Pro řadu týmů může letošní sezona čítat jen šest závodů

Revoluce v podobě nových pravidel, jež začnou platit v roce 2014, značně ovlivní přístup jednotlivých týmů k nadcházející sezoně. Ta může pro některé z nich kvůli neuspokojivým výsledkům skončit velmi brzy.
Pro řadu týmů může letošní sezona čítat jen šest závodů

V rámci našeho seriálu, v němž jednotliví redaktoři F1sport.cz představují své úvahy o letošním ročníku formule 1, se tentokrát dostalo na mou maličkost, a tak mi dovolte, vážení čtenáři, abych vám na několika následujících řádcích přiblížil svoji vizi sezony 2013.

A jelikož tento článek má být o nadcházející sezoně, musím zcela pochopitelně a logicky začít tou uplynulou (byť toto mé tvrzení je možná lehce zavádějící). Čtyři roky jsem totiž žil v domnění, že něco podobného jako dechberoucí Velká cena Brazílie 2008 se již nebude opakovat. Pak se ale zase pro jednou osvědčilo staré známé ‘nikdy neříkej nikdy‘, neboť loni přišla další nezapomenutelná Velká cena Brazílie, která nemohla nechat chladným snad ani takového Jamese Maye (ovšem za předpokladu, že se zrovna nedíval na cyklistiku). Osobně si myslím (a řada z vás na to určitě bude mít zcela opačný názor), že Vettel, dnes již trojnásobný šampión, měl tehdy více štěstí než rozumu. Když jsem tenkrát viděl, jak se jeho RB8 v prvním kole otočil do protisměru a následně jej zasáhl monopost Bruna Senny, pomyslel jsem si, že pohádka s názvem ‘Jak Alonso navzdory všem vyhlídkám k titulu přišel‘ přeci jen dospěje ke šťastnému konci. Vettelův vůz se nicméně nějakým zázrakem nerozpadl a německý mladík si s vypětím všech sil dojel pro další titul mistra světa. Na ten loňský se tentokrát pořádně nadřel, takže jej ze všech jeho tří hodnotím jako nejvíce zasloužený. Chaotický průběh Velké ceny Brazílie, na jejímž čele se vystřídala hned trojice jezdců, jakoby reflektoval celou uplynulou sezonu. Ta se dle mého názoru zapíše do historie královny motosportu jako jedna z nejlepších vůbec. Co tedy čekat od té následující? Má vlastně šanci překonat ročník 2012?

Inu, proč ne. Pravidla se změnila jen minimálně, a tak hádám, že se o mistrovský titul poperou stejní hráči jako loni, tedy Red Bull, Ferrari a McLaren. Své slovo by pak mohl říct také Lotus. Netroufnu si však odhadnout, který z těchto týmů bude mít nakonec navrch. Jisté je jedno, pro řadu stájí může sezona skončit ještě dříve, než dosáhne své poloviny. Teď se vám, milí čtenáři, pokusím tuto svoji myšlenku vysvětlit. Jak všichni víme, formuli 1 čeká v roce 2014 velká technická revoluce. Přijdou nové pohonné jednotky, které razantně změní koncept dnešních monopostů, a tak si jejich vývoj vyžaduje nemalé množství finančních prostředků a času. Z tohoto důvodu pak většina týmů musí pečlivě zvážit, jak přerozdělit své zdroje. Nikdo samozřejmě nebude chtít letošní sezonu odepsat předčasně, pokud však po úvodních dvou evropských velkých cenách uvidí, že jejich šance v boji o titul mistra jsou mizivé, je velmi pravděpodobné, že vývoj letošního monopostu zastaví a budou se věnovat výhradně tomu, který je určen pro rok 2014. Sezona 2013 tak může pro některé z nich čítat třeba jen šest závodů.

A nyní si konečně pojďme zevrubně zmapovat šance jednotlivých stájí. No a jak se sluší a patří, začínat by se mělo hezky popořádku, tedy týmem úřadujících šampiónů. Jméno Sebastiana Vettela mezi uchazeči o celkové vítězství zcela určitě chybět nebude. Německý šampión má k dispozici všechny předpoklady nezbytné k tomu, aby již počtvrté v řadě vypálil rybník všem okolo. Na rozdíl od jiných stájí se může Red Bull pyšnit stabilitou ve své organizační struktuře, která je dle mého názoru jednou z klíčových věcí potřebných k úspěchu. Rakušané se navíc mohou spolehnout na svůj trumf v podobě Adriana Neweyho, jemuž se vždy podaří využít i té sebemenší skulinky v pravidlech, a posunout tak vůz Red Bullu zase o kousek dál před své konkurenty. Od Marka Webbera očekávám, že v roce 2013 zajede opět svůj standard. Vítězství v některé z velkých cen jej nemine, avšak nemůžu se zbavit pocitu, že Australanovi k těm nejlepším zkrátka něco málo chybí, takže v interním duelu jezdců Red Bullu to bude znovu Sebastian Vettel, jenž bude mít nakonec navrch.

