Přehledný servis před Velkou cenou Belgie

Voda, spousta vody.

Formule 1 míří na nejkouzelnější trať v kalendáři. 70 procent se jí jede na plný plyn. Do kopce i z kopce – nic pro padavky. „Nejdůležitější věc, kterou tu potřebujete, je odvaha. Do zatáček musíte najíždět rychleji, než vám rozum káže. Musíte držet nohu na plynu, i když se to zdá nemožné. Musíte věřit svým instinktům a dostat nebezpečí z hlavy. Je to okruh pro opravdové jezdce,“ popsal kdysi Heikki Kovalainen. Zapomněl dodat, že když do toho zaprší, vesměs všichni jsou namydlení.

1997 – V roce ´97 se ve Spa startovalo za safety carem. Ardenami se přehnal liják a některé části tratě se proměnily v řeky a rybníčky. Přesto si Michael Schumacher nechal obout přechodné pneumatiky, během prvních devíti kol se ze třetího místa dostal na první a ještě si vybudoval přibližně minutový náskok.

Převzal závod do vlastních rukou a naplánoval si ho, jak potřeboval. Do cíle dojel půl minuty před Giancarlem Fisichellou a Mikkou Häkkinenem. „Zkombinoval svůj úžasný talent s výjimečnou schopností udělat správná rozhodnutí ve správnou chvíli tehdy, když na tom opravdu záleží,“ opěvovaly ho noviny. Schumacherův začátek závodu ZDE.

1998 – O rok později se v opět rozmočeném Spa startovalo dokonce nadvakrát. První pokus skončil ještě před Eau Rouge hromadnou nehodou. Začal ji David Coulthard nárazem do zdi a vzápětí se přidalo dalších jedenáct jezdců. Trať potom uklízeli skoro hodinu. Závod pokračoval dalšími bláznivými incidenty, ale ten největší měli na svědomí Michael Schumacher a právě Coulthard. Potkali se někdy v půlce závodu.

Coulthard byl o kolo zpět, a tak zpomalil, aby ho Schumacher mohl předjet. Jenže ten do něj naboural, protože ho přes oblaka vody neviděl. Němec musel odstoupit z čela závodu. V boxu pak vyskočil z auta a rozběhl se ke Coulthardově garáži. Rozzuřeného Schumachera zadrželi až technici McLarenu. Závod nakonec vyhrál Damon Hill před Ralfem Schumacherem a Jeanem Alesim. Do cíle dojelo jen osm vozů. Hromadná nehoda při prvním startu TADY. Kolize Schumachera a Coultharda ZDE.

2000 – V roce 2000 se Häkkinen ve Spa otiskl do historie formule 1 nezapomenutelným předjížděcím manévrem. Do jeho souboje s vedoucím Michaelem Schumacherem se tehdy na rovince Kemmel připletl Ricardo Zonta, který byl o kolo zpět.

Zatímco Schumacher ho vzal zleva, Häkkinen se vydal doprava, objel Zontu a Schumachera vybrzdil v Les Combes. Häkkinen vyhrál závod, Schumacher byl až druhý, třetí dojel jeho bratr Ralf. Häkkinenova akce TADY.

2001 – Velkou cenu Belgie 2001 poznamenala škaredá nehoda Luciana Burtiho. Brazilec přišel o přední křídlo při kontaktu s Eddiem Irvinem a ve vysoké rychlosti narazil do bariéry. Z hromady pneumatik ho vytáhli s těžkým otřesem mozku. Burti už se do formule 1 nevrátil, později testoval pro Ferrari. Do konce sezony ho zastoupil Tomáš Enge. Burtiho nehoda ZDE.

2008 – Vloni skončil závod v Belgii skandálem. Lewis Hamilton přišel o vítězství, protože mu komisaři dodatečně přičetli 25 vteřin za zkrácení šikany při souboji s Kimim Räikkönenem. Hamilton se nevešel do Bus Stop, když útočil na Fina a díky tomu se dostal před něj. Nelegální výhodu mu vrátil na cílové rovince, ovšem udělal to tak, aby ho mohl okamžitě předjet znovu.

Vzápětí se rozpršelo a jejich zápolení se proměnilo v krasobruslení. Räikkönen dvě kola před koncem boural do zdi a Hamilton projel cílem jako vítěz. Po přičtení penalizace ale klesl na třetí příčku. Vítězství spadlo do klína Felipemu Massovi, druhý byl Nick Heidfeld. Incident mezi Hamiltonem a Räikkönenem TADY.

VELKÁ CENA BELGIE

Základní čísla

Počet kol 44
Počet zatáček 19
Délka okruhu 7 004 m
Délka závodu 308,052 km
Jízda na plný plyn 71%
Zpomalení kvůli palivu 10kg=0,43s
Přibližná spotřeba 1 kolo=3,18kg
Strategie zastávek:  
Na jednu 23. – 29. kolo
Na dvě 15. – 20. a 27. – 33. kolo
Na tři 9. – 12. a 18. – 22. a 29. – 34. kolo

Ti nejúspěšnější

Jezdec Vítězství Léta
Michael Schumacher 6 1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002
Ayrton Senna 5 1985, 1988 – 1991
Jim Clark 4 1962 – 1965
Juan Manuel Fangio 3 1950, 1954, 1955
Damon Hill 3 1993, 1994, 1998
Kimi Räikkönen 3 2004, 2005, 2007

Vítězové

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 David Coulthard McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1:25'43.057
2000 Mika Häkkinen McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10 1:28'14.494
2001 Michael Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10 1:08'05.002
2002 Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1:21'20.634
2004 Kimi Räikkönen McLaren MP4-19B Mercedes 3.0 V10 1:32'35.274
2005 Kimi Räikkönen McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1:30'01.295
2007 Kimi Räikkönen Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1:20'39.066
2008 Felipe Massa Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1:22'59.394

Vítězové v kvalifikacích

Rok   Jezdec Auto Motor Čas
1999 Mika Häkkinen McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1'50.329
2000 Mika Häkkinen McLaren MP4-15 Mercedes 3.0 V10 1'50.646
2001 Juan Pablo Montoya Williams FW23 BMW 3.0 V10 1'52.072
2002 Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'43.726
2004 Jarno Trulli Renault R24 Renault 3.0 V10 1'56.232
2005 Juan Pablo Montoya McLaren MP4-20 Mercedes 3.0 V10 1'46.391
2007 Kimi Räikkönen Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'45.994
2008 Lewis Hamilton McLaren MP4-23 Mercedes 2.4 V8 1'47.338

Nejrychlejší kola

Rok   Jezdec Auto Motor Čas km/h
1999 Mika Häkkinen McLaren MP4-14 Mercedes 3.0 V10 1'53.955 220.128
2000 Rubens Barrichello Ferrari F1-2000 Ferrari 3.0 V10 1'53.803 220.423
2001 Michael Schumacher Ferrari F2001 Ferrari 3.0 V10 1'49.758 228.546
2002 Michael Schumacher Ferrari F2002 Ferrari 3.0 V10 1'47.176 233.884
2004 Kimi Räikkönen McLaren MP4-19B Mercedes 3.0 V10 1'45.108 238.931
2005 Ralf Schumacher Toyota TF105 Toyota 3.0 V10 1'51.453 225.329
2007 Felipe Massa Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 1'48.036 233.388
2008 Kimi Räikkönen Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 1'47.930 233.618

Doporučujeme

Články odjinud