První obdobu safety caru jsme viděli ve F1 v roce 1973. Běžně jsou ale safety cary ve formuli 1 až od roku 1993. Prvním safety carem byl v Kanadě 1973 vůz Porsche 914. V roce 1976 to byl Porsche 911, pak Lamborghini Countach, Fiat Tempra, Ford Escort RS Cosworth, Opel Vectra a v Maďarsku dokonce i Tatra 613. Pak začala dlouhá dominance Mercedesu. Foto: Mercedes Benz

První obdobu safety caru jsme viděli ve F1 v roce 1973. Běžně jsou ale safety cary ve formuli 1 až od roku 1993. Prvním safety carem byl v Kanadě 1973 vůz Porsche 914. V roce 1976 to byl Porsche 911, pak Lamborghini Countach, Fiat Tempra, Ford Escort RS Cosworth, Opel Vectra a v Maďarsku dokonce i Tatra 613. Pak začala dlouhá dominance Mercedesu. Foto: Mercedes Benz

Prvním safety carem Mercedesu byl vůz C 36 AMG. Debutoval ve Spa 1996, ale připraven vyjet byl už v Magny-Cours.  Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Prvním safety carem Mercedesu byl vůz C 36 AMG. Debutoval ve Spa 1996, ale připraven vyjet byl už v Magny-Cours.  Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Dalším safety carem byl v letech 1997 až 1999 vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG. Na fotografii v Belgii 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Dalším safety carem byl v letech 1997 až 1999 vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG. Na fotografii v Belgii 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Safety car v Silverstonu v roce 1998. Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Safety car v Silverstonu v roce 1998. Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1998 Foto: Getty Images / Michael Cooper

Austrálie 1998 Foto: Getty Images / Michael Cooper

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Sezóna 2000 a vůz Mercedes-Benz CL 55 AMG Foto: Getty Images / Andreas Rentz

Sezóna 2000 a vůz Mercedes-Benz CL 55 AMG Foto: Getty Images / Andreas Rentz

Malajsie 2001 a vůz Mercedes-Benz SL 55 AMG, který se ve F1 používal dvě sezóny. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Malajsie 2001 a vůz Mercedes-Benz SL 55 AMG, který se ve F1 používal dvě sezóny. Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Kanady 2001 Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Kanady 2001 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Blízký pohled na safety car během GP Německa 2001 Foto: Getty Images / Andreas Rentz

Blízký pohled na safety car během GP Německa 2001 Foto: Getty Images / Andreas Rentz

GP Německa 2001 a jezdci týmu McLaren-Mercedes David Coulthard a Mika Häkkinen Foto: Getty Images / Andreas Rentz

GP Německa 2001 a jezdci týmu McLaren-Mercedes David Coulthard a Mika Häkkinen Foto: Getty Images / Andreas Rentz

GP Rakouska 2002 Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Rakouska 2002 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Mercedes-Benz CLK 55 AMG působil v roli safety caru v roce 2003. Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Mercedes-Benz CLK 55 AMG působil v roli safety caru v roce 2003. Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Sezóna 2003 a vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG  Foto: Getty Images / Martin Rose

Sezóna 2003 a vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG  Foto: Getty Images / Martin Rose

Safety car v roce 2003 na Interlagosu.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Safety car v roce 2003 na Interlagosu.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Bernd Mayländer je řidičem safety caru ve formuli 1 od roku 2000.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Bernd Mayländer je řidičem safety caru ve formuli 1 od roku 2000.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Sezóna 2004 a příchod vozu Mercedes-Benz SLK 55 AMG, který ve formuli 1 plnil roli safety caru dvě sezóny.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Sezóna 2004 a příchod vozu Mercedes-Benz SLK 55 AMG, který ve formuli 1 plnil roli safety caru dvě sezóny.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

GP Číny 2005 Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Číny 2005 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sezóna 2006 a Mercedes-Benz SLK 55 AMG. V královně motorsportu byl dva roky.  Foto: Getty Images / Clive Rose

Sezóna 2006 a Mercedes-Benz SLK 55 AMG. V královně motorsportu byl dva roky.  Foto: Getty Images / Clive Rose

Safety car v Monze v roce 2007 Foto: Getty Images / Clive Mason

Safety car v Monze v roce 2007 Foto: Getty Images / Clive Mason

V letech 2008 a 2009 byl safety carem Mercedes-Benz SL63 AMG Foto: Getty Images / Clive Mason

V letech 2008 a 2009 byl safety carem Mercedes-Benz SL63 AMG Foto: Getty Images / Clive Mason

