. V nájezdu do zatáčky Hamilton zaútočil, a to tak, že byly oba monoposty mclarenu a ferrari vedle sebe. Byl to moment, ve kterém musel Massa coby zkušený závodník F1 vědět, že má soupeře po svém levém boku. Ale tím, že byl Hamilton na více kluzké části trati, musel začít brzdit o něco dříve, čímž se při cestě k vrcholu zatáčky dostal Massa zase o něco dopředu.

Jasně že měl Massa právo volit si stopu, ale co v tu chvíli čekal, že se stane? Že je Hamilton kouzelník a ve zlomku vteřiny dokáže i se svým mclarenem zmizet z prostoru, do kterého se Massa rozhodl držením si závodní stopy zatočit? Tím spíš, když Hamilton nijak neprobrzdil nebo jiným způsobem neměl vůz mimo kontrolu. Pokud byste aplikovali právo volby stopy absolutně, nemáte šanci se o jakýkoli útok na brzdy pokusit, neboť byste předjížděcí manévr museli dokončit ještě před nájezdem do zatáčky.

Hlavní těžiště problému spočívá v tom, že o dalším vývoji situace rozhoduje pilot vepředu. Ten vzadu je prakticky bezmocný. Po závodě můžete do aleluja argumentovat tím, že jste měli právo volby stopy, ale k čemu je vám to dobré, když pro vás závod skončil? Tím spíš, když oba dva vozy byly vedle sebe po nějakou dobu, takže v Massově případě – podle názoru komisařů – šlo spíše o takzvané zavření dveří. Útočící pilot najednou neměl kudy kam… Stačí, abyste si jednou jedinkrát zašli na motokárový okruh a pochopíte, o čem je řeč.

Jsem přesvědčen, že nebýt onoho chvilkového momentu, kdy byly oba vozy vedle sebe, komisaři v čele s Johnym Herbertem by nechali kolizi bez trestu, což byla ostatně varianta, ke které bych se přiklonil. Výklad komisařů ale byl ten, že tvrdohlavým držením se v závodní stopě si Massa kolizi vykoledoval, než aby ji Hamilton nějakým neuváženým činem způsobil.

Může to být rozhodnutí trochu na hraně, ale rozhodně mu nelze nic vyčítat. Doby, kdy si pilot o délku jednoho kola vepředu drží závodní stopu, aby hned poté v důsledku kolize vypadl ze závodu, jsou prostě pryč. Pilot vepředu musí předpovídat, a závodní stopa je mu k ničemu, pokud tím zničí závod sobě i soupeři.

Foto: FOM

Další článek: GP Indie 2011 - neděle

17:09 | Hamilton dokončil testy 18palcových pneumatik. Odjel 130 kol. Zítra testy v Imole pokračují.
11:15 | Dnes a zítra pokračují testy 18palcových pneumatik. V Imole jezdí Mercedes. Za volantem je dnes Hamilton.
18. dubna | Incident mezi Bottasem a Russellem bez trestu. Podle nich Bottas držel linii, nechal místo na úrovni šířky vozu. Jednalo se s ohledem na podmínky o závodní incident.
18. dubna | Před sportovní komisaře jdou i Stroll a Gasly za incident ve 2. zatáčce 11. kola.

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen