Na Monze už štěstím brečeli Michael Schumacher i Ron Dennis.
Než v roce 1972 udělali na Monze šikany, mohli tudy jezdci projíždět, aniž by příliš namáhali brzdový pedál. Soupeřili mezi sebou ve vysokých rychlostech kolikrát až do samého konce závodu. Superrychlá trať ale znamenala i rychlé a drastické nehody.
• 1961 – V roce ´61 zahynul v Monze Wolfgang von Trips (na snímku) a s ním dalších 15 diváků. Trips ztratil kontrolu nad vozem na rovince před Parabolikou a najel do diváků. Závod nakonec vyhrál Phil Hill, se kterým Trips ten rok bojoval o titul. Video ZDE.
• 1969 – V roce 1969 si vedení závodu muselo ověřovat výsledek na cílové fotografii. Pod šachovnicovým praporkem se totiž prohnal chumel čtyř aut. Nakonec vyhrál Jackie Stewart, druhý byl Jochen Rindt a až za nimi dojeli Jean-Pierre Beltoise a Bruce McLaren. Ukázka TADY.
• 1971 – Ještě těsnějším finišem se se starou Monzou rozloučila velká cena v roce ´71. Peter Gethin vyhrál o setinu sekundy před Ronniem Petersonem. V těsném závěsu za nimi dojeli François Cevert, Mike Hailwood a Howden Ganley. Další v pořadí měl na vedoucí skupinku půlminutovou ztrátu. Záznam ZDE.
• 1978 – Krátce po startu závodu v roce 1978 havaroval Ronnie Peterson. Při nehodě si polámal nohy a jeho auto skončilo v plamenech. Zemřel v místní nemocnici na embolii. Lékaři pravděpodobně zanedbali péči. Video nehody TADY.
• 2000 – Z novodobé historie je pamětihodná například tisková konference po závodě v roce 2000. Michael Schumacher tehdy získal 41. vítězství a vyrovnal se tak Ayrtonu Sennovi. Zmohlo ho to natolik, že se v přímém přenosu rozplakal a dostal do rozpaků konferenciéra i svého mladšího bratra Ralfa. ZDE.
• 2007 – Ten víkend patřil Fernandu Alonsovi. Vyhrál kvalifikaci i závod. Lewis Hamilton uhájil na startu druhou pozici před Felipem Massou. Po druhé zastávce v boxech ho ale předstihl Kimi Räikkönen. Hamilton si vzal později druhé místo zpět v první šikaně. Britští novináři označili jeho akci za předjížděcí manévr roku. Räikkönena v závodě limitovalo lehké zranění krku, které si přivodil při havárii v sobotu dopoledne. Dojel třetí, Massa nedojel vůbec. McLaren získal double a Ron Dennis na boxové zídce dokonce zamáčkl slzu dojetí. Massa versus Hamilton TADY.
• 2008 – Vloni plavala Velká cena Itálie na vodě. Drama nastalo už v kvalifikaci, když Hamilton a Kimi Räikkönen uvízli kvůli dešti už v druhé části. Pole position nakonec patřila Sebastianu Vettelovi. Uhlídal ji i v závodě a vyhrál. Za ním dojeli Heikki Kovalainen a Robert Kubica. Mokrou atmosféru lze nasát ZDE.
Základní čísla
Počet kol |
53 |
Počet zatáček |
11 |
Délka okruhu |
5793 m |
Délka závodu |
306,720 km |
Jízda na plný plyn |
75% |
Zpomalení kvůli palivu |
10kg=0,38s |
Přibližná spotřeba |
1 kolo=2,53kg |
Strategie zastávek: |
|
Na jednu |
27. – 33. kolo |
Na dvě |
17. – 22. a 33. – 41. kolo |
Na tři |
11. – 16. a 26. – 29. a 42. – 46. kolo |
Ti nejúspěšnější
Jezdec |
Vítězství |
Léta |
Michael Schumacher |
5 |
1996, 1998, 2000, 2003, 2006 |
Nelson Piquet st. |
4 |
1980, 1983, 1986, 1987 |
Juan Manuel Fangio |
3 |
1953 – 1955 |
Stirling Moss |
3 |
1956, 1957, 1959 |
Ronnie Peterson |
3 |
1973, 1974, 1976 |
Alain Prost |
3 |
1981, 1985, 1989 |
Vítězové
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Heinz-Harald Frentzen |
Jordan 199 |
Mugen-Honda 3.0 V10 |
1:17'02.923 |
2000 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F1-2000 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:27'31.638 |
2001 |
|
Juan Pablo Montoya |
Williams FW23 |
BMW 3.0 V10 |
1:16'58.493 |
2002 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:16'19.982 |
2003 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1:14'19.838 |
2004 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:15'18.448 |
2005 |
|
Juan Pablo Montoya |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:14'28.659 |
2006 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari 248 F1 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:14'51.975 |
2007 |
|
Fernando Alonso |
McLaren MP4-22 |
Mercedes 2.4 V8 |
1:18'37.806 |
2008 |
|
Sebastian Vettel |
Toro Rosso STR3 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:26'47.494 |
Vítězové v kvalifikacích
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'22.432 |
2000 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F1-2000 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'23.770 |
2001 |
|
Juan Pablo Montoya |
Williams FW23 |
BMW 3.0 V10 |
1'22.216 |
2002 |
|
Juan Pablo Montoya |
Williams FW24 |
BMW 3.0 V10 |
1'20.264 |
2003 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1'20.963 |
2004 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'20.089 |
2005 |
|
Juan Pablo Montoya |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'21.054 |
2006 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-21 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'21.484 |
2007 |
|
Fernando Alonso |
McLaren MP4-22 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'21.997 |
2008 |
|
Sebastian Vettel |
Toro Rosso STR3 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'37.555 |
Nejrychlejší kola
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
km/h |
1999 |
|
Ralf Schumacher |
Williams FW21 |
Supertec 3.0 V10 |
1'25.579 |
242.723 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'25.595 |
243.645 |
2001 |
|
Ralf Schumacher |
Williams FW23 |
BMW 3.0 V10 |
1'25.073 |
245.140 |
2002 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'23.657 |
249.289 |
2003 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2003-GA |
Ferrari 3.0 V10 |
1'21.832 |
254.848 |
2004 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F2004 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'21.046 |
257.320 |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'21.504 |
255.874 |
2006 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-21 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'22.559 |
252.604 |
2007 |
|
Fernando Alonso |
McLaren MP4-22 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'22.871 |
251.653 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'28.047 |
236.859 |