Při rekuperaci pomáhá jezdcům formule E systém brake-by-wire

Formule E prochází neustálým vývojem, a to nejen po designové, ale i po technické stránce. Přehlídneme - li radikální vzhled monopostů druhé generace, tak jednou z největších novinek páté sezóny je zavedení systému brake-by-wire.
Při rekuperaci pomáhá jezdcům formule E systém brake-by-wire

Systém brake-by-wire je typický pro celou řadu hybridů a elektromobilů, a to nejen ve světě motorsportu, ale i na běžných silnicích. Možná světově nejznámějším vozem s tímto systémem je Toyota Prius.

Na světové scéně motorsportu je známé využívání tohoto systému ve formuli 1, počínaje pátou sezónou ho však mají k dispozici i jezdci ve formuli E.

Díky brake-by-wire může od sezóny 2018/2019 ovládat pilot formule E brzdový systém prostřednictvím elektroniky. Zjednodušeně řečeno, pilot stlačením brzdového pedálu v brzdné zóně aktivuje systém elektronických senzorů, které sami rozhodnou o rozložení brzdného účinku, velkou měrou eliminují riziko zablokování kol a při brždění rovněž zohlední nutnost rekuperace elektrické energie.

Wehrlein se chystá na svůj debut ve formuli E a věří Mahindře

Wehrlein se chystá na svůj debut ve formuli E a věří Mahindře

V předcházejících sezónách formule E bez brake-by-wire využívali jezdci „ručně“ ovládaný regenerační brzdný systém bez funkce aktivní kontroly. Proto jsme v minulých sezónách častokrát byli svědky zablokování kol či úplné ztráty kontroly nad vozem, což bylo způsobeno momentálním stavem nabití baterie a poklesem rekuperace.

Těchto jevů bychom již v sezóně 2018/2019 neměli být svědky. Pro správnou rekuperaci elektrické energie je systém brake-by-wire díky svým zásahům do brždění schopný udržet vůz stabilní a předvídatelný. Díky tomu je rekuperace efektivnější.

Systém brake-by-wire je u monopostů formule E umístěn na zadních brzdových třmenech a jednotlivé týmy se jeho testování v rámci příprav na novou sezónu věnovaly již během letních měsíců. Zajímavostí je, že devět z jedenácti týmů ve startovním poli využívá jednotý systém vyrobený firmou LSP. Jediné dvě výjimky tvoří stáje DS Techeetah a Mahindra, které vyvinuly vlastní systém.

Jak to funguje?

Po zavedení systému brake-by-wire již nejsou brzdy monopostu formule E aktivováný přímo pilotem, nýbrž softwarem, popřípadě brzdným aktivátorem.

„U elektromobilů a hybridů se rekuperace chová jako přídavný brzdný moment na nápravě a na kolech,“ vysvětluje pro web e-racing365.com Simon Zollitsch ze společnosti LSP.

„Množství brzdného momentu přicházející z elektromotoru je velmi proměnlivé a je ovlivňováno faktory, jako jsou stav nabití baterie, teplota baterie nebo stav střídače.“

„Se systémem brake-by-wire je jezdec kompletně oddělený od skutečných brzd, takže pokud řídící software pracuje správně, brzdný moment požadovaný jezdcem může být rozdělen mezi elektrický a hydraulický brzdný moment, aniž by si toho jezdec vůbec všiml.“

Díky zavedení systému brake-by-wire mohou také inženýři během závodu sledovat nové údaje. Ze získaných dat mohou kontrolovat stav brzd, rozložení brzdné energie, detaily o systému launch control, a tak podobně.

Foto: Formula E

 

Diskuze (2) Další článek: Racing Point by mohl být černým koněm sezony
18:00 | Dobrá zpráva: F1 bude vysílat živě první předsezónní testy. Špatná zpráva: V rámci F1TV, která není v ČR dostupná.
15:33 | Takhle si McLaren představuje F1 budoucnosti odkaz
22. ledna | Zdá se, že Ticktum má smůlu. Účastní se zimní asijské F3, ale body za super licenci podle Autosportu nedostane. FIA totiž požaduje, aby měla série alespoň 5 závodů a tato má jen 3.
22. ledna | Kuan-jü Čou bude vedle závodění ve F2 pracovat jako vývojový jezdec Renaultu. Čínský závodním prošel Jezdeckou akademií Ferrari.