Letošní výsledky Alfy Romeo vypadají, jako kdyby je zajely dva různé týmy. Co stojí za propadem formy švýcarského týmu?
V Poháru konstruktérů probíhá velký souboj o šesté místo. Na čele je zatím Alfa Romeo:
- Alfa Romeo: 52 bodů
- Aston Martin: -7 bodů
- Haas: -18 bodů
- AlphaTauri: -18 bodů
Pokud bychom si měli vsadit, tak na Aston Martin, kterému se v posledních závodech poměrně solidně daří.
Alfa Romeo má na kontě 52 bodů. Z tohoto počtu ale získala 51 bodů v prvních devíti závodech. V dalších devíti závodech získal tým jen 1 bod. Částečně za to mohou na body plodné závody v Imole a Kanadě, ale nejde jen o ně. V prvních devíti závodech bodoval tým sedmkrát.
V těsném souboji o šesté místo nebo obecně o šesté až deváté místo komplikují situaci pravidla – boduje jen prvních deset jezdců. Před výše zmíněnými týmy jsou z hlediska rychlosti nejen týmy Red Bull, Ferrari, Mercedes ale také Alpine a McLaren, které mají náskok okolo 3 desetin sekundy. Druhá pětka tak potřebuje mimořádné podmínky nebo odstoupení většího počtu vozů z první pětky. V opačném případě sbírá jen drobky.
Přišli o úvodní výhodu
Nové vozy jsou těžší než jejich předchůdci. Ani dramatické zvýšení minimální hmotnosti některým týmům nestačilo. Alfa Romeo byla od začátku sezóny nejblíže limitu a čím lehčí vůz je, tím je samozřejmě v čase na kolo rychlejší. Rozdíl mohl být v řádu větších desetin sekundy. Některé vozy mají i dnes nadváhu, ale je menší než na začátku sezóny. Alfa Romeo tak přišla o výhodu, kterou neměla díky lepšímu ale spíše lehčímu vozu.
Tým také do Španělska poměrně agresivně vyvíjel. Podle Auto Motor und Sport v Hinwilu předpokládali, že se zcela novými vozy je snazší bodovat na začátku než na konci sezóny.
Vývoj tým nakonec nevzdal ani na konci sezóny. V Japonsku nasadil výrazněji přepracované přední křídlo a nový nos. ěl by přinést větší přítlak v rychlých zatáčkách bez ztráty v pomalých zatáčkách. Protože je nos kratší, musel Sauber absolvovat nárazový test. Novinky ale nemají primárně zvrátit situaci v šampionátu, jsou spíše testem pro příští rok.
Alfa Romeo se také potýká s horší spolehlivostí. Valtteri Bottas nedokončil pět závodů, Čou dokonce šest. A nejde jen o nedokončené závody. Výsledky ovlivňují také penalizace za nové komponenty pohonné jednotky. Pokud odmyslíme výfuky, kterých může jezdec nasadit více, tak Valtteri Bottas je jediným jezdcem, u kterého svítí „sedmička“ v počtu použitých komponent – konkrétně nasadil sedmkrát turbo a MGU-H.