Problémy USF1 jsou dlouhodobé, říká zaměstnanec týmu

Tým USF1 přiznal velké potíže teprve minulý týden, ale jeden z jeho zaměstnanců vysvětlil, že problémy s vývojem vozu nastaly už loni v prosinci. Vinu má nést ředitel stáje Ken Anderson.

Pro britský Autosport vypovídal pod podmínkou anonymity jeden ze seniorských zaměstnanců USF1.

"Už na začátku prosince bylo zřejmé, že se něco děje, jelikož jsme na polovinu prosince očekávali velký posun ve výrobě, ale nikdy k němu nedošlo," řekl. "Věřte, že jsme všichni zkušení v různých oblastech návrhu a konstrukce vozu a všichni víme, jak je třeba v čase postupovat."

"Takže když vyšlo najevo, že oddělení návrhu neprodukuje návrhy tempem, které jsme očekávali, začínalo být zřejmé, že bychom se mohli dostat do problémů. Všechna inženýrská rozhodnutí musela projít přes Andersona, než se mohlo s čímkoliv začít. A tam docházelo ke zdržení."

Andersonovi mělo trvat až měsíc, než některé věci pustil dál. Navíc si zaměstnanci stěžovali na nedostatek zdrojů už v říjnu, ale byli odmítnuti s tím, že Anderson má plán.

"Je ironické, že co se týče plánů a dokumentace, měli jsme toho velmi málo. Žádné harmonogramy výroby, v oblasti plánování jsme toho měli velmi málo," dodal zaměstnanec USF1.

Lidé v továrně týmu se začali cítit podvedení na začátku letošního roku, když se zpozdily výplaty o pět dní a vyšlo najevo, že schází i peníze.

"Když vypluly na povrch všechny problémy společnosti, závěr byl: ano, lhali nám o dlouhodobém rozpočtu a společnost má problémy s cash flow. Ale jak jsem uvedl, byla to až druhotná záležitost. Podívejte se na to takhle, když pomineme, že nám lhali o rozpočtu, tak pokud nemáte auto, nebo nemůžete v této oblasti vykázat jasný pokrok, potenciální sponzoři nebudou mít tendenci vám dávat peníze."

V Charlotte pracuje pro USF1 stále ještě 60 lidí, ale 10 už jich kvůli zmíněným problémům odešlo. Vůz Type 1 nebyl vyvíjen podle plánu a sponzoři nezaplatili. A o těchto problémech věděl sportovní ředitel Peter Windsor jen málo.

"Vím, že Windsor byl s naším pokrokem obeznámen několikrát neformální cestou, ale že máme problémy si skutečně uvědomil až na jednání v továrně na přelomu ledna a února," vysvětloval zaměstnanec týmu. "Na schůzce zaměstnanců, Windsora a Andersona položil Windsor otázku: ´Kdo si myslí, že to do Bahrajnu nezvládneme?´ Možná tu otázku myslel Windsor řečnicky, ale stejně se mu dostalo odpovědi, 100 procent zaměstnanců zvedlo ruce. Očividně byl šokovaný."

Pracovníci týmu už víceméně ztratili důvěru v Andersona a Windsora. S nadějí se obracejí na zakladatele YouTube a sponzora týmu Chada Hurleyho.

"Domníváme se, že Hurley a Parris Mullins (poradce Hurleyho) hájí naše zájmy a také že Hurley nemá v úmyslu nás opustit, i když média uvedla, že odešel ke Camposu. Při všech těch diskuzích o USF1 se zapomíná na to, že je tu více než 60 lidí, kteří si tímhle vším prošli v posledních dvou měsících."

"Všichni jsme opustili svá zaměstnání a mnoho z nás cestovalo na druhou stranu země kvůli této příležitosti. Nicméně, při všech těch potížích se tým dal skutečně dohromady a všichni jsme tomuto projektu odevzdaní. Navzdory nejistotě, jestli dostaneme v pátek zaplaceno, odešlo jen pár lidí. Takové nasazení jsem nikdy neviděl. USA dokáží dát dohromady tým formule 1, podle mě docela snadno."

S touto výpovědí jednoho ze svých zaměstnanců byl konfrontován šéf týmu Ken Anderson. Nepovažuje jí za objektivní popis událostí.

"Ten příběh vyprávěný zaměstnancem je určitě překroucený a jednostranný," řekl. "Také si v něm protiřečí. Všichni, kdo podepsali, přesně věděli, do čeho jdou, tj. že cílem je mít dva vozy na trati v Bahrajnu."

"Vzhledem ke zpožděnému startu kvůli sporu FIA-FOTA v roce 2009 jsem všechny požádal, aby vůz udělali jednoduchý, robustní a spolehlivý. Co se týče komentáře, že forma šasi čekala měsíc na výrobu, tak to je přesně to, co nás poškodilo. Byla moc komplexní a časově náročná. Já jsem se ptal, proč je tak komplexní a zda je to nutné. Nechci to rozebírat bod za bodem, protože každý má právo na svůj názor."

"Tomuto projektu jsem dal a budu dál dávat všechnu lásku a vášeň, kterou mám pro náš sport. Některé překážky nebudu schopný překonat, ale nevzdávám se."

Další článek: Kubica doufá, že úpravy vozu posunou Renault blíž k top týmům

10:57 | První řadu pro druhý závod formule E v Římě obsadili nováčci Nick Cassidy a Norman Nato. Závod dnes začíná už ve 13:00.
13:04 | Stoffel Vandoorne získal pole position pro závod formule E v Římě. Závod začíná v 16:00, vysílá Eurosport.
9. dubna | Těšíte se sprintové závody? #f1
9. dubna | Včera usedli za volant SF71 junioři Ferrari (Armstrong, Švarcman), dnes jezdí ve Fioranu Charles Leclerc. Důvod tohoto testu není úplně jasný. Ferrari ale teď dokončuje nový simulátor, takže možná sbírá data pro jeho nastavení...

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00