Její kompletní historie se zatím vejde do tří krátkých tabulek.
Když trať v tureckém Istanbulu uvedli do provozu, Bernie Ecclestone prohlásil, že je to nejlepší okruh na světě. Felipe Massa, který vyhrál tři ze čtyř dosavadních tureckých závodů, by s ním určitě souhlasil.
• První Velká cena Turecka v roce 2005 byla zajímavá hlavně začátkem a koncem. Kimi Räikkönen musel v prvním kole hájit svoji pole position v souboji s Giancarlem Fisichellou. Ztratil ji hned po startu, ale vzal si ji zpět ve 12. zatáčce. Na konci závodu se sešli Räikkönen a Juan Pablo Montoya v mclarenech na čele a za nimi Fernando Alonso a Fisichella v renaultech. Montoyu ale tři kola před koncem vystrčil z trati Tiago Monteiro, když ho Kolumbijec předjížděl o kolo. Sice se stihl vrátit před třetího Alonsa, o kolo později ale vyletěl ze zatáčky číslo osm a Alonso byl druhý. Montoyovy potíže byly o to nepříjemnější, že do konce sezony zbývalo jen pět závodů a McLaren se pokoušel stáhnout značný náskok Alonsa a jeho Renaultu.
Räikkönenův manévr v prvním kole je k vidění ZDE. Montoyovy problémy TADY.
• V roce 2006 byl šampionát mnohem napínavější. Na výsluní se vrátil Michael Schumacher a držel se Alonsovi v patách. Španělův náskok se začal povážlivě zmenšovat především poté, co musel Renault kvůli FIA stáhnout z auta hmotové tlumiče. Čtyři závody před koncem sezony se Schumacher a Ferrari vezli na vítězné vlně. V Turecku získal první triumf v životě Felipe Massa. Druhý dojel Alonso, Schumacher byl až třetí. Za Alonsa se propadl po první zastávce v boxech. Kvůli výjezdu safety caru se před garáží sešel s Massou. Zatímco Massu odbavovali, Schumacher musel čekat a Alonso ho předběhl. Na konci závodu Němec na Španěla dorážel, ale předjet už ho nestihl.
Finiš Velké ceny Turecka 2006 najdete ZDE. TADY jsou problémy Giancarla Fisichelly po startu závodu. Ital nakonec dojel šestý.
• Závod v roce 2007 se nesl v atmosféře propukajícího bratrovražedného boje u McLarenu mezi Alonsem a Lewisem Hamiltonem. Istanbulský podnik byl první po maďarských událostech. (O těch čtěte ZDE) Hamilton vedl šampionát o sedm bodů před Alonsem, budoucí mistr světa Räikkönen v tu chvíli ztrácel dvacet bodů. Ferrari získalo pět závodů před koncem sezony double. Zvítězil Massa. Třetí dojel Alonso. Tomu spadlo šest bodů do klína poté, co Hamilton rozhadroval pravou přední pneumatiku a propadl se na páté místo.
• Vloni se turecká velká cena přesunula z konce léta na začátek sezony. Jela se jako pátá. Massa tu dotáhl svůj turecký hattrick, až za ním skončili Hamilton a Räikkönen.
Prognózu pro letošní Velkou cenu Turecka čtěte v aktuálním F1Magu 22/09.
Základní čísla (poskytl Renault a FIA)
Počet kol |
58 |
Počet zatáček |
14 |
Délka okruhu |
5 338 m |
Délka závodu |
309,396 km |
Jízda na plný plyn |
65% |
Zpomalení kvůli palivu |
10kg=0,4s |
Přibližná spotřeba |
1 kolo=2,49kg |
Strategie zastávek: |
|
Na jednu |
27. – 33. kolo |
Na dvě |
12. – 15. a 33. – 37. kolo |
Na tři |
6. – 12. a 20. – 27. a 37. – 45. kolo |
VELKÁ CENA TURECKA
Vítězové
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:24'34.454 |
2006 |
|
Felipe Massa |
Ferrari 248 F1 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:28'51.082 |
2007 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:26'42.161 |
2008 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:26'49.451 |
Vítězové v kvalifikacích
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'26.797 |
2006 |
|
Felipe Massa |
Ferrari 248 F1 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'26.907 |
2007 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'27.329 |
2008 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'27.617 |
Nejrychlejší kola
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
km/h |
2005 |
|
Juan Pablo Montoya |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'24.770 |
226.693 |
2006 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari 248 F1 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'28.005 |
218.360 |
2007 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'27.295 |
220.136 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'26.506 |
222.144 |