Příští rok se s Velkou cenou Nizozemska do kalendáře formule 1 vrátí nejen okruh Zandvoort, ale také klopené zatáčky. Sportovní ředitel závodu Jan Lammers se však neobává toho, že by se opakovala blamáž z Velké ceny USA v roce 2005 na oválu v Indianapolis.
Lammers absolvoval mezi lety 1979 až 1992 dvanáct velkých cen formule 1 s vozy Shadow, ATS, Ensign, Theodore a March. Nizozemec věří, že návrat klopených zatáček do formule 1 bude vrcholem Velké ceny Nizozemska, která bude v kalendáři poprvé od roku 1985.
Na zrekonstruovaném okruhu budou klopené tři zatáčky - Tarzanbocht, Hugenholtzbocht a Arie Luyendykbocht. Všechny tři přitom budou mít odlišné klopení.
„Bude to rozhodně jedinečná trať. Žádný moderní okruh nemá klopené zatáčky přímo ve svém designu. V květnu 2020 proto nedojde jen k návratu Velké ceny Nizozemska, ale také k návratu klopených zatáček do F1,“ řekl sportovní ředitel projektu Lammers.
„To jej dělá ještě výjimečnějším. Všichni piloti F1 znají normální okruhy, ale ne trať, která má také klopené zatáčky. Musí se tomu přizpůsobit, bude to velmi zajímavé,“ věří.
Lammers si zároveň uvědomuje, že klopené zatáčky nesou větší nároky na pneumatiky. Organizátoři však podle něj velmi často na toto téma mluví s dodavatelem pneumatik Pirelli.
Ve Velké ceně USA v roce 2005 došlo k jednomu z největších skandálů ve formuli 1, když klopená zatáčka oválu, která byla součástí tratě, způsobovala kvůli velkému zatížení selhání pneumatik a řadu nehod. Dodavatel Michelin se proto rozhodl po zahřívacím kole stáhnout ze závodu všechny své vozy a do závodu odstartovalo jen šest monopostů týmů Ferrari, Jordan a Minardi, které využívaly pneumatik Bridgestone.
„Neočekávám žádné problémy s pneumatikami. Jsou pro to dva důvody,“ ujišťuje Lammers.
„Zaprvé, (klopená) zatáčka v Indianapolis je mnohem delší než tyto. Celkový tlak na pneumatiku byl proto mnohem větší. A zadruhé, zatáčky v Indianapolis mají lineární klopení, zatímco tady máme progresivní klopení. Je to srovnatelné s bobovou dráhou,“ vysvětluje.
„Mluvili jsme také s Pirelli. V podstatě už od první chvíle jsme přemýšleli nad vytvořením klopené zatáčky v Zandvoortu. Na denní bázi jsme s nimi mluvili a sdíleli všechny novinky a informace, které jsme měli,“ popisuje Lammers průběh příprav.
Foto: Getty Images / Vladimír Rys