Přehledný servis před Velkou cenou Turecka

Její kompletní historie se zatím vejde do tří krátkých tabulek.
Přehledný servis před Velkou cenou Turecka

Když trať v tureckém Istanbulu uvedli do provozu, Bernie Ecclestone prohlásil, že je to nejlepší okruh na světě. Felipe Massa, který vyhrál tři ze čtyř dosavadních tureckých závodů, by s ním určitě souhlasil.

Klepněte pro větší obrázek• První Velká cena Turecka v roce 2005 byla zajímavá hlavně začátkem a koncem. Kimi Räikkönen musel v prvním kole hájit svoji pole position v souboji s Giancarlem Fisichellou. Ztratil ji hned po startu, ale vzal si ji zpět ve 12. zatáčce. Na konci závodu se sešli Räikkönen a Juan Pablo Montoya v mclarenech na čele a za nimi Fernando Alonso a Fisichella v renaultech. Montoyu ale tři kola před koncem vystrčil z trati Tiago Monteiro, když ho Kolumbijec předjížděl o kolo. Sice se stihl vrátit před třetího Alonsa, o kolo později ale vyletěl ze zatáčky číslo osm a Alonso byl druhý. Montoyovy potíže byly o to nepříjemnější, že do konce sezony zbývalo jen pět závodů a McLaren se pokoušel stáhnout značný náskok Alonsa a jeho Renaultu.
Räikkönenův manévr v prvním kole je k vidění ZDE. Montoyovy problémy TADY.

• V roce 2006 byl šampionát mnohem napínavější. Na výsluní se vrátil Michael Schumacher a držel se Alonsovi v patách. Španělův náskok se začal povážlivě zmenšovat především poté, co musel Renault kvůli FIA stáhnout z auta hmotové tlumiče. Čtyři závody před koncem sezony se Schumacher a Ferrari vezli na vítězné vlně. V Turecku získal první triumf v životě Felipe Massa. Druhý dojel Alonso, Schumacher byl až třetí. Za Alonsa se propadl po první zastávce v boxech. Kvůli výjezdu safety caru se před garáží sešel s Massou. Zatímco Massu odbavovali, Schumacher musel čekat a Alonso ho předběhl. Na konci závodu Němec na Španěla dorážel, ale předjet už ho nestihl.
Finiš Velké ceny Turecka 2006 najdete ZDE. TADY jsou problémy Giancarla Fisichelly po startu závodu. Ital nakonec dojel šestý.

Klepněte pro větší obrázek• Závod v roce 2007 se nesl v atmosféře propukajícího bratrovražedného boje u McLarenu mezi Alonsem a Lewisem Hamiltonem. Istanbulský podnik byl první po maďarských událostech. (O těch čtěte ZDE) Hamilton vedl šampionát o sedm bodů před Alonsem, budoucí mistr světa Räikkönen v tu chvíli ztrácel dvacet bodů. Ferrari získalo pět závodů před koncem sezony double. Zvítězil Massa. Třetí dojel Alonso. Tomu spadlo šest bodů do klína poté, co Hamilton rozhadroval pravou přední pneumatiku a propadl se na páté místo.

• Vloni se turecká velká cena přesunula z konce léta na začátek sezony. Jela se jako pátá. Massa tu dotáhl svůj turecký hattrick, až za ním skončili Hamilton a Räikkönen.

Prognózu pro letošní Velkou cenu Turecka čtěte v aktuálním F1Magu 22/09.

Základní čísla (poskytl Renault a FIA)

Počet kol 58
Počet zatáček 14
Délka okruhu 5 338 m
Délka závodu 309,396 km
Jízda na plný plyn 65%
Zpomalení kvůli palivu 10kg=0,4s
Přibližná spotřeba 1 kolo=2,49kg
Strategie zastávek:  
Na jednu 27. – 33. kolo
Na dvě 12. – 15. a 33. – 37. kolo
Na tři 6. – 12. a 20. – 27. a 37. – 45. kolo

VELKÁ CENA TURECKA

Vítězové

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
2005 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1:24'34.454
2006 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1:28'51.082
2007 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1:26'42.161
2008 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1:26'49.451

Vítězové v kvalifikacích

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
2005 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1'26.797
2006 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1'26.907
2007 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'27.329
2008 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1'27.617

Nejrychlejší kola

Rok   Jezdec Auto Motor Čas km/h
2005 Klepněte pro větší obrázek Juan Pablo Montoya McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1'24.770 226.693
2006 Klepněte pro větší obrázek Michael Schumacher Ferrari 248 F1 Ferrari 2.4 V8 1'28.005 218.360
2007 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'27.295 220.136
2008 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1'26.506 222.144
Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
14. srpna | Před 29 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Guenther Steiner si nemyslí, že nové partnerství mezi Sauberem a Ferrari ovlivní vztah mezi Haasem a Ferrari.
10. srpna | F1 2018 odkaz
10. srpna | Liberty prozradila, že Carey je placen podle toho, kolik F1 vydělá...
8. srpna | Räikkönen věří, že jeho výsledky neodrážejí jeho rychlost.

Nejčtenější články

Hamilton jmenoval dva týmy, za které by mohl jezdit. Změnu ale neplánuje

Hamilton jmenoval dva týmy, za které…

Lewis Hamilton jmenoval dva týmy, u kterých by si dokázal představit, že by by za ně v F1 jezdil. Změnu ale neplánuje. Odchod z Mercedesu podle něj znamená odchod z F1.

14.  8.  2017 | | 73 N/A
Ferrari podle Vettela přišlo na slabé stránky svého letošního vozu

Ferrari podle Vettela přišlo na slab…

Ferrari odhalilo slabé stránky svého letošního monopostu a ví, jak si udržet své šance v boji o letošní titul mistra světa formule 1, říká Sebastian Vettel.

13.  8.  2017 | | 89 N/A
Souboje týmových kolegů v první polovině sezóny 2017

Souboje týmových kolegů v první polo…

Jak probíhaly souboje týmových kolegů v prvních jedenácti závodech sezóny 2017?

10.  8.  2017 | | 11 N/A
Rosberg Ferrari nevěří, neudrží prý krok s Mercedesem

Rosberg Ferrari nevěří, neudrží prý …

Mercedes před druhou polovinou sezóny vede v Poháru konstruktérů. Mezi jezdci je ale v čele Sebastian Vettel. Nico Rosberg Ferrari v boji o titul nevěří.

10.  8.  2017 | | 58 N/A
Motokára. Stroj, na který nedají dopustit ani zkušení jezdci

Motokára. Stroj, na který nedají dop…

Motokáry jsou tradičně vnímány jako tréninkový prostředek pro budoucího hvězdy, ale ke zlepšení svých schopností jich využívá i řada předních závodníků.

13.  8.  2017 | | 11 N/A