Přestalo Ferrari „podvádět“ a přišlo o výhodu? Data jsou zatím nejasná

Red Bull si dopisoval s FIA a ta vydala technickou směrnici. Přišlo Ferrari o svou výhodu na rovinkách?
Přestalo Ferrari „podvádět“ a přišlo o výhodu? Data jsou zatím nejasná | Foto: Getty Images / Charles Coates

„Ferrari přišlo o výhodu, protože přestali podvádět,“ řekl Max Verstappen. Mattia Binotto i Charles Leclerc to popřeli.

Ferrari poprvé po letní přestávce nestartovalo z pole position, ale jen velmi těsně. Nesmíme však zapomenout, že kvalifikaci poprvé prohrálo už v Mexiku, kde byl ale Verstappen penalizován, takže rudí obsadili první řadu.

Je to vtip, reaguje Leclerc na Verstappenova slova o motoru Ferrari

Je to vtip, reaguje Leclerc na Verstappenova slova o motoru Ferrari

Jezdci Ferrari také už v předešlých závodech neměli nejlepší závodní tempo. Leclerc sice na vítězného Bottase v Austinu ztratil 52 sekund, ale měl problém v boxech, jel jinou strategii, musel nasadit starší motor, vynechal třetí trénink atd.

Pokud se podíváme na maximální rychlost na cílové čáře, která je 120 metrů za 20. zatáčkou, pak nejvyšší rychlost dosáhli v kvalifikaci jezdci Ferrari:

  1. Vettel: 225,5 km/h
  2. Leclerc: 224,1 km/h
  3. Hamilton: 222,5 km/h
  4. Verstappen: 222,1 km/h
  5. Bottas: 221,0 km/h

Pokud to porovnáme s údaji z Mexika, tak se výhoda Ferrari dramaticky nesnížila. Jezdci Ferrari tam byli o 3,5 km/h rychlejší než nejlepší red bull a o 4,9 km/h rychlejší než nejlepší mercedes. Existuje také podezření, že Ferrari z pátku na sobotu zvýšilo přítlak, protože mělo problémy s dostáním pneumatik do pracovního okna.

Red Bull vyrazil do boje proti motoru Ferrari. FIA vydala směrnici

Red Bull vyrazil do boje proti motoru Ferrari. FIA vydala směrnici

Podle Auto Motor und Sport z porovnání GPS vyplývá, že Ferrari získávalo v Austinu na všech rovinách 0,35 s na Mercedes a 0,6 s na Red Bull. To je asi polovina výhody ze Suzuky, která je Austinu podobná.

Data ze závodu, kde bylo Ferrari na rozdíl od kvalifikace opravdu nekonkurenceschopné, je potřeba správně číst.

Na speed trapu (tedy v bodě, kde se měří rychlost) byl nejrychlejší Albon (328,7 km/h). Data Vettela nelze brát vážně, protože skončil po pár kolech, ale Leclerc byl až 13. s rychlostí 321,5 km/h. Na první pohled to vypadá podezřele, ale data je potřeba správně číst. Jde jen o nejvyšší rychlost, kterou ovlivňuje DRS a především jízda v závěsu. Albon se prodíral polem, takže měl před sebou stále nějaké jezdce. Leclerc a také Hamilton jezdili více na čerstvém vzduchu – Hamiltonovi na speed trapu naměřili ještě výrazně méně než Leclercovi (317,6 km/h).

Mnohem lepší jsou opět data z cílové čáry. Leclerc tam byl nejrychlejší – 217,3 km/h, Bottasovi naměřili 213,1 km/h a Albonovi 212,0 km/h.

Data tak zatím jednoznačně neříkají, že Ferrari přišlo o svou výhodu na rovinkách. Zátěžovým testech bude další destinace – na Interlagosu se jede 1,5 km na plný plyn. 

Foto: Getty Images / Charles Coates

Další článek: Norris v závěru závodu stíhal Ricciarda. Chyběla jedna zatáčka, říká

18:13 | Incident mezi Pérzem a Grosjeanem bez trestu....
17:20 | Pérez a Grosjean předvoláni před sportovní komisaře kvůli incidentu v posledním tréninku.
15:22 | Nové pneumatiky, jedno rychlé kolo. Podle Norrise kvalifikace maskují problémy McLarenu. V kvalifikacích je to dobré, závodní tempo je ale na úrovni Renaultu a Racing Pointu.
10:08 | Podle nového znění sportovních pravidel 2020 (zde: odkaz ) bude moci jezdec použít v sezóně 3 MGU-K (dnes jsou to 2).

GP Brazílie 2019

Pátek 15. listopadu 2019
1. trénink Albon (1:16.142, mokro)
2. trénink Vettel (1:09.217)
Sobota 16. listopadu 2019
3. trénink Hamilton (1:08.320)
Kvalifikace Verstappen (1:07.508)
Neděle 17. listopadu 2019
Závod 18.10