Přehledný servis: Velká cena Německa

Pár nehod, jedna hádka, trocha ohně a šokující Nelsinho.

Klepněte pro větší obrázekVybrat z padesáti šesti Velkých cen Německa ty nejlepší je strašně těžké. Zvlášť když se víc jak polovina z nich odehrála před tím, než jste se vůbec narodili. Následující příklady proto nemůžou vytvořit hitparádu nejpamětihodnějších závodů v Německu, ale pro připomenutí to snad stačí.

• Starý Nürburgring vzal život a zdraví hned několika pilotům. Nejvíce se ale do povědomí lidí zapsala nehoda Nikiho Laudy z roku 1976. Někteří piloti si tehdy stěžovali na bezpečnostní rizika okruhu už před závodem a Lauda byl jeden z těch nejhlasitějších. Nakonec se ale podřídil většině a startoval. Nepřipsal si ani jedno kolo. Na 10. kilometru, když sjížděl k dolu, se v levotočivé zatáčce otřel o betonové hrazení. V dvousetkilometrové rychlosti mu ujela záď a Lauda narazil do svahu. Jeho auto se proměnilo v ohnivou kouli, odrazilo se zpátky do silnice a tam do něj najel Brett Lunger.
„Merzario, Lunger, Edwards a Ertl mě vyrvali z hořícího vraku a tím mi zachránili život. Nejvelkolepější byl čin Artura Merzaria. Prošel plameny jako pánbůh a podařilo se mu odjistit můj bezpečnostní pás. To ale nic nezměnilo na jeho vztahu ke mně. Už předtím mě nesnášel a napadal mě v italském tisku. Totéž pak dělal i dál. Byl to skutečně nezištný zachránce. Vytáhl z plamenů chlapa, kterého nemohl vystát,“ napsal pak Lauda ve své knize Mé roky s Ferrari. Starý televizní záznam nehody je ZDE.

• Po Laudově nehodě se Velká cena Německa přestěhovala na Hockenheimring. V roce 1994 ji dojelo jen osm vozů. Jedenáct pilotů rozbilo nebo odstavilo své auto už v prvním kole. Všechno to začalo ještě na cílové rovince kolizí mezi Andreou de Cesarisem a Alexem Zanardim. Doplatili na ni i Pierluigi Martini a Michele Alboreto. V první zatáčce pak David Coulthard narazil do Miky Häkkinena. Kvůli nim musel prudce brzdit Mark Blundell, přičemž dostal zezadu ránu od Edieho Irvinea. Blundell dostal smyk a narazil do něj i Heinz-Harald Frentzen. V nastalém zmatku přišlo k úhoně ještě pár dalších pilotů. Vedle jedenácti odpadnuvších v prvním kole odstoupilo sedm jezdců později během závodu. Asi nejefektnější odchod měl Jos Verstappen. Tomu se během zastávek v boxech kvůli rozlitému palivu vzňalo celé auto a málem i garáž. Holanďan ale vyvázl bez následků.
Požár u Benettonu je k vidění TADY. Chaotické první kolo je ZDE.

Klepněte pro větší obrázek• V roce 2007 se jediný německý závod nejel jako Velká cena Německa, ale jako Velká cena Evropy. Hned v úvodním kole začaly na Nürburgring dopadat první kapky vody a než zajeli piloti do boxů pro mokré pneumatiky, byla z toho průtrž. V první zatáčce se udělalo jezírko, ve kterém jezdci jeden po druhém létali ven z dráhy. Uvízli tam Button, Hamilton, Rosberg, Speed, Liuzzi i Sutil. Zpět do závodu se dostal pouze Hamilton. Udržel motor v chodu a bagr ho odnesl na trať.
První Kimi Räikkönen v nájezdu do boxové uličky chytil smyk, který ho vyhodil zpět na trať. Musel zůstat o kolo déle a propadl se na sedmé místo. Tři kola pak vedl závod Markus Winkelhock se spykerem. Odjel se totiž přezout hned po zaváděcím kole. Startoval sice z boxů, ale v pozdějším zmatku se dostal na první místo. Nakonec byl závod ve čtvrtém kole přerušen a znovu se startovalo za safety carem.
Déšť se vrátil až na konci závodu. Felipe Massa se v tu chvíli snažil uhájit své vedení před druhým Fernandem Alonsem. V dešti byl ale pomalý a Alonso ho snadno dotáhl. Když už měl Španěl čumák před jeho ferrari, došlo mezi nimi k malému škrtnutí. Vystresovaný Alonso pak otráveného Massu v zákulisí obvinil, že do něj najel schválně, a strhla se hádka.
Alonso: Udělal jsi to schválně!
Massa: Neudělal!
A: Rozbil jsi mi bočnici, jdi se na to podívat!
M: Jdi někam! Vyhraješ a říkáš takovéhle věci.
A: Kamaráde, samo se to rozbít nemůže…
Nutno dodat, že se pak Alonso za svůj lehce hysterický výstup Massovi omluvil.
Celou hádku si můžete vyslechnout ZDE. Je bohužel v italštině. Nervy drásající souboj mezi Alonsem a Massou je TADY.

