Kvůli pandemii koronaviru bez diváků, ale přece. V texaském Fort Worthu se vše chystá na start nové sezóny zámořské formulové série IndyCar. Po předsezónních testech na Okruhu Amerik v Texasu a na floridském Sebringu měl první závod roku hostit tradičně městský okruh v St. Petersburgu už v březnu, jenomže člověk míní a covid-19 mění.
Na oválu Texas Motor Speedway odstartuje 25. sezóna v moderní éře IndyCar a celkově již 99. sezóna americké formulové scény. První závod roku 2020 se oproti původnímu plánu uskuteční se zpožděním 83 dnů, zelená vlajka ve Fort Worthu zavlaje v noci ze soboty na neděli přibližně ve 2:00 ráno.
V kalendáři došlo oproti loňsku k jedné významné změně. Formule IndyCar už nebudou závodit na dlouhodobě kritizovaném trojúhelníkovém oválu v Poconu v Pensylvánii, který byl v nedávné minulosti svědkem tragického úmrtí Justina Wilsona nebo vážné nehody Roberta Wickense. Kanaďan Wickens se v Poconu před dvěma lety po souboji s Ryanem Hunterem-Reayem proletěl až do ochranných plotů a od té doby se stále zotavuje, velké problémy mu dělá i obyčejná chůze.
Kvůli koronaviru se poté letos neuskuteční slavná Grand Prix v ulicích Long Beach, kterou série IndyCar sdílí s americkým mistrovstvím sportovních vozů IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Zrušeny byly také závodní víkendy v Detroitu (taktéž společný pro IndyCar i IMSA WSC) a kanadském Torontu. Závodi se nebude ani v Richmondu, který měl nahradit výše zmiňované Pocono a kvůli koronaviru z kalendáře vypadl i Okruh Amerik v Austinu a také Barber Motorsports Park v Birminghamu v Alabamě.
Nejslavnější podnik IndyCar 500 mil Indianapolis se uskuteční v náhradním srpnovém termínu a kromě toho se ve „staré cihelně“ pojedou další dva závody na grand prix verzi okruhu. Dva závody bude hostit i okruh Road America u Elkhart Lake ve Wisconsinu, ovál v Newtonu v Iowě a kalifornská Laguna Seca. St. Petersburg byl přeložen na samý závěr sezóny.
Náhradní kalendář sezóny 2020
- Závod – Fort Worth, Texas (ovál), 6. června
- Závod – Indianapolis, Indiana (grand prix okruh), 4. července
- Závod – Elkhart Lake, Wisconsin (permanentní okruh), 11. července
- Závod – Elkhart Lake, Wisconsin (permanentní okruh), 12. července
- Závod – Newton, Iowa (ovál), 17. července
- Závod – Newton, Iowa (ovál), 18. července
- Závod – Lexington, Ohio (permanentní okruh), 9. srpna
- Závod – 104. ročník 500 mil Indianapolis, Indiana (ovál), 23. srpna
- Závod – Madison, Illinois (ovál), 30. srpna
- Závod – Portland, Oregon (permanentní okruh), 13. září
- Závod – Laguna Seca, Kalifornie (permanentní okruh), 19. září
- Závod – Laguna Seca, Kalifornie (permanentní okruh), 20. září
- Závod – Indianapolis, Indiana (grand prix okruh), 3. října
- Závod – St. Petersburg, Florida (městský okruh), 25.října
V konečné verzi kalendáře pro sezónu 2020 jsou dva ovály, které kromě IndyCar navštíví i šampionát NASCAR, konkrétně Fort Worth v Texasu a Indianapolis. Sezóna NASCAR byla bez diváků na tribunách restartována 17. května v Darlingtonu.
Zavedení aeroscreenu
V sérii IndyCar využívají všechny týmy shodné šasi Dallara IR18, v jehož útrobách nalezneme buď motor Honda nebo Chevrolet. Mezi sezónami se tak kromě plošně aplikovaných aerodynamických úprav většinou nedočkáme radikálních změn designu. Rok 2020 je v tomto směru ale výjimkou, protože série IndyCar zavádí ochranný systém aeroscreen, který vyvinula společnost Red Bull Advanced Technologies.
O zavedení „štítu“, který má za úkol chránit hlavu pilota v kokpitu, bylo rozhodnuto loni 24. května a od té doby byl aeroscreen testován v nejrůznějších podmínkách na „klasických“ okruzích i na oválech. Vyzkoušena byla i jeho funkčnost za deště. Ochranný systém prošel testy bez zásadnějších námitek a od sezóny 2020 tak bude nedílnou součástí IndyCar. K jeho zavedení došlo hlavně kvůli oválovým závodům, kdy jsou piloti nejvíce ohroženi létajícími úlomky. Nejedná se přitom přesně o ten samý systém, který týmy Red Bull a Ferrari testovaly i na monopostech formule 1. Při bližším pohledu je patrné, že samotný aeroscreen je na monopostu IndyCar zkombinován se systémem halo, který je využíván v „královně motorsportu“ a také v mnohých dalších formulových sériích po celém světě.
