Preview: V Texasu startuje nová sezóna IndyCar

Kvůli pandemii koronaviru bez diváků, ale přece. V texaském Fort Worthu se vše chystá na start nové sezóny zámořské formulové série IndyCar. Po předsezónních testech na Okruhu Amerik v Texasu a na floridském Sebringu měl první závod roku hostit tradičně městský okruh v St. Petersburgu už v březnu, jenomže člověk míní a covid-19 mění.

Na oválu Texas Motor Speedway odstartuje 25. sezóna v moderní éře IndyCar a celkově již 99. sezóna americké formulové scény. První závod roku 2020 se oproti původnímu plánu uskuteční se zpožděním 83 dnů, zelená vlajka ve Fort Worthu zavlaje v noci ze soboty na neděli přibližně ve 2:00 ráno.  

V kalendáři došlo oproti loňsku k jedné významné změně. Formule IndyCar už nebudou závodit na dlouhodobě kritizovaném trojúhelníkovém oválu v Poconu v Pensylvánii, který byl v nedávné minulosti svědkem tragického úmrtí Justina Wilsona nebo vážné nehody Roberta Wickense. Kanaďan Wickens se v Poconu před dvěma lety po souboji s Ryanem Hunterem-Reayem proletěl až do ochranných plotů a od té doby se stále zotavuje, velké problémy mu dělá i obyčejná chůze.

Kvůli koronaviru se poté letos neuskuteční slavná Grand Prix v ulicích Long Beach, kterou série IndyCar sdílí s americkým mistrovstvím sportovních vozů IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Zrušeny byly také závodní víkendy v Detroitu (taktéž společný pro IndyCar i IMSA WSC) a kanadském Torontu. Závodi se nebude ani v Richmondu, který měl nahradit výše zmiňované Pocono a kvůli koronaviru z kalendáře vypadl i Okruh Amerik v Austinu a také Barber Motorsports Park v Birminghamu v Alabamě.

Nejslavnější podnik IndyCar 500 mil Indianapolis se uskuteční v náhradním srpnovém termínu a kromě toho se ve „staré cihelně“ pojedou další dva závody na grand prix verzi okruhu. Dva závody bude hostit i okruh Road America u Elkhart Lake ve Wisconsinu, ovál v Newtonu v Iowě a kalifornská Laguna Seca. St. Petersburg byl přeložen na samý závěr sezóny.

Série IndyCar kvůli koronaviru zrušila první čtyři závody nové sezóny

Série IndyCar kvůli koronaviru zrušila první čtyři závody nové sezóny

Náhradní kalendář sezóny 2020

  1. Závod – Fort Worth, Texas (ovál), 6. června
  2. Závod – Indianapolis, Indiana (grand prix okruh), 4. července
  3. Závod – Elkhart Lake, Wisconsin (permanentní okruh), 11. července
  4. Závod – Elkhart Lake, Wisconsin (permanentní okruh), 12. července
  5. Závod – Newton, Iowa (ovál), 17. července
  6. Závod – Newton, Iowa (ovál), 18. července
  7. Závod – Lexington, Ohio (permanentní okruh), 9. srpna
  8. Závod – 104. ročník 500 mil Indianapolis, Indiana (ovál), 23. srpna
  9. Závod – Madison, Illinois (ovál), 30. srpna
  10. Závod – Portland, Oregon (permanentní okruh), 13. září
  11. Závod – Laguna Seca, Kalifornie (permanentní okruh), 19. září
  12. Závod – Laguna Seca, Kalifornie (permanentní okruh), 20. září
  13. Závod – Indianapolis, Indiana (grand prix okruh), 3. října
  14. Závod – St. Petersburg, Florida (městský okruh), 25.října

V konečné verzi kalendáře pro sezónu 2020 jsou dva ovály, které kromě IndyCar navštíví i šampionát NASCAR, konkrétně Fort Worth v Texasu a Indianapolis. Sezóna NASCAR byla bez diváků na tribunách restartována 17. května v Darlingtonu.

Zavedení aeroscreenu

V sérii IndyCar využívají všechny týmy shodné šasi Dallara IR18, v jehož útrobách nalezneme buď motor Honda nebo Chevrolet. Mezi sezónami se tak kromě plošně aplikovaných aerodynamických úprav většinou nedočkáme radikálních změn designu. Rok 2020 je v tomto směru ale výjimkou, protože série IndyCar zavádí ochranný systém aeroscreen, který vyvinula společnost Red Bull Advanced Technologies.

O zavedení „štítu“, který má za úkol chránit hlavu pilota v kokpitu, bylo rozhodnuto loni 24. května a od té doby byl aeroscreen testován v nejrůznějších podmínkách na „klasických“ okruzích i na oválech. Vyzkoušena byla i jeho funkčnost za deště. Ochranný systém prošel testy bez zásadnějších námitek a od sezóny 2020 tak bude nedílnou součástí IndyCar. K jeho zavedení došlo hlavně kvůli oválovým závodům, kdy jsou piloti nejvíce ohroženi létajícími úlomky. Nejedná se přitom přesně o ten samý systém, který týmy Red Bull a Ferrari testovaly i na monopostech formule 1. Při bližším pohledu je patrné, že samotný aeroscreen je na monopostu IndyCar zkombinován se systémem halo, který je využíván v „královně motorsportu“ a také v mnohých dalších formulových sériích po celém světě.

