Přehledný servis: Velká cena Maďarska

Říkal tu někdo, že je nudná?
Přehledný servis: Velká cena Maďarska

Přestože sám Hungaroring není ta nejvíc vzrušující trať na světě, po mimořádných událostech nemusíte v jeho historii pátrat moc dlouho. Stačí vzpomenout na skandální rok 2007 a Alonsovu blokovací akci v kvalifikaci. Vedle toho viděly zdejší stupně vítězů za poslední roky spoustu neotřelých tváří.

Klepněte pro větší obrázek• 2003 – Ještě hluboko v Schumacherově éře získal své první vítězství zrovna na Hungaroringu Fernando Alonso. Ferrari tehdy nemělo víkend. Barrichello se kvalifikoval pátý a ze závodu odstoupil kvůli zavěšení. Michael Schumacher se celý závod prakticky nepohnul z osmé příčky.

Muselo ho to trápit o to víc, že ročník 2003 byl na dřívější poměry nezvykle vyrovnaný. Do Maďarska přijel Schumacher čtyři závody před koncem sezony s náskokem pouhých šesti bodů před Juanem Pablem Montoyou a devíti před Kimim Räikkönenem. Räikkönen a Montoya pak na Hungaroringu díky druhému a třetímu místu stáhli Schumachera na dva, respektive jeden bod.

Klepněte pro větší obrázek• 2006 – Ten rok Alonso obhajoval svůj první titul. Schumacher už měl rozmyšleno, že končí, a chtěl odejít na vrcholu. Alonso posbíral v první polovině sezony šest vítězství a tři druhá místa. Pak se ale stroj na úspěchy zasekl, když musel Renault přestat používat hmotové tlumiče. V tu chvíli se chytil Schumacher a vyhrál tři závody po sobě. Alonsův náskok v čele šampionátu se smrskl z 25 bodů na jedenáct.

Oba kohouti schytali v maďarských trénincích za trest dvě vteřiny ke každému kvalifikačnímu času. Alonso za divoké předjetí Doornbose a také neslušné mávaní na něj v pátečním tréninku a Schumacher za předjíždění pod červenými vlajkami v sobotu ráno. Alonso tak startoval až patnáctý a Schumacher jedenáctý. Byla to ale snad první Velká cena Maďarska v dějinách, která se jela na mokru, takže se Schumacher i Alonso snadno prokousávali dopředu.

Po prvním kole už byl Španěl šestý a Němec čtvrtý. Alonsovy michelinky se ukázaly ve skvělé formě, díky čemuž se v 18. kole dostal do čela závodu. Při druhé zastávce mu pak ale tým špatně upevnil kolo a Alonso naboural. Schumacher se o chvíli později dostal na druhé místo. Nevyšla mu ale strategie s pneumatikami, musel ještě jednou do boxů a klesl na osmé místo. První vítězství v životě si tak mohl připsat Jenson Button a poprvé na bedně byl i druhý Pedro de la Rosa. Třetího jim dělal Nick Heidfeld. Alonsova jízda v dešti je k vidění ZDE.

Klepněte pro větší obrázek• 2007 – Předloni maďarská kvalifikace rozpoutala válku u McLarenu. Lewis Hamilton nedodržel týmovou strategii a nenechal Alonsa najet do třetí části jako prvního. Pohádal se kvůli tomu v rádiu s Ronem Dennisem a naštvaný Alonso ho pak zablokoval v boxech. Zůstal stát, i když už byl dávno hotový, a Hamilton si musel počkat. Tak dlouho, že nestihl najet do posledního měřeného kola.

Alonso sice získal pole position, ale komisaři ho z ní zase hezky rychle sundali až na šesté místo. McLarenu odepřeli všechny body, které získá v závodě, a neposlušný Hamilton stejně startoval první. U McLarenu zavládla tichá domácnost. Hamilton si dojel pro vítězství, druhý byl Räikkönen a za ním Heidfeld. Alonso byl až čtvrtý. Dennis s ním prý od té chvíle až do konce sezony pořádně nepromluvil. Dusno se dalo krájet už TADY

• 2008 – Premiérové vítězství si vloni na Hungaroringu odbyl Heikki Kovalainen. Ještě tři kola před koncem sice vedl Felipe Massa, ale pak mu bouchl motor. Do čela se přitom dostal hned po startu ze třetího místa. Lewis Hamilton se poroučel do boxů s píchlým kolem, a tak Finovi nikdo nestál v cestě za štěstím. Dalším debutantem na stupních vítězů byl druhý Timo Glock. Bylo to vůbec jeho první podium. Doplnil je Kimi Räikkönen.