Nelehkému úkolu bude v letošní sezoně čelit Fernando Alonso.  Tento rok totiž od něj bude každý očekávat, že zopakuje své heroické výkony z loňska, což je podle mě tak trochu mission impossible. Tuto pozici mu vskutku nezávidím. Má-li ale někdo přerušit nadvládu Sebastiana Vettela, pak dávám největší šance právě španělskému mistru světa z let 2005 a 2006. Troufám si tvrdit, že Felipe Massa bude letos Fernandu Alonovi daleko vyrovnanějším týmovým kolegou. V Brazilcově případě bylo loni jasně vidět, jak je důležité, aby byl pilot v psychické pohodě. Řada lidí Felipeho odepisovala (a bylo by fair si přiznat, že i já jsem měl o jeho kvalitě jisté pochyby). Chvílemi byly rozdíly mezi ním a Alonsem propastné. Jakmile však Brazilec hodil za hlavu starosti ohledně nejisté budoucnosti a začal se opět naplno soustředit na řízení vozu, seděl v druhém ferrari úplně jiný pilot. Ve zbytku sezony byl Massa Alonsovi daleko blíže, což potvrzoval také dosaženými výsledky. Z tohoto důvodu si proto myslím, že se s ním letos musí opět počítat. 

Pokud se McLarenu budou vyhýbat technické problémy, kvůli kterým loni přišel o nemalý počet bodů, pak by do boje o titul mohli promluvit oba jeho piloti, tedy Jenson Button a Sergio Pérez. Prvně jmenovaný bude mít tento rok konečně příležitost směřovat vývoj vozu zcela podle svého gusta, a tím pádem tak značně znásobit své šance na úspěch. Hamiltonovo místo v druhém mclarenu zaujme Sergio Pérez, který byl bezpochyby největším překvapením loňské sezony, alespoň tedy pro mě. Dokázal, že se do formule 1 nedostal jen díky svým štědrým sponzorům, a tak si myslím, že jej letos uvidíme na stupních vítězů častěji. Na titul to s největší pravděpodobností stačit nebude, ale premiérového triumfu v královně motorsportu by se dočkat mohl.

Lotus je u mě takovým černým koněm šampionátu, podobně jako tomu bylo loni. V roce 2012 zaznamenal tým z Enstone několik skvělých výsledků včetně vítězství v Abú Zabí a já nevidím žádný důvod, proč by tomu tak nemohlo být i letos. Monopost E20 byl rychlý víceméně na všech typech tratí a od jeho následovníka s označením E21 se dá očekávat to samé. Kimi Räikkönen je zatraceně rychlý jezdec, což nám v minulosti již několikrát dokázal. Ostatně ani jeho kolega Romain Grosjean nepatří mez ty, o jejichž rychlosti by se pochybovalo. Pokud se mladý Francouz bude vyvarovat chybám z loňska, mohl by se Lotus pyšnit dvěma kvalitními jezdci, s nimiž by byl opravdovým postrachem pro trojici výše zmíněných týmů.

Má-li být moje ‘teorie šesti závodů‘ snahou poukázat na to, s jakou strategií bude řada stájí vstupovat do letošní sezony, pak je tu jedna, pro kterou to platí dvojnásob, a sice stáj Mercedes. Tím se německá automobilka vlastně nikterak netají. A má to svoji logiku. Tým si v uplynulých letech prošel rozsáhlou reorganizací, v roce 2012 pak přišly další nové tváře, a proto je možná ještě příliš brzy, aby se tyto změny projevily na dosažených výsledcích. Agregáty Mecedesu jsou navíc považovány za ty nejlepší, které startovní pole nabízí, a tak si od nich může tým kolem Rosse Brawna po právu slibovat velké věci, až začnou v roce 2014 platit nová pravidla. Zajímavé ovšem bude sledovat, jak se Nico Rosberg vypořádá s novou výzvou v podobě příchozího Lewise Hamilton, jehož přestup z McLarenu byl pro mě obrovským překvapením. Jedno je však jisté - oba dva budou letos potřebovat nervy ze železa.           