Kdo zastaví Penskeho?
Na amerických okruzích se sezóna 2020 ponese především ve znamení honu na tým Penske, po loňském roce nejsilnější stáj s motory Chevrolet. Jezdci stáje Rogera Penskeho, který loni koupil celou sérii IndyCar a spolu s ní také závodiště v Indianapolis, v nejlepší pětce loňského celkového pořadí šampionátu zabrali hned tři místa.
Druhý titul šampiona IndyCar ve službách týmu Penske loni získala stále zářivější hvězda Josef Newgarden, který v celkovém pořadí porazil týmového kolegu Simona Pagenauda na druhém místě tabulky o 25 bodů. Penskeho dominanci podtrhl ještě pátým místem Will Power. Newgarden, Pagenaud a Power dohromady v roce 2019 vyhráli 9 závodů z celkových 17, díky čemuž tým Penske v loňské sezóně ovládl více než polovinu ze všech podniků. Francouz Pagenuad navíc pro Penskeho tým získal také vítězství v Indy 500. Tým Penske zaznamenal obdivuhodný rok, o to těžší však bude na takto masivní úspěchy navazovat.
Penskeho blok na čele tabulky dokázali loni narušit pouze dva muži – Alexander Rossi a Scott Dixon. Oba zmínění budou i letos patřit do skupiny největších Penskeho soupeřů a tím pádem také mezi kandidáty na titul.
Alexander Rossi bude největší zbraní týmu Andretti Autosport a motoráře Honda na zisk mistrovského titulu v sezóně 2020. Dosud poslední Američan, který závodil ve formuli 1, vletěl do IndyCar jako uragán a ve své debutové sezóně senzačně vyhrál Indy 500. Od triumfu ve „staré cihelně“ patří Rossi k nerychlejším pilotům IndyCar a již v roce 2018 byl velmi blízko k titulu šampiona. Nakonec z toho bylo „jen“ druhé místo a v sezóně loňské třetí. Z pomyslných stupňů vítězů tak osmadvacetiletému Rossimu chybí ve sbírce jen stupínek nejvyšší.
Andretti Autosport bude spoléhat pochopitelně také na pokračovatele rodinného klanu Marca Andrettiho a pro tým bude závodit rovněž mimořádně talentovaný Colton Herta, který se loni v Austinu stal nejmladším vítězem závodu IndyCar v historii. U Andrettiho bude nadále závodit i zkušený Ryan Hunter-Reay a pětadvacetiletý Zach Veach. Jako posila k Andrettiho týmu přišel Kanaďan James Hinchcliffe, který po loňské sezóně ukončil spolupráci s týmem Schmidt Peterson Motorsports. Hinchcliffe ale pojede jen oba závody v Indianapolis (grand prix a Indy 500) a podnik na texaském oválu ve Fort Worth.
Novozélanďan Scott Dixon bude opět ve službách týmu Chipa Ganassiho s motorem Honda bojovat o již šestý titul v kariéře. Druhým rokem v řadě bude jeho týmovým kolegou bývalý švédský pilot formule E Felix Rosenqvist, který si letos u Ganssiho bude moci v rodné řeči povídat s Marcusem Ericssonem. Někdejší pilot formule 1 po debutové sezóně v IndyCar u stáje Schmidt Peterson Motorsports přestoupil k týmu Chip Ganassi Racing.
Vstup McLarenu
Novým zajímavý subjektem ve startovním poli série IndyCar je pro sezónu 2020 stáj McLaren. Britská značka vstoupila naplno do zámořského šampionátu po jednotlivých startech v Indy 500 s Fernandem Alonsem.
McLaren vstoupil do IndyCar ve spolupráci se zkušeným týmem ze zámořské formulové scény Schmidt Peterson Motorsports a do všech závodů roku 2020 nasadí dva vozy. Pouze v Indianapolis nasadí tým, který nese oficiální název Arrow McLaren SP, ještě třetí vůz, jehož sedačku obsadí Fernando Alonso.
Pro McLaren bude závodit bývalý člen juniorského programu Red Bullu Patricio O'Ward z Mexika a mladý Američan Oliver Askew. S kompletní startovní listinou sezóny 2020 se můžete seznámit v galerii.