VELKÁ CENA MAĎARSKA

Základní čísla (poskytla FIA a Renault)

Počet kol 70
Počet zatáček 14
Délka okruhu 4 381 m
Délka závodu 306,458 km
Jízda na plný plyn 56%
Zpomalení kvůli palivu 10kg=0,38s
Přibližná spotřeba 1 kolo=2,16kg
Strategie zastávek:  
Na jednu 44. – 48. kolo
Na dvě 20. – 32. a 45. – 56. kolo
Na tři 19. – 22. a 35. – 39. a 53. – 57. kolo

Ti nejúspěšnější

Jezdec Vítězství Léta
Michael Schumacher 4 1994, 1998, 2001, 2004
Ayrton Senna 3 1988, 1991, 1992

Vítězové

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 Klepněte pro větší obrázek Mika Häkkinen McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1:46'23.536
2000 Klepněte pro větší obrázek Mika Häkkinen McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10 1:45'33.869
2001 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10 1:41'49.675
2002 Klepněte pro větší obrázek Rubens Barrichello Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1:41'49.001
2003 Klepněte pro větší obrázek Fernando Alonso Renault R23B Renault 3.0 V10 1:39'01.460
2004 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1:35'26.131
2005 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1:37'25.552
2006 Klepněte pro větší obrázek Jenson Button Honda RA106 Honda 2.4 V8 1:52'20.941
2007 Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton McLaren MP4-22 Mercedes 2.4 V8 1:35'52.991
2008 Klepněte pro větší obrázek Heikki Kovalainen McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1:37'27.067

Vítězové v kvalifikacích

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 Klepněte pro větší obrázek Mika Häkkinen McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1'18.156
2000 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F1-2000 Ferrari 3.0 V10 1'17.514
2001 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10 1'14.059
2002 Klepněte pro větší obrázek Rubens Barrichello Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'13.333
2003 Klepněte pro větší obrázek Fernando Alonso Renault R23B Renault 3.0 V10 1'21.688
2004 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1'19.146
2005 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2005 Ferrari 3.0 V10 1'19.882
2006 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-21 Mercedes 2.4 V8 1'19.599
2007 Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton McLaren MP4-22 Mercedes 2.4 V8 1'19.781
2008 Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1'20.899

Nejrychlejší kola

Rok   Jezdec Auto Motor Čas km/h
1999 Klepněte pro větší obrázek David Coulthard McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1'20.699 177.236
2000 Klepněte pro větší obrázek Mika Häkkinen McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10 1'20.028 178.812
2001 Klepněte pro větší obrázek Mika Häkkinen McLaren MP4-16 Mercedes 3.0 V10 1'16.723 186.515
2002 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'16.207 187.778
2003 Klepněte pro větší obrázek Juan Pablo Montoya Williams FW25 BMW 3.0 V10 1'22.095 192.114
2004 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari F2004 Ferrari 3.0 V10 1'19.071 199.461
2005 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1'21.219 194.186
2006 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1'23.516 188.845
2007 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'20.047 197.029
2008 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1'21.195 194.243
Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
14. srpna | Před 29 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Guenther Steiner si nemyslí, že nové partnerství mezi Sauberem a Ferrari ovlivní vztah mezi Haasem a Ferrari.
10. srpna | F1 2018 odkaz
10. srpna | Liberty prozradila, že Carey je placen podle toho, kolik F1 vydělá...
8. srpna | Räikkönen věří, že jeho výsledky neodrážejí jeho rychlost.

Nejčtenější články

Hamilton jmenoval dva týmy, za které by mohl jezdit. Změnu ale neplánuje

Hamilton jmenoval dva týmy, za které…

Lewis Hamilton jmenoval dva týmy, u kterých by si dokázal představit, že by by za ně v F1 jezdil. Změnu ale neplánuje. Odchod z Mercedesu podle něj znamená odchod z F1.

14.  8.  2017 | | 73 N/A
Ferrari podle Vettela přišlo na slabé stránky svého letošního vozu

Ferrari podle Vettela přišlo na slab…

Ferrari odhalilo slabé stránky svého letošního monopostu a ví, jak si udržet své šance v boji o letošní titul mistra světa formule 1, říká Sebastian Vettel.

13.  8.  2017 | | 89 N/A
Souboje týmových kolegů v první polovině sezóny 2017

Souboje týmových kolegů v první polo…

Jak probíhaly souboje týmových kolegů v prvních jedenácti závodech sezóny 2017?

10.  8.  2017 | | 11 N/A
Rosberg Ferrari nevěří, neudrží prý krok s Mercedesem

Rosberg Ferrari nevěří, neudrží prý …

Mercedes před druhou polovinou sezóny vede v Poháru konstruktérů. Mezi jezdci je ale v čele Sebastian Vettel. Nico Rosberg Ferrari v boji o titul nevěří.

10.  8.  2017 | | 58 N/A
Motokára. Stroj, na který nedají dopustit ani zkušení jezdci

Motokára. Stroj, na který nedají dop…

Motokáry jsou tradičně vnímány jako tréninkový prostředek pro budoucího hvězdy, ale ke zlepšení svých schopností jich využívá i řada předních závodníků.

13.  8.  2017 | | 11 N/A