A co ostatní? Ze zbytku světa by mohly na paty předních týmů občas šlápnout Sauber a Williams. Sauber měl loni velmi konkurenceschopný vůz, a jelikož se technická pravidla příliš nezměnila, očekávám, že slibné výkony bude předvádět i ten, který Švýcaři připravili pro ročník 2013. Do něj bude tým z Hinwilu vstupovat s kompletně novým jezdeckým složením. Osobně si myslím, že duo Nico Hülkenberg a Esteban Gutiérrez má možná ještě větší potenciál než dvojice Sergio Pérez, Kamuj Kobajaši. Hülkenberg je velký talent a Gutiérrez pak další mladá mexická naděje, která by mohla kráčet ve stopách svého krajana Péreze. Polepší si také Williams, a to z jednoho prostého důvodu - nemastného a neslaného Bruna Sennu nahradí finský blesk Valtteri Bottas. Ten se loni ve volných trénincích několikrát zaskvěl velmi solidními časy, takže rychlost mu rozhodně nechybí. V případě finského jezdce tedy nemá Williams co ztratit, ba naopak může tímto krokem jen a jen získat. Zde se přikláním na stranu Rubense Barrichella - kdyby se tým z Grove nerozhodl před loňskou sezonou pozměnit jezdeckou sestavu a ponechal si v kokpitu jednoho ze svých vozů zkušeného brazilského veterána, mohlo být na konci sezony jeho bodové konto podstatně vyšší. Pastora Maldonada jen tak někdo nezmění, a proto Williamsu přeji, aby počet vydařených závodů v případě venezuelského pilota byl větší než počet těch, po kterých bude muset na pokec ke sportovním komisařům.  

Klíčovou sezonu budou mít před sebou bezpochyby oba piloti Toro Rosso. Tento rok se totiž rozhodne, jestli se ve formuli 1 natrvalo zabydlí, nebo půjdou ve šlépějích svých předchůdců. Jak Daniel Ricciardo, tak i Jean-Eric Vergne mají velký potenciál a předpovídá se jim skvostná budoucnost, podobná té Vettelově. Ale pokud se nemýlím, tak to samé se říkalo také o Buemim a Alguersuarim, že? Osobně tak nějak nevím, co mám očekávat od Force Indie. V minulosti se často hovořilo o její špatné finanční situaci, což Vidžaj Mallya a ostatní představitelé stáje několikrát popřeli. Avšak skutečnost, že ještě čtyři týdny před úvodním závodem sezony není rozhodnuto o tom, kdo usedne do druhého kokpitu vedle Paula di Resty, naznačuje, že na těchto spekulacích přeci jen něco pravdy bude. A co se týče Paula di Resty, ten mě loni poněkud zklamal. Spíše než na velkohubá prohlášení ohledně své budoucnosti spojené s některou z top stájí by se skotský pilot měl soustředit výhradně na řízení. Doposud mě totiž o svých kvalitách nepřesvědčil.

Týmy Caterham a Marussia se dle mého názoru v letošní sezoně středu pole nepřiblíží. Oba do ní vstupují s novými jezdeckými dvojicemi, ani jeden z nich ale nemá k dispozici jezdce, který by oplýval zkušenostmi s vývojem vozu, a mohl tak pomoci týmu posunout se vpřed. Nemyslím si, že k tomu postačí pouze peníze z kapes jejich sponzorů.

Ať už ale dopadne letošní sezona jakkoliv, přeji si, aby byla přinejmenším tak dramatická jako ta předcházející. Vám čtenářům se to jistě musí zdát jako velmi otřepané klišé, nicméně já si za tím stojím. Pochopitelně, i já mám v současném poli formule 1 svého favorita, pokud ale můj srdeční tep během závěrečného závodu sezony nespadne za celou tu dobu pod 120 úderů za minutu, jako tomu bylo při VC Brazílie 2012 nebo 2008, bude mi nakonec jedno, jestli Vettel získá čtvrtý, Alonso třetí, Räikkönen druhý nebo Gutiérrez svůj první titul mistra světa.   

Diskuze (4) Další článek: Key věří, že Toro Rosso může bojovat o šesté místo v Poháru konstruktérů