Proč FIA změnila názor na systém Lotusu pro udržování světlé výšky?

Mezinárodní automobilová federace se prezentovala dalším diskutabilním rozhodnutím, když obrátila a označila technickou inovaci Lotusu za nelegální.
Proč FIA změnila názor na systém Lotusu pro udržování světlé výšky?

V první řadě je třeba konstatovat, že komunikace FIA o technických záležitostech není příliš otevřená, takže musíme vycházet z informací, které různými způsoby pronikají na veřejnost. A to je určitě škoda, protože to omezuje možnost udělat si jasný názor.

Jak to začalo
Před několika týdny odhalil technický novinář Giorgio Piola systém, kterého si všiml na přední nápravě monopostu Renault R31 při loňských testech mladých talentů v Abú Zabí. Vysvětlil, že jeho funkcí je pomocí pohybů (prodlužování) zavěšení předních kol kompenzovat náklony vozu při brzdění. Jako u každého systému, který se snaží regulovat světlou výšku, bylo zřejmé, že jeho primární funkcí je zlepšovat aerodynamiku vozu.

Velmi rychle pak vyšlo najevo, že o systému Lotusu jeho konkurenti vědí a připravují obdobná řešení, především pak Ferrari a Mercedes. A to nejen proto, že FIA systém Lotusu označila za legální už loni v lednu, přičemž inženýři enstonského týmu na něm pracovali nejméně dva roky.

Obrat
V pátek minulý týden přišla zpráva, že FIA označila systém Lotusu pro udržování světlé výšky za nelegální. Mluvčí federace sdělil, že zákaz přišel z toho důvodu, že cílem systému je především ovlivňovat aerodynamiku.

FIA při tom poukázala na článek 3.15 Technických pravidel. Ten říká, že každý díl, který ovlivňuje aerodynamiku vozu, musí být upevněn k odpružené části vozu a nesmí se vůči ní hýbat. K tomu dodala, že by systém mohl být v rozporu i s články 10.2.1 a 10.2.3, které v podstatě zakazují zařízení, která by zajišťovala proměnlivé vlastnosti zavěšení kol.

Někde se stala chyba
Vysvětlení odvolávající se na skutečnost, že systém Lotusu ovlivňuje aerodynamiku, je sice jasné, ale na základě dostupných informací těžko pochopitelné. Jak již bylo řečeno, systém ovlivňující světlou výšku vozu musí z podstaty věci ovlivňovat aerodynamiku vozu, i kdyby to inženýři takového řešení nechtěli. Jak tedy FIA mohla takový systém loni schválit a letos ho zakázat? Ptá se na to i titulek tohoto článku, ale odpověď bohužel v tuto chvíli najít neumím. V každém případě se někde musela stát chyba, protože zákaz pohyblivých dílů s vlivem na aerodynamiku platí dlouhodobě.

Kde mohla taková chyba nastat? Příležitostí bylo mnoho. Lotus mohl svůj systém špatně vysvětlit technikům FIA, takže ti mu mohli dát zelenou na základě mylného názoru o jeho fungování. Nebo nebylo kladné stanovisko k tomuto systému tak jednoznačné, jak říkaly zdroje britských médií. Nebo někteří konkurenti začali hrozit protesty proti tomuto řešení po prvním závodě a FIA se zalekla možných kontroverzí. Nebo se třeba FIA zalekla vlny kopírování a vývoje, která se v této oblasti rozjela, a měla obavy, aby se to celé nezvrhlo po vzoru foukání podlah výfukovými plyny.

Precedenty
Ke kauze systému Lotusu můžeme přirovnat dvojité difuzory či foukání difuzorů. Když v roce 2009 přišla část startovního pole s dvojitými difuzory, bylo naprosto zřejmé, že porušují deklarovaný úmysl pravidel a využívají díru, která v nich zůstala. FIA si ale paradoxně tuto díru obhájila a dvojité difuzory ponechala v legalitě. Na druhé straně foukání difuzorů nebylo vyloženě proti duchu pravidel, ale federaci se znelíbilo kvůli extrémům, do kterých ho týmy hnaly. Najednou se také začala odvolávat na zakázané ovlivňování aerodynamiky a snažila se foukání zakázat už v průběhu roku, ale nakonec musela nechat změnu pravidel až na zimní přestávku.

Formule 1 potřebuje změnu
Nedávná historie tedy ukazuje, že dané technické řešení může být ve stejném okamžiku legální i nelegální. Záleží na tom, jak se FIA rozhodne interpretovat pravidla. Transparentnosti formule 1 to ale příliš neprospívá. Federace v minulých letech vyvinula nemalou snahu, aby zprůhlednila své sportovní rozhodování při závodech. Teď je na čase, aby něco podobného udělala v oblasti posuzování technických řešení. V mnoha případech totiž nemusí být chyba v jejích postupech při rozhodování, ale nedostatek jasných veřejných informací a vysvětlení může tento dojem vyvolat. Končit technické kauzy mlhavým závěrem, že pod stejnými pravidly byl daný systém jednou legální a jindy nikoliv, formuli 1 totiž určitě neprospívá.

Další článek: Video: Räikkönen se vrátil do F1, Lotus ho hned chválí

10:29 | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.
9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
24. listopadu | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10