Příkaz „Fernando je rychlejší než ty“ byl zlom, říká Smedley

Felipe Massa zažil během své kariéry dva tvrdé střety. První v kvalifikaci na GP Maďarska 2009 a druhý, když se po nehodě vrátil do Maranella.

Průběh GP Německa 2010 asi není potřeba připomínat. Massa se dostal před Alonsa na první místo. Týmová režie byla v té době zakázána, takže Ferrari nemohlo dát Massovi přímý příkaz, aby Alonsa, který byl údajně rychlejší, pustil. Nakonec se ozvala slavná věta: „Fernando je rychlejší než ty.“ Pronesl ji tehdejší Massův závodní inženýr Rob Smedley.

„Myslím, že od té doby to bylo těžké,“ řekl Smedley pro Motorsport.com. „Obtížné, protože to byl bod zlomu a pochopení, kam směřuje pozornost týmu.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

„Víte, správné nebo nesprávné... neříkám, že když se tým soustředil na Fernanda, tak to bylo správné nebo že to bylo nesprávné. Nebudu to komentovat.“

„A myslím, že Fernando je skvělý jezdec. Veřejně jsem říkal mnohokrát, jak dobrý Fernando je. Můžeme diskutovat, zda to byl správný přístup, ale myslím, že když to Felipe pochopil, tak bylo pro něj těžké ze z toho dostat.“

Nesouhlas s rozhodnutím

Smedley se tehdy po vydání příkazu Massovi omluvil. Britský inženýr tvrdí, že kvůli neochotě rozkaz vydat, měl později v Maranellu problémy.

„Víte, nesouhlasil jsem s tím. Osobně si myslím, že to byla špatná věc. Možná jsem to do rádia dal i najevo, že s tím nesouhlasím. Potom to pro mě u Ferrari bylo těžké.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

„Myslím, že existovaly lepší způsoby, jak to udělat, abych byl upřímný. Rozdíl mezi nimi nebyl tak velký, pokud šlo o závodní tempo. Byly tam části závodu, ve kterých byl Felipe rychlejší a části, kde byl rychlejší Fernando.“ 

„Myslím, že to, co Felipe jen těžce strávil, byla skutečnost, že příkaz přišel takhle náhle. Měli jsme dohodnutou strategii. Věděli jsme, jak se to bude vyvíjet. A ano, nevyvíjelo se to podle očekávání. Myslím, že to pro Felipeho bylo dost zmatené.“

„Myslím, že to pro něj bylo opravdu těžké... Proč to děláme? Co je příčinou? Je to přece Německo, nejsme v posledním závodě roku.“

„Byli jsme v polovině sezóny. Co se to děje? A to je důvod, proč si myslím, že to tak těžce všechno nesl.“

„Vypadalo to, že nejsem týmový hráč, ale já jsem hrál velmi, velmi tvrdě za Ferrari.“

„Myslím, že každý je rád, když hraje za jakýkoliv tým, pokud jsou pravidla jasná. Pokud jsou pravidla na stole a je to jasné, tak je to v pořádku. Pokud se ale pravidla mění v polovině hry a vy nevíte, jak se změnila a další skupina to ví, tak myslím, že je obtížné to řešit.“

„Je to jako hrát fotbal. Máte derby Inter-Milán a jeden z hráčů Milána vezme míč a dá ho do branky. A řeknete: ‘to není dovoleno’. A rozhodčí řekne, že ano, že je. Teď ano. Můžete říct, že jste to nevěděli, jinak byste udělali totéž.“

Kariéra Felipeho Massy ve fotografiích

Kariéra Felipeho Massy ve fotografiích

Foto: Getty Images / Andrew Hone, Mark Thompson, Ker Robertson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
0:37 | Vettel mění šasi.
22:52 | Helmut Marko na dotaz Sky Sports, zda Kvjat zůstane v F1, odpověděl, že se uvidí po tomto závodě.
19:46 | Williams odevzdal pneumatiky pro prvních 40 minut o 3 sekundy později a dostal podmínečně pokutu 10 tisíc euro.
15:46 | Nad Austinem se hodinu a něco před tréninkem zatahuje..
11:09 | Jezdci dnes dostanou pro tréninky sadu prototypů pneumatik do přechodných podmínek...

GP USA 2017

Pátek 20. října 2017
1. trénink Hamilton (1:36.335)
2. trénink Hamilton (1:34.668)
Sobota 21. října 2017
3. trénink 18.00–19.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 22. října 2017
Závod 21.00