Safety car v Číně 2009 objektivem českého fotografa Vladimíra Ryse.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Safety car v Číně 2009 objektivem českého fotografa Vladimíra Ryse.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Safety car v Suzuce v roce 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

Safety car v Suzuce v roce 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

V letech 2010 až 2014 byl safety carem vůz Mercedes-Benz SLS AMG a později SLS AMG GT Foto: Getty Images / Vladimir Rys

V letech 2010 až 2014 byl safety carem vůz Mercedes-Benz SLS AMG a později SLS AMG GT Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Korea 2010 Foto: Getty Images / Clive Mason

Korea 2010 Foto: Getty Images / Clive Mason

GP Kanady 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

GP Kanady 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Malajsie 2012 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Malajsie 2012 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Silverstone 2013 Foto: Getty Images / Lars Baron

Silverstone 2013 Foto: Getty Images / Lars Baron

Ve výběru nemůže chybět fotografie z Monaka, kde má Bernd Mayländer práci téměř každý rok.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Ve výběru nemůže chybět fotografie z Monaka, kde má Bernd Mayländer práci téměř každý rok.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2015 přišel vůz AMG GT S, který byl ve F1 až do sezóny 2017 Foto: Getty Images / Lars Baron

V roce 2015 přišel vůz AMG GT S, který byl ve F1 až do sezóny 2017 Foto: Getty Images / Lars Baron

Interlagos 2016 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Interlagos 2016 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Čína 2017 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Čína 2017 Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2018 přišel AMG GT R Foto: Getty Images / Dan Istitene

V roce 2018 přišel AMG GT R Foto: Getty Images / Dan Istitene

AMG GT R Foto: Mercedes Benz

AMG GT R Foto: Mercedes Benz

Uvnitř safety caru AMG GT R Foto: Mercedes Benz

Uvnitř safety caru AMG GT R Foto: Mercedes Benz

Vzpomínka na Charlieho Whitinga v Bahrajnu 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Vzpomínka na Charlieho Whitinga v Bahrajnu 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Safety car v Bahrajnu 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Safety car v Bahrajnu 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Občas mohou být ve vedení závodu až tři mercedesy. Ten vpravo zatím častěji...  Foto: Getty Images / Charles Coates

Občas mohou být ve vedení závodu až tři mercedesy. Ten vpravo zatím častěji...  Foto: Getty Images / Charles Coates

Singapur 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Singapur 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

USA 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

USA 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

Safety car a medical car na Red Bull Ringu, 2020 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Safety car a medical car na Red Bull Ringu, 2020 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

V Mugellu v roce 2020 byl safety car červený. Mercedes tím vyjádřil respekt k Ferrari, které si připomínalo 1000 závodů ve formuli 1. Foto: Getty Images / Mark Thompson

V Mugellu v roce 2020 byl safety car červený. Mercedes tím vyjádřil respekt k Ferrari, které si připomínalo 1000 závodů ve formuli 1. Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2021 vstoupil do F1 se svými vozy také Aston Martin. Obě značky se dělí o službu v jednotlivých víkendech. Foto: Aston Martin 

V roce 2021 vstoupil do F1 se svými vozy také Aston Martin. Obě značky se dělí o službu v jednotlivých víkendech. Foto: Aston Martin 

Safety carem se stal Aston Vantage s výkonem 528 koní. Medical Carem pak první SUV od Astonu Martinu alias DBX.  Foto: Aston Martin 

Safety carem se stal Aston Vantage s výkonem 528 koní. Medical Carem pak první SUV od Astonu Martinu alias DBX.  Foto: Aston Martin 

Takhle vidí zelený safety car jezdci. Foto: Aston Martin 

Takhle vidí zelený safety car jezdci. Foto: Aston Martin 

V roce 2021 se na Mercedes vrátila červená barva. Tentokrát ne kvůli Ferrari ale sponzorovi, kterým je technologická společnost CrowdStrike věnující se kybernetické bezpečnosti v oblasti cloudů.  Foto: Mercedes AMG

V roce 2021 se na Mercedes vrátila červená barva. Tentokrát ne kvůli Ferrari ale sponzorovi, kterým je technologická společnost CrowdStrike věnující se kybernetické bezpečnosti v oblasti cloudů.  Foto: Mercedes AMG

