Proč Aston Martin startoval v Miami z boxů? Kvůli problémů se spolehlivostí to nebylo

Na startovním roštu v Miami byla dvě místa prázdná. Monoposty týmu Aston Martin stály v boxech.

Aston Martin chystá pro Barcelonu velká vylepšení – podobně jako další týmy (včetně Ferrari či Alfy Romeo), ale v případě Astonu Martin se dokonce mluví o „B verzi“ vozu.

Podle Auto Motor und Sport však zatím není jasné, zda tým stihne připravit všechny díly. K premiéře balíku by tak mohlo dojít až o týden později, případně tým přiveze díly jen pro jeden vůz.

Forma zelených monopostů se v posledních závodech zlepšila. Není to vylepšeními ale změnami, které inženýři provedli. Jezdci díky tomu dostali lepší zpětnou vazbu.

V Miami bodoval jen Lance Stroll, protože Vettel byl katapultován po kontaktu se Schumacherem. Přesto byla forma obou poměrně solidní, když uvážíme, odkud startovali – z boxů.

Hloupé pro nás oba, říká o kolizi se Schumacherem Vettel

Hloupé pro nás oba, říká o kolizi se Schumacherem Vettel

Start z boxů 

Občas se stane, že jezdec startuje z boxů – poruší pravidla parc fermé (provede nepovolené změny) nebo se objeví technický problém a nestihne dojet na startovní rošt. Nepamatujeme si však, kdy naposledy startovali z boxů oba jezdci jednoho týmu.

Podle Auto Motor und Sport nešlo o technické problémy ale spíše o zmatky uvnitř týmu. Už od neděle víme, že příčinou byl problém s teplotou paliva.

FIA dlouhodobě hlídá teplotu paliva. Důvod je poměrně jednoduchý – čím je palivo chladnější, tím větší má hustotu a tedy i výkon.

Podle pravidel musí být obvykle teplota paliva o maximálně 10 °C nižší než teplota okolí. V Miami, kde bylo skutečně horko, to mělo být 20 °C. Za rozdíl mezi požadovanou a naměřenou teplotou zaplatila v Rakousku v roce 2019 Alfa Romeo pokutu 5 tisíc euro. Rozdíl byl tehdy pouze 3 °C a šlo o trénink. V kvalifikaci či závodě by následovala diskvalifikace.

V letošní sezóně však platí výjimka, protože kvůli přechodu na palivo E10 se stále vyskytují problémy se standardním čerpadlem Marelli, které dopravuje palivo z nádrže do vysokotlakého čerpadla. Proto se FIA a týmy původně dohodly na jednotné teplotě paliva 10 °C. 

Některé týmy však měly problém s ochlazením paliva na tuto teplotu, a tak byla navýšena na 18 °C. U Astonu na to však zřejmě zapomněli a palivo ochladili na 10 °C. Na(ne)štěstí si toho všimli zhruba hodinu před startem a začali palivo ohřívat. V době, kdy se ostatní vydali na startovní rošt, však mělo palivo stále teplotu 15 °C, a tak nezbylo nic jiného, než pokračovat v ohřevu a startovat z boxů.

Aston Martin kvůli tomu přešel na odlišnou strategii a nasadil oběma jezdcům tvrdé pneumatiky, což se v závodě ukázalo u obou ale také u George Russella jako dobrá volba.

Další článek: Zajímavé statistiky po GP Miami 2022

12:49 | Podle odkaz byla Leclercova včerejší nehoda v Monaku s vozem Laudy způsobena selháním levé přední brzdy. Mají to dokazovat i fotografie pořízené krátce před nehodou.
11:17 | Williams nasadí do prvního tréninku Nycka de Vriese. Každý tým musí dát letos ve dvou trénincích šanci mladému jezdci.
9:45 | Podle zatím nepotvrzených spekulací dostane ve Španělsku vylepšení jen Stroll. Tým nestihl připravit díly pro oba vozy.
15. května | Pro Charlese Leclerca je jeho domácí Monako prostě prokleté. V závodech F1 se mu tam nedaří a právě v rámci prezentace Ferrari mezi závody historických vozů boural s vozem Laudy z roku 1974 v La Rascasse. odkaz

GP Španělska 2022

Pátek 20. května 2022
1. trénink 14.00–15.00
2. trénink 17.00–18.00
Sobota 21. května 2022
3. trénink 13.00–14.00
Kvalifikace 16.00–17.00
Neděle 22. května 2022
Závod 15.00