Při rekuperaci pomáhá jezdcům formule E systém brake-by-wire

Formule E prochází neustálým vývojem, a to nejen po designové, ale i po technické stránce. Přehlídneme - li radikální vzhled monopostů druhé generace, tak jednou z největších novinek páté sezóny je zavedení systému brake-by-wire.
Při rekuperaci pomáhá jezdcům formule E systém brake-by-wire

Systém brake-by-wire je typický pro celou řadu hybridů a elektromobilů, a to nejen ve světě motorsportu, ale i na běžných silnicích. Možná světově nejznámějším vozem s tímto systémem je Toyota Prius.

Na světové scéně motorsportu je známé využívání tohoto systému ve formuli 1, počínaje pátou sezónou ho však mají k dispozici i jezdci ve formuli E.

Díky brake-by-wire může od sezóny 2018/2019 ovládat pilot formule E brzdový systém prostřednictvím elektroniky. Zjednodušeně řečeno, pilot stlačením brzdového pedálu v brzdné zóně aktivuje systém elektronických senzorů, které sami rozhodnou o rozložení brzdného účinku, velkou měrou eliminují riziko zablokování kol a při brždění rovněž zohlední nutnost rekuperace elektrické energie.

Wehrlein se chystá na svůj debut ve formuli E a věří Mahindře

Wehrlein se chystá na svůj debut ve formuli E a věří Mahindře

V předcházejících sezónách formule E bez brake-by-wire využívali jezdci „ručně“ ovládaný regenerační brzdný systém bez funkce aktivní kontroly. Proto jsme v minulých sezónách častokrát byli svědky zablokování kol či úplné ztráty kontroly nad vozem, což bylo způsobeno momentálním stavem nabití baterie a poklesem rekuperace.

Těchto jevů bychom již v sezóně 2018/2019 neměli být svědky. Pro správnou rekuperaci elektrické energie je systém brake-by-wire díky svým zásahům do brždění schopný udržet vůz stabilní a předvídatelný. Díky tomu je rekuperace efektivnější.

Systém brake-by-wire je u monopostů formule E umístěn na zadních brzdových třmenech a jednotlivé týmy se jeho testování v rámci příprav na novou sezónu věnovaly již během letních měsíců. Zajímavostí je, že devět z jedenácti týmů ve startovním poli využívá jednotý systém vyrobený firmou LSP. Jediné dvě výjimky tvoří stáje DS Techeetah a Mahindra, které vyvinuly vlastní systém.

Jak to funguje?

Po zavedení systému brake-by-wire již nejsou brzdy monopostu formule E aktivováný přímo pilotem, nýbrž softwarem, popřípadě brzdným aktivátorem.

„U elektromobilů a hybridů se rekuperace chová jako přídavný brzdný moment na nápravě a na kolech,“ vysvětluje pro web e-racing365.com Simon Zollitsch ze společnosti LSP.

„Množství brzdného momentu přicházející z elektromotoru je velmi proměnlivé a je ovlivňováno faktory, jako jsou stav nabití baterie, teplota baterie nebo stav střídače.“

„Se systémem brake-by-wire je jezdec kompletně oddělený od skutečných brzd, takže pokud řídící software pracuje správně, brzdný moment požadovaný jezdcem může být rozdělen mezi elektrický a hydraulický brzdný moment, aniž by si toho jezdec vůbec všiml.“

Díky zavedení systému brake-by-wire mohou také inženýři během závodu sledovat nové údaje. Ze získaných dat mohou kontrolovat stav brzd, rozložení brzdné energie, detaily o systému launch control, a tak podobně.

Foto: Formula E

 

Další článek: Racing Point by mohl být černým koněm sezony

4. srpna | Podle Auto Hebdo u Renaultu končí šéf motorářů Rémi Taffin. U týmu pracuje 22 let.
3. srpna | Dan Ticktum už není vývojovým jezdcem Williamsu. Tým s ním ukončil spolupráci.
3. srpna | Ferrari oznámilo, že prohlídka vozu Charlese Leclera, do kterého narazil Lance Stroll, ukázala, že jeho motor je natolik vážně poškozen, že ho nebude možné opravit. Leclerca tak čekají penalizace.
3. srpna | Mladíci testují. Theo Pourchaire se ve středu sveze s vozem Alfy Romeo z roku 2018 v Maďarsku. Na trati nebude sám, probíhají tam testy 18palcových pneumatik. Oscar Piastri jezdí v Monze s vozem Renaultu ze stejného roku.