Mercedes v roce 2021 nasadil vůz AMG GT R s výkonem 585 koní. Foto: Mercedes AMG

Mercedes v roce 2021 nasadil vůz AMG GT R s výkonem 585 koní. Foto: Mercedes AMG

Medical Carem se stal Mercedes AMG C 63 S Combi.  Foto: Mercedes AMG

Medical Carem se stal Mercedes AMG C 63 S Combi.  Foto: Mercedes AMG

Safet car Mercedesu je od roku 2022 vůz Mercedes-AMG GT Black Series Foto: Daimler

Safet car Mercedesu je od roku 2022 vůz Mercedes-AMG GT Black Series Foto: Daimler

Uvnitř současného safety caru. Foto: Daimler

Uvnitř současného safety caru. Foto: Daimler

Prvním safety carem Mercedesu byl vůz C 36 AMG. Debutoval ve Spa 1996, ale připraven vyjet byl už v Magny-Cours.  Foto: Getty Images / Marcus Brandt
Dalším safety carem byl v letech 1997 až 1999 vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG. Na fotografii v Belgii 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt
Safety car v Silverstonu v roce 1998. Foto: Getty Images / Tobias Heyer
Austrálie 1998 Foto: Getty Images / Michael Cooper
55
Fotogalerie

Pro mě jsou nejlepší závody ty bez safety caru, říká Bernd Mayländer. Ve službě je už 25 sezón

Naposledy jsme ho letos viděli v závodě formule 1 v Kanadě. Ale je tam. Bernd Mayländer čeká na příkaz vyjet...

Nehoda, vůz stojící na trati, trosky na trati, špatné počasí. Pokud potřebuje ředitelství závodu velkou cenu zpomalit, posílá na trať zpomalovací vůz alias safety car. Od roku 2000 je za jeho volantem (až na pár výjimek) Bernd Mayländer.

„Nikdy jsem nečekal, že tu budu i po 25 letech, ale to znamená, že jste ve své práci nadšený a máte rád to, co děláte,“ řekl Mayländer pro web Mercedesu.

„Na začátku to bylo 16 závodů za sezonu. A teď jich máme 24, takže je to rozhodně moje hlavní práce!“

„Lidé mi říkají, že jsem odjel tolik a tolik závodů nebo tolik a tolik kol... ale já na čísla nejsem. V tuto chvíli jsem rád, když si vzpomenu na svůj věk – je mi 53 let!“

„Máte před sebou úkol. Pro mě znamená dobré nasazení safety caru zvládnutí situace co nejbezpečnějším způsobem.“

„Pro mě jsou nejlepší závody ty bez safety caru, protože to znamená, že se na trati nestalo nic nebezpečného.“

Safety car se v průběhu let změnil. Mayländer dostává rychlejší a výkonnější auta, ale velkého vývoje se dosáhlo také uvnitř vozu.

„Náš cíl se nezměnil, ale změnily se detaily. Máme postup téměř pro každou situaci, protože před vyjetím máme k dispozici více informací než před 20 nebo 25 lety.“

„V roce 2000 jsme měli jednu vysílačku a záložní vysílačkou byla ruční vysílačka. Nyní je k dispozici mnohem více systémů pro komunikaci.“

„Už v roce 2000 jsme měli dvě auta, ale tehdy bylo druhé auto jen normální silniční auto, bez jakékoli techniky. Úroveň informací, kterou máme nyní, je pro bezpečnost mnohem lepší.“

„V autě máme spoustu obrazovek, které jsme v roce 2000 neměli, a to je pozitivní. Je zde více televizních obrazovek, což je užitečné pro sledování GPS, a přístup ke všem rádiovým systémům. Vidíme to, co vidí všechny týmy a ředitel závodu, takže můžeme přepínat mezi přímým přenosem a opakovanými záběry.“

„Ať se děje cokoli, vždy se díváme a jsme připraveni vyrazit. S helmou na hlavě a s vysílačkou v uších.“

„Mám s sebou spolujezdce, a to je také velmi důležité, když se potřebujete soustředit na práci.“

„Dalším faktorem je virtuální safety car, který máme až od roku 2015, takže předtím jsme měli více výjezdů.“

Pokud by měl Mayländer vybrat závody, které utkvěly v jeho paměti, tak by vybral dva. 

„V paměti mi utkvěly Fudži 2007 a Montreal 2011,“ říká.

V prvním případě byl safety car na trati úvodních 19 kol a v polovině závodu pak absolvoval šestikolový stint.

V Kanadě o čtyři roky později byl nasazen šestkrát – vedl 29 ze 70 kol.

V galerii najdete přehled safety carů od poloviny 90. let po dnešek.

Doporučujeme

Články odjinud