Překročení rozpočtového stropu je podvádění, píše Brown FIA a navrhuje podobu trestu | Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

Překročení rozpočtového stropu je podvádění, píše Brown FIA a navrhuje podobu trestu

Podle FIA Red Bull vloni překročil rozpočtový strop. Výše trestu zatím nebyla stanovena.

Podle BBC napsal Zak Brown 12. října dopis FIA. Adresátem je prezident FIA Muhammad bin Sulajim a také šéf Formule 1 Stefano Domenicali. 

Šéf McLarenu napsal dopis obecně, žádného konkurenta v něm nejmenuje.

FIA ale minulý týden zveřejnila zprávu o rozpočtových stropech za rok 2021. Podle závěrů příslušných orgánů federace se Aston Martin dopustil procedurálních pochybení, Red Bull pak téhož, ale také překročil menším způsobem rozpočtový strop. O kolik nevíme, menší překročení je definováno tak, že jde o maximálně 5 % rozpočtového stropu pro daný rok, což představuje v případě limitu pro rok 2021 asi 7,25 milionu dolarů.

„Jakýkoli tým, který překročil výdaje, získal nespravedlivou výhodu při vývoji vozu v aktuálním i následujícím roce,“ píše Brown.

„Porušení nadměrných výdajů a možná i procedurální porušení představují podvádění tím, že nabízejí významnou výhodu napříč technickými, sportovními a finančními předpisy.“

„Navrhujeme, aby nadměrná útrata byla penalizována snížením rozpočtového stropu týmu v roce následujícím po rozhodnutí a sankce by se měla rovnat nadměrné útratě plus další pokutě – tj. překročení o 2 miliony dolarů v roce 2021, které bude odhaleno v roce 2022, bude mít za následek odpočet 4 milionů dolarů v roce 2023 (2 miliony na kompenzaci nadměrné útraty plus 2 miliony jako pokuta).“

Pro kontext uveďme, že 2 miliony dolarů jsou pouze 1,3 % rozpočtového stropu. Na druhou stranu nesmíme zapomínat na to, že většinu rozpočtu tým utratí za běžný provoz, stavbu aut apod. Na samotný vývoj jde jen menší část – zmíněné 2 miliony mohou představovat nejméně čtvrtinu ročního rozpočtu na vývoj!

„Kromě toho věříme, že by měly existovat menší sportovní sankce za překročení výdajů ve formě 20 % snížení CFD (počítačové simulace proudění kapalin, pozn. redakce) a času v aerodynamickém tunelu. Ty by měly být uplatněny v následujícím roce, aby se zmírnily nespravedlivé výhody, které tým má a ze kterých bude i nadále těžit,“ píše Brown.

Brown také navrhuje, aby za nižší překročení stropu nebylo považováno překročení o 5 % ale o 2,5 %.

„Zavedení rozpočtového stropu bylo jedním z hlavních důvodů, proč jsme v posledních letech přilákali do F1 nové akcionáře a investory, protože to považují za způsob, jak podpořit finanční a sportovní fair play. Proto je důležité, abychom byli velmi pevní při implementaci pravidel nákladového stropu pro integritu a budoucnost F1."

Doporučujeme

Články odjinud