Připomínka legendy (3)

Cesty Enza Ferrariho do F1.
Když ale ve 30. letech automobilové závody začaly ovládat německé vozy Mercedes-Benz a Auto Union, na něž Italové prostě neměli, Alfa se rozhodla vzít věci okolem závodění opět do svých rukou. Odkoupila od Ferrariho 70 % jeho Scuderie a jeho samotného pověřila vedením svého nového továrního závodního týmu. Do smlouvy byla ovšem vložena nenápadná klauzule, hovořící o tom, že v případě zrušení smlouvy se nesmí Enzo Ferrari minimálně čtyři roky věnovat ani výrobě aut, ani závodění pod svým jménem. Tehdejší šéf Alfy Ugo Gombato nejspíš věděl proč.

Ferrari, který si velmi rád vysvětloval věci po svém, se totiž doslova nesnášel s novým španělským projektantem Alfy Wilfredem Ricardem a brzy začal uplatňovat i vlastnická práva na model 158. Tedy monopost, který pro jeho Scuderii postavil automobilkou Alfa zapůjčený konstruktér Gioacchino Colombo a který později suverénně ovládl úvodní ročník mistrovství světa vozů F1. A protože Ferrari byl neuvěřitelně neústupný, v 1939, v němž se dočkal titulu „commendatore“, od Alfy opravdu odešel. A tehdy mezi ním a milánskou automobilkou vypukla válka na život a na smrt...

Když později Enzo Ferrari zakládal svou první firmu Auto Avio Construzioni, na potkání kdekomu vyprávěl, že se v ní bude podílet především na výrobě leteckých motorů. Jenže s tvrdohlavým Ferrarim samozřejmě doslova cloumala myšlenka na pomstu Alfě. A tak už v roce 1940 spatřily v jeho modenských dílnách světlo světa dva automobily, do nichž usedli při závodě Mille Miglia jak Ascari, tak Rangoni. Jejich vozy byly dílem konstruktéra Alberta Massimina, jmenovaly se AAC 815 a jejich pohonnou jednotkou byl 1,5litrový osmiválec. Ve skutečnosti ovšem zatím nebyly ničím jiným, než trochu větší modifikací automobilů Fiat.

Později Ferrari svou továrnu přestěhoval do nějakých 15 km vzdáleného Maranella, jež je proslulé dobrou hlínou a tudíž výrobou keramiky, a během války v ní vyráběl německé licenční brusky a hydraulické systémy. Jenže jakmile dozněly válečné výstřely a několikrát bombardovaný Ferrariho podnik se dokázal zmátořit, všechny Ferrariho myšlenky patřily opět závodění. A pokoření Alfy Romeo. V té době sice opět – tentokrát za pomoci Liny Lardiové (s níž měl nemanželského syna Pietra, který dnes vlastní 10 % akcií Ferrari) – řešil další manželskou krizi, nicméně v zimě 1946 se definitivně rozhodl pro návrat na mezinárodní automobilovou scénu.

Gioacchino Colombo pro jeho dvousedadlový sportovní vůz, později označený jako typ 125S, vyprojektoval jedenapůllitrový 12válec (dvanáctiválce Ferrariho očarovaly v amerických vozech Packard) a tenhle automobil zažil 11. května 1947 premiéru při závodě v Piacenze. Díky poruše brzd sice automobil svou vedoucí pozici ve výhru neproměnil, ale dva týdny poté už s ním Ferrariho přítel a neprofesionální jezdec Franco Cortese v GP Říma triumfoval. A diváci si začali na jméno Ferrari v italských závodech opět zvykat. Konstruktér Lampredi tehdy dokončuje čtyřmístný model Ferrari 166, s nímž Biondetti už v roce 1948 vyhrává tehdy slavný závode Mille Miglia a který se stává i hvězdou autosalonu v Turíně. Luigi Chinetti (později s Ferrari vyhrává v Le Mans) pro Ferrari pro změnu v New Yorku otevírá první showroom a maranellský koník je připraven skočit do skutečně velkého automobilového světa skočit...
Diskuze (4) Další článek: Zemřel někdejší šéf McLarenu Teddy Mayer
13:09 | F2 a F3 sníží extra body. Za pole position budou 2 body (místo 4) a za nejrychlejší kolo 1 (místo 2).
13:08 | Podle Seven News zvažuje Sydney uspořádání závodu F1. Chce nahradit Melbourne.
13:04 | Dnes před 14 lety získalo Ferrari poslední titul mezi jezdci. Kimi Räikkönen porazil o 1 bod Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa.
20. října | V únoru proběhne ve Švédsku Závod šampionů. Tým Finska budou tvořit Valtteri Bottas a Mika Häkkinen.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink 18.30–19.30
2. trénink 22.00–23.00
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00