Říkal tu někdo, že je nudná?
Přestože sám Hungaroring není ta nejvíc vzrušující trať na světě, po mimořádných událostech nemusíte v jeho historii pátrat moc dlouho. Stačí vzpomenout na skandální rok 2007 a Alonsovu blokovací akci v kvalifikaci. Vedle toho viděly zdejší stupně vítězů za poslední roky spoustu neotřelých tváří.
• 2003 – Ještě hluboko v Schumacherově éře získal své první vítězství zrovna na Hungaroringu Fernando Alonso. Ferrari tehdy nemělo víkend. Barrichello se kvalifikoval pátý a ze závodu odstoupil kvůli zavěšení. Michael Schumacher se celý závod prakticky nepohnul z osmé příčky.
Muselo ho to trápit o to víc, že ročník 2003 byl na dřívější poměry nezvykle vyrovnaný. Do Maďarska přijel Schumacher čtyři závody před koncem sezony s náskokem pouhých šesti bodů před Juanem Pablem Montoyou a devíti před Kimim Räikkönenem. Räikkönen a Montoya pak na Hungaroringu díky druhému a třetímu místu stáhli Schumachera na dva, respektive jeden bod.
• 2006 – Ten rok Alonso obhajoval svůj první titul. Schumacher už měl rozmyšleno, že končí, a chtěl odejít na vrcholu. Alonso posbíral v první polovině sezony šest vítězství a tři druhá místa. Pak se ale stroj na úspěchy zasekl, když musel Renault přestat používat hmotové tlumiče. V tu chvíli se chytil Schumacher a vyhrál tři závody po sobě. Alonsův náskok v čele šampionátu se smrskl z 25 bodů na jedenáct.
Oba kohouti schytali v maďarských trénincích za trest dvě vteřiny ke každému kvalifikačnímu času. Alonso za divoké předjetí Doornbose a také neslušné mávaní na něj v pátečním tréninku a Schumacher za předjíždění pod červenými vlajkami v sobotu ráno. Alonso tak startoval až patnáctý a Schumacher jedenáctý. Byla to ale snad první Velká cena Maďarska v dějinách, která se jela na mokru, takže se Schumacher i Alonso snadno prokousávali dopředu.
Po prvním kole už byl Španěl šestý a Němec čtvrtý. Alonsovy michelinky se ukázaly ve skvělé formě, díky čemuž se v 18. kole dostal do čela závodu. Při druhé zastávce mu pak ale tým špatně upevnil kolo a Alonso naboural. Schumacher se o chvíli později dostal na druhé místo. Nevyšla mu ale strategie s pneumatikami, musel ještě jednou do boxů a klesl na osmé místo. První vítězství v životě si tak mohl připsat Jenson Button a poprvé na bedně byl i druhý Pedro de la Rosa. Třetího jim dělal Nick Heidfeld. Alonsova jízda v dešti je k vidění ZDE.
• 2007 – Předloni maďarská kvalifikace rozpoutala válku u McLarenu. Lewis Hamilton nedodržel týmovou strategii a nenechal Alonsa najet do třetí části jako prvního. Pohádal se kvůli tomu v rádiu s Ronem Dennisem a naštvaný Alonso ho pak zablokoval v boxech. Zůstal stát, i když už byl dávno hotový, a Hamilton si musel počkat. Tak dlouho, že nestihl najet do posledního měřeného kola.
Alonso sice získal pole position, ale komisaři ho z ní zase hezky rychle sundali až na šesté místo. McLarenu odepřeli všechny body, které získá v závodě, a neposlušný Hamilton stejně startoval první. U McLarenu zavládla tichá domácnost. Hamilton si dojel pro vítězství, druhý byl Räikkönen a za ním Heidfeld. Alonso byl až čtvrtý. Dennis s ním prý od té chvíle až do konce sezony pořádně nepromluvil. Dusno se dalo krájet už TADY.
• 2008 – Premiérové vítězství si vloni na Hungaroringu odbyl Heikki Kovalainen. Ještě tři kola před koncem sice vedl Felipe Massa, ale pak mu bouchl motor. Do čela se přitom dostal hned po startu ze třetího místa. Lewis Hamilton se poroučel do boxů s píchlým kolem, a tak Finovi nikdo nestál v cestě za štěstím. Dalším debutantem na stupních vítězů byl druhý Timo Glock. Bylo to vůbec jeho první podium. Doplnil je Kimi Räikkönen.
VELKÁ CENA MAĎARSKA
Základní čísla (poskytla FIA a Renault)
Počet kol |
70 |
Počet zatáček |
14 |
Délka okruhu |
4 381 m |
Délka závodu |
306,458 km |
Jízda na plný plyn |
56% |
Zpomalení kvůli palivu |
10kg=0,38s |
Přibližná spotřeba |
1 kolo=2,16kg |
Strategie zastávek: |
|
Na jednu |
44. – 48. kolo |
Na dvě |
20. – 32. a 45. – 56. kolo |
Na tři |
19. – 22. a 35. – 39. a 53. – 57. kolo |
Ti nejúspěšnější
Jezdec |
Vítězství |
Léta |
Michael Schumacher |
4 |
1994, 1998, 2001, 2004 |
Ayrton Senna |
3 |
1988, 1991, 1992 |
Vítězové
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:46'23.536 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:45'33.869 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:41'49.675 |
2002 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:41'49.001 |
2003 |
|
Fernando Alonso |
Renault R23B |
Renault 3.0 V10 |
1:39'01.460 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:35'26.131 |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:37'25.552 |
2006 |
|
Jenson Button |
Honda RA106 |
Honda 2.4 V8 |
1:52'20.941 |
2007 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren MP4-22 |
Mercedes 2.4 V8 |
1:35'52.991 |
2008 |
|
Heikki Kovalainen |
McLaren MP4-23 |
Mercedes 2.4 V8 |
1:37'27.067 |
Vítězové v kvalifikacích
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'18.156 |
2000 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F1-2000 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'17.514 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'14.059 |
2002 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'13.333 |
2003 |
|
Fernando Alonso |
Renault R23B |
Renault 3.0 V10 |
1'21.688 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'19.146 |
2005 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2005 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'19.882 |
2006 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-21 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'19.599 |
2007 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren MP4-22 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'19.781 |
2008 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren MP4-23 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'20.899 |
Nejrychlejší kola
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
km/h |
1999 |
|
David Coulthard |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'20.699 |
177.236 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'20.028 |
178.812 |
2001 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-16 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'16.723 |
186.515 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'16.207 |
187.778 |
2003 |
|
Juan Pablo Montoya |
Williams FW25 |
BMW 3.0 V10 |
1'22.095 |
192.114 |
2004 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'19.071 |
199.461 |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'21.219 |
194.186 |
2006 |
|
Felipe Massa |
Ferrari 248 F1 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'23.516 |
188.845 |
2007 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'20.047 |
197.029 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'21.195 |
194.243 |