Pro nás všechny začínají vzrušující časy

Pro nás všechny začínají vzrušující časy

Hlavním bodem diskuzí letos budou pneumatiky. Nové gumy od Pirelli přináší to, co si všichni přáli - element nepředvídatelnosti.

Byl jsem na závodech, kde z čista jasna začalo pršet, nebo se začala rozpadat trať. Ať už jde o déšť, nebo o kvalitu asfaltu, vždy, když nemůžete odhadnout úroveň přilnavosti, začnou se dít napínavé věci. Někteří jezdci si na nové pneumatiky stěžují, ale takový je život. Kdybychom jim vzali jejich smart phony a vyměnili je za staré "pádlo" od Motoroly, pořád by byli schopni komunikovat. Ovšem vzhledem k tomu, na co jsou zvyklí, bychom museli naslouchat jejich naříkání: "Jak mám jako takhle fungovat?" Ale mohou. Ti nejlepší budou i nadále vyhrávat, jen je to bude stát víc práce.

Mezi vozy na nových a opotřebovaných pneumatikách bude větší výkonnostní rozdíl. Společně s návratem KERS a novince v podobě pohyblivého zadního křídla to způsobí, že se jezdci letos budou o dost více dívat do zpětných zrcátek. Alespoň KERS můžete využít i při obraně. Používání zadního křídla diktuje FIA, takže jste v tomto ohledu při obraně bezbranní - pokud tedy nechcete s vozem mávat jako Schumi v Budapešti! Vzpomeňme si ale, co se stalo loni ve Valencii mezi Markem Webberem a Heikkim Kovalainenem. Velké rozdíly v rychlostech mě znepokojují.

Existuje důvod, jak Red Bullu a Sebastianovi Vettelovi znemožnit obhajobu titulu? Nový vůz funguje bez problémů hned od prvního výjezdu na trať a Seb jako mistr světa se jeví dobře. Má toho hodně na práci, ale na sezonu je připraven. Pořád ho vidím jako mladíka plného energie, který stojí nohama pevně na zemi a je v jeho silách získat další titul. Mark Webber někde potřebuje získat půl desetiny sekundy v kvalifikacích. Právě takový rozdíl může rozhodnout o tom, jestli získá pole position, nebo bude druhý. Může být výsledek kvalifikace letos méně důležitý? Možná. Ovšem právě časy v kvalifikacích byly loni to jediné, co je s Vettelem od sebe odlišovalo.

Ferrari tu je od samotného vzniku šampionátu. Loňská ztráta titulu na poslední chvíli není ničím novým, tento tým již má za sebou období, kdy dominoval, ale také roky, kdy se pohyboval hluboko v poli. Ať už se vám to líbí, nebo ne, je Ferrari klíčovou součástí formule 1. Společně s Fernandem Alonsem jde o největší rivaly Red Bullu. McLaren je také velmi silný a stojí za ním mnoho prostředků a kvalitních lidí, které by mu měly pomoci dostat se z problémových situací.

Není žádným překvapením, že mívá ten nejlepší technický vývoj v průběhu sezony. Pravdou ovšem zůstává, že poslední Pohár konstruktérů vyhrál ještě za mého působení v roce 1998, což je znepokojivé. Jistě, Lewis před pár lety získal titul, ale přesto se zdá, že v McLarenu v poslední době není všechno úplně dokonalé, nebo optimalizované, jak by nejspíše řekli jeho představitelé. Už je čas, aby si lidé z McLarenu zapálili vítězný doutník a ne jenom k němu přičichávali!

V průběhu druhého roku existence Mercedesu se toho událo hodně. Velké úsilí bylo věnováno tomu, aby nový vůz lépe seděl stylu Michaela Schumachera. Stáj také prošla restrukturalizací po snižování počtu zaměstnanců v roce 2009. Jeho výsledky v letošním roce budou velmi důležité, hodně se bude sledovat to, zda se Schumacher vyrovná výkonností Rosbergovi. Je to tým, který ví, jak získat titul. Neměli bychom pochybovat o tom, že umí postavit vůz, který je vrátí do hry o titul. Pro Mercedes, stejně jako pro ostatní týmy a všechny přihlížející, začínají vzrušující časy.

Doporučujeme

Články odjinud