
Naposledy když Fernando Alonso opouštěl Renault, byli on i tým úřadujícími světovými šampiony. Psal se rok 2006 a Alonso odcházel do McLarenu hledat novou výzvu. Ta ho ale rychle semlela a Španěl už po roce utíkal zpátky „domů“.
Dnes odchází od Renaultu znovu, ale tentokrát k Ferrari, kde věří, že ho čeká vrchol kariéry. Má za sebou dva roky promarněné ve slabém autě. Sám Renault stojí na prahu nové éry poté, co kvůli skandálu přišel o šéfa, vedoucího inženýra i velký kus prestiže.
Nebylo to v Abú Zabí vůbec velkolepé loučení. Alonso dojel svůj poslední závod za francouzskou stáj jako čtrnáctý. Jeho kolega Romain Grosjean byl osmnáctý.
„Z dnešního výsledku jsem zklamaný. Chtěl jsem sezonu zakončit lepším umístěním,“ řekl Alonso. „Ale chci poděkovat celému týmu za všechno, čeho jsme dosáhli. Bylo to úžasných sedm let mé kariéry a já na ně nikdy nezapomenu.“
Letošní auto Renaultu nebylo konkurenceschopné, přestože na začátku roku tým věřil, že bude bojovat o titul. Hned první testy ho ale vyvedly z omylu. R29 se ukázalo podobně slabé jako před ním R28 a R27.
Mizerný monopost byl ale nakonec ten nejmenší problém, který musel Renault letos řešit. Na konci léta se provalilo, že vedoucí inženýr týmu Pat Symonds naplánoval se souhlasem šéfa Flavia Briatoreho vloni v Singapuru úmyslnou nehodu Nelsona Piqueta. Alonsovi pak strategii upravil tak, aby mu výjezd safety caru pomohl dopředu.
Automobilka se musela zbavit Symondse i Briatoreho a přišla o hlavního sponzora ING. Od FIA dostala za podvod dvouletou podmínku.
„Musíme teď obnovit celou týmovou kulturu. Nechceme se vrátit do 80. let, kdy náš tým ve formuli 1 ovládala přímo automobilka, ale taky bychom se měli vyvarovat stejných chyb a nenechávat už stáji stoprocentní autonomii,“ vysvětloval krátce po rozhodnutí FIA prozatímní manažer týmu Jean-François Caubet.
„Toto byl pro Renault velice těžký rok. Po technické stránce jsme na začátku sezony zažili rozčarování a po té lidské teď přicházíme o Fernanda. Pokud jde o politiku, potkala nás spousta problémů, které poškodily i formuli 1,“ řekl Caubet dnes.
„Své naděje teď upínáme k příští sezoně. Brzy vyřešíme jezdecké složení, Bob Bell dohlíží na technické změny šasi, Rob White na motory a vypadá to slibně. Vrací se k nám i sponzoři. Přichází změna,“ věří.