Podle FIA Red Bull vloni překročil rozpočtový strop. Výše trestu zatím nebyla stanovena.
Podle BBC napsal Zak Brown 12. října dopis FIA. Adresátem je prezident FIA Muhammad bin Sulajim a také šéf Formule 1 Stefano Domenicali.
Šéf McLarenu napsal dopis obecně, žádného konkurenta v něm nejmenuje.
FIA ale minulý týden zveřejnila zprávu o rozpočtových stropech za rok 2021. Podle závěrů příslušných orgánů federace se Aston Martin dopustil procedurálních pochybení, Red Bull pak téhož, ale také překročil menším způsobem rozpočtový strop. O kolik nevíme, menší překročení je definováno tak, že jde o maximálně 5 % rozpočtového stropu pro daný rok, což představuje v případě limitu pro rok 2021 asi 7,25 milionu dolarů.
„Jakýkoli tým, který překročil výdaje, získal nespravedlivou výhodu při vývoji vozu v aktuálním i následujícím roce,“ píše Brown.
„Porušení nadměrných výdajů a možná i procedurální porušení představují podvádění tím, že nabízejí významnou výhodu napříč technickými, sportovními a finančními předpisy.“
„Navrhujeme, aby nadměrná útrata byla penalizována snížením rozpočtového stropu týmu v roce následujícím po rozhodnutí a sankce by se měla rovnat nadměrné útratě plus další pokutě – tj. překročení o 2 miliony dolarů v roce 2021, které bude odhaleno v roce 2022, bude mít za následek odpočet 4 milionů dolarů v roce 2023 (2 miliony na kompenzaci nadměrné útraty plus 2 miliony jako pokuta).“
Pro kontext uveďme, že 2 miliony dolarů jsou pouze 1,3 % rozpočtového stropu. Na druhou stranu nesmíme zapomínat na to, že většinu rozpočtu tým utratí za běžný provoz, stavbu aut apod. Na samotný vývoj jde jen menší část – zmíněné 2 miliony mohou představovat nejméně čtvrtinu ročního rozpočtu na vývoj!
„Kromě toho věříme, že by měly existovat menší sportovní sankce za překročení výdajů ve formě 20 % snížení CFD (počítačové simulace proudění kapalin, pozn. redakce) a času v aerodynamickém tunelu. Ty by měly být uplatněny v následujícím roce, aby se zmírnily nespravedlivé výhody, které tým má a ze kterých bude i nadále těžit,“ píše Brown.
Brown také navrhuje, aby za nižší překročení stropu nebylo považováno překročení o 5 % ale o 2,5 %.
„Zavedení rozpočtového stropu bylo jedním z hlavních důvodů, proč jsme v posledních letech přilákali do F1 nové akcionáře a investory, protože to považují za způsob, jak podpořit finanční a sportovní fair play. Proto je důležité, abychom byli velmi pevní při implementaci pravidel nákladového stropu pro integritu a budoucnost F1."