Pro fanoušky je těžké pochopit údaje v televizní grafice, upozorňuje Pirelli

Formule 1 se v poslední době rozhodla, že divákům v televizi poskytne více informací. Podle Pirelli ale grafika, která ukazuje stav pneumatik, neodpovídá realitě.
Pro fanoušky je těžké pochopit údaje v televizní grafice, upozorňuje Pirelli

Pirelli už před časem upozorňovalo, že grafika v televizi, která ukazuje stav pneumatik u konkrétního vozu, neodpovídá realitě. Mario Isola uvedl, že došlo k úpravám, ale i tak je potřeba brát údaje s velkou rezervou.

Divák uvidí grafiku, na které je uveden počet kol, které jezdec na dané sadě pneumatik odjel a typ směsi (měkká, střední, tvrdá). To jsou také jediné údaje, kterým se dá věřit.

Kromě nich je vidět obrázek monopostu a procenta u všech čtyř pneumatik. F1 přiznává, že údaje o nich nepochází od Pirelli ale „z veřejně dostupných zdrojů“.

„Chtějí ukázat životnost pneumatiky,“ řekl Isola pro RaceFans. „Životnost pneumatiky je zajímavé číslo. Myšlenka je taková, že chtějí diváka informovat o tom, zda může auto bojovat s jiným autem, nebo co se může stát za pár kol.“

Pirelli doufá, že týmy vezmou pneumatiky pro rok 2020 na milost

Pirelli doufá, že týmy vezmou pneumatiky pro rok 2020 na milost

Podle Isoly jsou ale čísla zavádějící. Zejména, pokud fanoušek neví, odkud data pocházejí a nezná kontext.

„Životnost pneumatiky je ovlivněna správou tempa. Pokud si jezdec, který má v pneumatice 30 % životnosti, uvědomí, že bude mít v dalších kolech degradaci pneumatiky, může řídit auto způsobem, který tuto degradaci snižuje. Znamená to, že to může na 30 % zůstat i po několika kolech. Tohle je pravděpodobně nejobtížnější část na vysvětlení divákům.“

„Každý si také myslí, že začínáte na sta procentech a skončíte na nula procentech. Ale není to lineární.“

„Realita je taková, že tato křivka se může lišit, pokud jste na volném vzduchu, pokud sledujete jiné auto, pokud na to tlačíte s různou úrovní paliva, energií, kterou dostáváte do pneumatiky.“

F1 uvedla, že vylepšila grafiku poté, co ji Pirelli po Japonsku popsalo jako „zavádějící“. Isola se však domnívá, že je třeba ji ještě více zjednodušit.

Možná, že by bylo vhodné, pokud by například FOM zcela vynechal procenta u jednotlivých pneumatik a spíše jen ukázal u všech jezdců jejich dosavadní strategie a počty kol, které na jednotlivých sadách odjeli.

Další článek: Vždy dostal, co chtěl, vzpomíná Vandoorne na týmového kolegu Alonsa

13. prosince | Před 20 lety usedl Fernando Alonso poprvé do vozu formule 1. V Jerezu se zúčastnil testů s Minardi.
12. prosince | Kubica dnes v Jerezu testuje vůz DTM od BMW.
10. prosince | Pirelli už nominovalo pneumatiky pro Austrálii, Bahrajn, Vietnam a Čínu: ve všech případech C2, C3, C4