Kdo zastaví Penskeho?

Na amerických okruzích se sezóna 2020 ponese především ve znamení honu na tým Penske, po loňském roce nejsilnější stáj s motory Chevrolet. Jezdci stáje Rogera Penskeho, který loni koupil celou sérii IndyCar a spolu s ní také závodiště v Indianapolis, v nejlepší pětce loňského celkového pořadí šampionátu zabrali hned tři místa.

Druhý titul šampiona IndyCar ve službách týmu Penske loni získala stále zářivější hvězda Josef Newgarden, který v celkovém pořadí porazil týmového kolegu Simona Pagenauda na druhém místě tabulky o 25 bodů. Penskeho dominanci podtrhl ještě pátým místem Will Power. Newgarden, Pagenaud a Power dohromady v roce 2019 vyhráli 9 závodů z celkových 17, díky čemuž tým Penske v loňské sezóně ovládl více než polovinu ze všech podniků. Francouz Pagenuad navíc pro Penskeho tým získal také vítězství v Indy 500. Tým Penske zaznamenal obdivuhodný rok, o to těžší však bude na takto masivní úspěchy navazovat.

Penskeho blok na čele tabulky dokázali loni narušit pouze dva muži – Alexander Rossi a Scott Dixon. Oba zmínění budou i letos patřit do skupiny největších Penskeho soupeřů a tím pádem také mezi kandidáty na titul.

IndyCar: Colton Herta zvítězil na Laguna Seca, druhý titul šampiona slaví Newgarden

IndyCar: Colton Herta zvítězil na Laguna Seca, druhý titul šampiona slaví Newgarden

Alexander Rossi bude největší zbraní týmu Andretti Autosport a motoráře Honda na zisk mistrovského titulu v sezóně 2020. Dosud poslední Američan, který závodil ve formuli 1, vletěl do IndyCar jako uragán a ve své debutové sezóně senzačně vyhrál Indy 500. Od triumfu ve „staré cihelně“ patří Rossi k nerychlejším pilotům IndyCar a již v roce 2018 byl velmi blízko k titulu šampiona. Nakonec z toho bylo „jen“ druhé místo a v sezóně loňské třetí. Z pomyslných stupňů vítězů tak osmadvacetiletému Rossimu chybí ve sbírce jen stupínek nejvyšší.

Andretti Autosport bude spoléhat pochopitelně také na pokračovatele rodinného klanu Marca Andrettiho a pro tým bude závodit rovněž mimořádně talentovaný Colton Herta, který se loni v Austinu stal nejmladším vítězem závodu IndyCar v historii. U Andrettiho bude nadále závodit i zkušený Ryan Hunter-Reay a pětadvacetiletý Zach Veach. Jako posila k Andrettiho týmu přišel Kanaďan James Hinchcliffe, který po loňské sezóně ukončil spolupráci s týmem Schmidt Peterson Motorsports. Hinchcliffe ale pojede jen oba závody v Indianapolis (grand prix a Indy 500) a podnik na texaském oválu ve Fort Worth.

Novozélanďan Scott Dixon bude opět ve službách týmu Chipa Ganassiho s motorem Honda bojovat o již šestý titul v kariéře. Druhým rokem v řadě bude jeho týmovým kolegou bývalý švédský pilot formule E Felix Rosenqvist, který si letos u Ganssiho bude moci v rodné řeči povídat s Marcusem Ericssonem. Někdejší pilot formule 1 po debutové sezóně v IndyCar u stáje Schmidt Peterson Motorsports přestoupil k týmu Chip Ganassi Racing.

Vstup McLarenu

Novým zajímavý subjektem ve startovním poli série IndyCar je pro sezónu 2020 stáj McLaren. Britská značka vstoupila naplno do zámořského šampionátu po jednotlivých startech v Indy 500 s Fernandem Alonsem.

McLaren ukázal vůz pro IndyCar

McLaren ukázal vůz pro IndyCar

McLaren vstoupil do IndyCar ve spolupráci se zkušeným týmem ze zámořské formulové scény Schmidt Peterson Motorsports a do všech závodů roku 2020 nasadí dva vozy. Pouze v Indianapolis nasadí tým, který nese oficiální název Arrow McLaren SP, ještě třetí vůz, jehož sedačku obsadí Fernando Alonso.

Pro McLaren bude závodit bývalý člen juniorského programu Red Bullu Patricio O'Ward z Mexika a mladý Američan Oliver Askew. S kompletní startovní listinou sezóny 2020 se můžete seznámit v galerii.

Další článek: Mercedes se obává Verstappenova razantního vstupu do sezóny

17:50 | Jezdci zítra dostanou dvě sady pneumatik C3 2021. Mohou je použít v jakémkoliv pátečním tréninku. Na každé sadě musí odjet nejméně 6 kol a nejméně 6 kol musí odjet ve druhém tréninku.
10:33 | Kevin Magnussen by mohl zamířit do americké IMSA...
10:03 | Sportovní ředitel Red Bullu Jonathan Wheatley měl před závodním víkendem v Bahrajnu pozitivní test na COVID-19.
9:07 | Robert Kubica zítra v prvním tréninku nahradí Räikkönena

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10