Proč dostal Russell tak přísný trest? Protože moc mluvil | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Proč dostal Russell tak přísný trest? Protože moc mluvil

George Russell dostal za opuštění tratě a získání trvalé výhody penalizaci v podobě průjezdu boxy.

George Russell byl frustrovaný ze strategie Williamsu, kdy oba jezdci jeli pomalu a zpomalovali tak soupeře za sebou, aby mohli absolvovat dvě zastávky v boxech.

Když byl Russell za Albonem, projel v 50. kole šikanu pod tunelem, čímž si samozřejmě zkrátil trať. V pravidlech se tomu říká „získání trvalé výhody“. Obvykle je za to trest 10 sekund, ale třeba Max Verstappen v Džiddě dostal jen 5 sekund, protože „se jednalo o incident v prvním kole a v první zatáčce, považovali jsme to za polehčující okolnost a místo toho jsme uložili časový trest 5 sekund,“ uvedli tehdy sportovní komisaři.

Sportovní komisaři při vyšetřování jakéhokoliv incidentu pracují s množstvím dat – časomírou, televizními záběry, telemetrií apod. Někdy si i pozvou jezdce na kobereček po skončení závodu. Russellovi v tomto případě ublížila rádiová komunikace. Dostal trest průjezd boxy. 

„Auto č. 63 opustilo trať ve 10. zatáčce a předjelo auto č. 23. Tuto pozici nevrátilo zpět a zachovalo si své umístění na trati,“ uvedli sportovní komunikaci.“

„Z rádiové komunikace, kde řidič prohlásil, že ‚vezme trest‘, bylo zřejmé, že předjetí bylo úmyslné, protože měl pocit, že ho auto č. 23 zdržuje svou nepředvídatelnou jízdou.“

„V očekávání, že by k takovým situacím mohlo dojít během Velké ceny Monaka, byli všichni účastníci závodu předem informováni ředitelem závodu (na žádost sportovních komisařů), že komisaři budou pečlivě posuzovat jakékoli úmyslné opuštění trati ve 10. zatáčce za účelem předjetí vozu nebo skupiny pomalejších vozů. V tomto sdělení bylo také uvedeno, že standardní trest 10 sekund může být v případě úmyslného porušení pravidel nedostatečný a že může být udělen přísnější trest.“

„Z tohoto důvodu jsme rozhodli, že úmyslné porušení pravidel ze strany auta č. 63 si zaslouží trest průjezdu boxy, a ten jsme také udělili.“

Trať si zkrátil také Kimi Antonelli, ale ten svou pozici vrátil a udělal to před 12. zatáčkou, takže se incident obešel bez trestu. V Poznámkách ředitele závodu (na které se odvolávají sportovní komisaři u Russella) se uvádí:

„Každý vůz, který projede šikanu v zatáčkách 10 a 11 a získá pozici, ji musí vrátit před T12. Vrácení pozice po 12. zatáčce nebude považováno za polehčující okolnost a bude nahlášeno k následnému prošetření sportovním komisařům.“

Zdroj: FIA

Doporučujeme

Články odjinud