Problémy s homologacemi helem (aktualizace)

FIA od letošního roku zpřísnila standardy pro helmy. Někteří výrobci zatím neprošli procesem homologace.
Problémy s homologacemi helem (aktualizace)

FIA se stále snaží zvýšit bezpečnost jezdců formule 1. Není žádným tajemstvím, že nejkritičtějším místem zůstává hlava jezdce. FIA zavedla svatozář, která ale jezdce neochrání před menšími předměty. Například Felipemu Massovi v Maďarsku 2009 by asi nepomohla. 

V reakci na události z Hungaroringu 2009 dostaly helmy speciální pás ze zylonu. Ten pro letošní rok zmizí a „zesílení“ bude integrováno přímo do helmy. Kvůli tomu se také zmenší hledí o 1 cm.

Nejde ale jen o tuto oblast. FIA zavedla celý nový standard helem 8860-2018-ABP, který pro výrobce představuje velmi tvrdý oříšek. Jen popis standardu má 41 stran a není vůbec jednoduché ho splnit.

Jezdci si dodavatele helem vybírají sami. Momentálně jde o čtyři firmy. Podle motorsport-magazin.com prošly homologací jen dva ze čtyř dodavatelů:

  • Stilo: Italský výrobce helem odvedl velmi dobrou práci. Testy helem uskutečnil už vloni v létě.
  • Schuberth: dokončil proces homologace nedávno. 
  • Arai: helmy od něj odebírají například Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo a oba jezdci Red Bullu. Homologací zatím neprošel, ale je prý blízko.
  • Bell: helmy od něj odebírají například Lewis Hamilton, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi a Romain Grosjean. 

Testy začínají za 10 dní a až 14 z 20 jezdců může být bez homologované přilby. Přejít rychle ke konkurenci není možné. Výroba helmy nějaký čas zabere a výrobní kapacity jsou omezené.

Nové helmy jsou už dnes k dispozici. Jezdci s nimi nepochybně zapózují během prezentací vozů, ale bez dokončené homologace by s nimi správně neměli usednout do kokpitu. 

Zatím není jasné, jak situace dopadne. FIA by pro testy mohla například přimhouřit oko a povolit některým jezdcům, aby testy odjeli v helmách z loňského roku. 

Aktualizace: Největší problémy měl mít Bell, ale podle nových informací včera jeho helma prošla crash testy a byla homologována. Zbývá tak jen Arai. 

Další článek: Formuli 1 nelze řídit po americku, myslí si Horner

13. prosince | Před 20 lety usedl Fernando Alonso poprvé do vozu formule 1. V Jerezu se zúčastnil testů s Minardi.
12. prosince | Kubica dnes v Jerezu testuje vůz DTM od BMW.
10. prosince | Pirelli už nominovalo pneumatiky pro Austrálii, Bahrajn, Vietnam a Čínu: ve všech případech C2, C3, C4