Klepněte pro větší obrázekLoňský závod na Hockenheimringu měl šokujícího hrdinu. Nelsona Piqueta, který se slabým R28 dojel druhý. Když v 35. kole na cílové rovince škaredě havaroval Timo Glock, Piquet právě vjížděl do boxů. Stihl se dostat ven, ještě než vyjel safety car a získal nejlepší pozici pro zbytek závodu. Byla to jeho první a taky poslední zastávka. Pak už jen sledoval, jak auta před ním odpadají do pitlane jako mouchy.
Pozdější vítěz Lewis Hamilton si nadělal problémy nešikovnou strategií. Na rozdíl od většiny ostatních nevyrazil do boxů hned za safety carem, ale až v 50. kole. Aby se vrátil na první místo, musel na trati dohnat a předjet Massu a Piqueta.
Oba byli o vteřinu pomalejší než on a oba je dostal ve vlásence. Massu v 56. a Piqueta v 59. kole. Massa si najel příliš doleva a nechal tak Hamiltonovi místo. Svůj omyl se snažil ještě napravit v zatáčce číslo 9, ale místo ohrožení Hamiltona si sám zaskákal po obrubníku. Piquet se nijak zuřivě nebránil. I tak byl senzací dne.

Základní čísla (poskytla FIA a Renault)

Počet kol 60
Počet zatáček 15
Délka okruhu 5 148 m
Délka závodu 308,863 km
Jízda na plný plyn 63%
Zpomalení kvůli palivu 10kg=0,38s
Přibližná potřeba 1 kolo=2,36kg
Strategie zastávek:  
Na jednu 32. – 37. kolo
Na dvě 22. – 26. a 43. – 46. kolo
Na tři 10. – 21. a 27. – 32. a 45. – 49. kolo

Ti nejúspěšnější

Jezdec Vítězství Léta
Michael Schumacher 4 1995, 2002, 2004, 2006
Juan Manuel Fangio 3 1954, 1956, 1957
Jackie Stewart 3 1968, 1971, 1973
Nelson Piquet 3 1981, 1986, 1987
Ayrton Senna 3 1988 - 1990

VELKÁ CENA NĚMECKA (v posledních deseti letech)

Vítězové

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 Klepněte pro větší obrázek Eddie Irvine Ferrari F399 Ferrari 3.0 V10 1:21'58.594
2000 Klepněte pro větší obrázek Rubens Barrichello Ferrari F1-2000 Ferrari 3.0 V10 1:25'34.418
2001 Klepněte pro větší obrázek Ralf Schumacher Williams FW23 BMW 3.0 V10 1:18'17.873
2002 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1:27'52.078
2003 Klepněte pro větší obrázek Juan Pablo Montoya Williams FW25 BMW 3.0 V10 1:28'48.769
2004 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1:23'54.848
2005 Klepněte pro větší obrázek Fernando Alonso Renault R25 Renault 3.0 V10 1:26'28.599
2006 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1:27'51.693
2008 Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1:31'20.874

Vítězové v kvalifikacích

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 Klepněte pro větší obrázek Mika Häkkinen McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1'42.950
2000 Klepněte pro větší obrázek David Coulthard McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10 1'45.697
2001 Klepněte pro větší obrázek Juan Pablo Montoya Williams FW23 BMW 3.0 V10 1'38.117
2002 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'14.389
2003 Klepněte pro větší obrázek Juan Pablo Montoya Williams FW25 BMW 3.0 V10 1'15.167
2004 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1'13.306
2005 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1'14.320
2006 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-21 Mercedes 2.4 V8 1'14.070
2008 Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1'15.666

Nejrychlejší kola

Rok   Jezdec Auto Motor Čas km/h
1999 Klepněte pro větší obrázek David Coulthard McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1'45.270 233.331
2000 Klepněte pro větší obrázek Rubens Barrichello Ferrari F1-2000 Ferrari 3.0 V10 1'44.300 235.570
2001 Klepněte pro větší obrázek Juan Pablo Montoya Williams FW23 BMW 3.0 V10 1'41.808 241.336
2002 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'16.462 215.354
2003 Klepněte pro větší obrázek Juan Pablo Montoya Williams FW25 BMW 3.0 V10 1'14.917 219.795
2004 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-19B Mercedes 3.0 V10 1'13.780 223.182
2005 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1'14.873 219.924
2006 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1'16.357 215.650
2008 Klepněte pro větší obrázek Nick Heidfeld BMW Sauber F1.08 BMW 2.4 V8 1'15.987 216.700
Další článek: Mnoho povyku pro nic

14:49 | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.
13:42 | Stále se řeší situace okolo Turecka, ve kterém se sice epidemická situace zlepšuje, ale platí přísné cestovní restrikce po návratu do Velké Británie. Ve hře je prohození závodu s Baku.
8. května | Podle Norrise mu Mazepin ovlivnil celou kvalifikaci. V Q1 musel nasadit druhou sadu pneumatik, v Q3 pak kvůli tomu jel první pokus na starých pneumatikách.
8. května | Poslední Nikita Mazepin dostal penalizaci 3 míst za zdržení Norrise v první části kvalifikace.