Formule 1 míří na nejkouzelnější trať v kalendáři. 70 procent se jí jede na plný plyn. Do kopce i z kopce – nic pro padavky. „Nejdůležitější věc, kterou tu potřebujete, je odvaha. Do zatáček musíte najíždět rychleji, než vám rozum káže. Musíte držet nohu na plynu, i když se to zdá nemožné. Musíte věřit svým instinktům a dostat nebezpečí z hlavy. Je to okruh pro opravdové jezdce,“ popsal kdysi Heikki Kovalainen. Zapomněl dodat, že když do toho zaprší, vesměs všichni jsou namydlení.
• 1997 – V roce ´97 se ve Spa startovalo za safety carem. Ardenami se přehnal liják a některé části tratě se proměnily v řeky a rybníčky. Přesto si Michael Schumacher nechal obout přechodné pneumatiky, během prvních devíti kol se ze třetího místa dostal na první a ještě si vybudoval přibližně minutový náskok.
Převzal závod do vlastních rukou a naplánoval si ho, jak potřeboval. Do cíle dojel půl minuty před Giancarlem Fisichellou a Mikkou Häkkinenem. „Zkombinoval svůj úžasný talent s výjimečnou schopností udělat správná rozhodnutí ve správnou chvíli tehdy, když na tom opravdu záleží,“ opěvovaly ho noviny. Schumacherův začátek závodu ZDE.
• 1998 – O rok později se v opět rozmočeném Spa startovalo dokonce nadvakrát. První pokus skončil ještě před Eau Rouge hromadnou nehodou. Začal ji David Coulthard nárazem do zdi a vzápětí se přidalo dalších jedenáct jezdců. Trať potom uklízeli skoro hodinu. Závod pokračoval dalšími bláznivými incidenty, ale ten největší měli na svědomí Michael Schumacher a právě Coulthard. Potkali se někdy v půlce závodu.
Coulthard byl o kolo zpět, a tak zpomalil, aby ho Schumacher mohl předjet. Jenže ten do něj naboural, protože ho přes oblaka vody neviděl. Němec musel odstoupit z čela závodu. V boxu pak vyskočil z auta a rozběhl se ke Coulthardově garáži. Rozzuřeného Schumachera zadrželi až technici McLarenu. Závod nakonec vyhrál Damon Hill před Ralfem Schumacherem a Jeanem Alesim. Do cíle dojelo jen osm vozů. Hromadná nehoda při prvním startu TADY. Kolize Schumachera a Coultharda ZDE.
• 2000 – V roce 2000 se Häkkinen ve Spa otiskl do historie formule 1 nezapomenutelným předjížděcím manévrem. Do jeho souboje s vedoucím Michaelem Schumacherem se tehdy na rovince Kemmel připletl Ricardo Zonta, který byl o kolo zpět.
Zatímco Schumacher ho vzal zleva, Häkkinen se vydal doprava, objel Zontu a Schumachera vybrzdil v Les Combes. Häkkinen vyhrál závod, Schumacher byl až druhý, třetí dojel jeho bratr Ralf. Häkkinenova akce TADY.
• 2001 – Velkou cenu Belgie 2001 poznamenala škaredá nehoda Luciana Burtiho. Brazilec přišel o přední křídlo při kontaktu s Eddiem Irvinem a ve vysoké rychlosti narazil do bariéry. Z hromady pneumatik ho vytáhli s těžkým otřesem mozku. Burti už se do formule 1 nevrátil, později testoval pro Ferrari. Do konce sezony ho zastoupil Tomáš Enge. Burtiho nehoda ZDE.
• 2008 – Vloni skončil závod v Belgii skandálem. Lewis Hamilton přišel o vítězství, protože mu komisaři dodatečně přičetli 25 vteřin za zkrácení šikany při souboji s Kimim Räikkönenem. Hamilton se nevešel do Bus Stop, když útočil na Fina a díky tomu se dostal před něj. Nelegální výhodu mu vrátil na cílové rovince, ovšem udělal to tak, aby ho mohl okamžitě předjet znovu.
Vzápětí se rozpršelo a jejich zápolení se proměnilo v krasobruslení. Räikkönen dvě kola před koncem boural do zdi a Hamilton projel cílem jako vítěz. Po přičtení penalizace ale klesl na třetí příčku. Vítězství spadlo do klína Felipemu Massovi, druhý byl Nick Heidfeld. Incident mezi Hamiltonem a Räikkönenem TADY.
VELKÁ CENA BELGIE
Základní čísla
Počet kol |
44 |
Počet zatáček |
19 |
Délka okruhu |
7 004 m |
Délka závodu |
308,052 km |
Jízda na plný plyn |
71% |
Zpomalení kvůli palivu |
10kg=0,43s |
Přibližná spotřeba |
1 kolo=3,18kg |
Strategie zastávek: |
|
Na jednu |
23. – 29. kolo |
Na dvě |
15. – 20. a 27. – 33. kolo |
Na tři |
9. – 12. a 18. – 22. a 29. – 34. kolo |
Ti nejúspěšnější
Jezdec |
Vítězství |
Léta |
Michael Schumacher |
6 |
1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002 |
Ayrton Senna |
5 |
1985, 1988 – 1991 |
Jim Clark |
4 |
1962 – 1965 |
Juan Manuel Fangio |
3 |
1950, 1954, 1955 |
Damon Hill |
3 |
1993, 1994, 1998 |
Kimi Räikkönen |
3 |
2004, 2005, 2007 |
Vítězové
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
David Coulthard |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:25'43.057 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:28'14.494 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:08'05.002 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1:21'20.634 |
2004 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-19B |
Mercedes 3.0 V10 |
1:32'35.274 |
2005 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1:30'01.295 |
2007 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:20'39.066 |
2008 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1:22'59.394 |
Vítězové v kvalifikacích
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'50.329 |
2000 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-15 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'50.646 |
2001 |
|
Juan Pablo Montoya |
Williams FW23 |
BMW 3.0 V10 |
1'52.072 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'43.726 |
2004 |
|
Jarno Trulli |
Renault R24 |
Renault 3.0 V10 |
1'56.232 |
2005 |
|
Juan Pablo Montoya |
McLaren MP4-20 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'46.391 |
2007 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'45.994 |
2008 |
|
Lewis Hamilton |
McLaren MP4-23 |
Mercedes 2.4 V8 |
1'47.338 |
Nejrychlejší kola
Rok |
|
Jezdec |
Auto |
Motor |
Čas |
km/h |
1999 |
|
Mika Häkkinen |
McLaren MP4-14 |
Mercedes 3.0 V10 |
1'53.955 |
220.128 |
2000 |
|
Rubens Barrichello |
Ferrari F1-2000 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'53.803 |
220.423 |
2001 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2001 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'49.758 |
228.546 |
2002 |
|
Michael Schumacher |
Ferrari F2002 |
Ferrari 3.0 V10 |
1'47.176 |
233.884 |
2004 |
|
Kimi Räikkönen |
McLaren MP4-19B |
Mercedes 3.0 V10 |
1'45.108 |
238.931 |
2005 |
|
Ralf Schumacher |
Toyota TF105 |
Toyota 3.0 V10 |
1'51.453 |
225.329 |
2007 |
|
Felipe Massa |
Ferrari F2007 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'48.036 |
233.388 |
2008 |
|
Kimi Räikkönen |
Ferrari F2008 |
Ferrari 2.4 V8 |
1'47.930 |
233.618 |