Kimi Räikkönen si v ulicích Monaka jel pro jasné vítězství. Jeho tým ho ale o něj připravil. Podívejme se na kritickou část závodu.
Vždy je těžké říct, co by bylo kdyby... ale Räikkönen by si patrně pro vítězství dojel. V Monaku se předjíždí dost těžce a letos to bylo ještě horší.
Na stupních vítězů bylo na Icemanovi vidět, že druhé místo rozhodně slavit nechce – viděl to celý svět kromě druhého muže v rudém.
Co rozhodlo? Räikkönena povolalo Ferrari do boxů o pět kol dříve než Vettela. Fin se vrátil na trať na superměkkých pneumatikách, které byly podle Pirelli o 0,7 s pomalejší než ultraměkké. Tento rozdíl samozřejmě platí pro situaci, kdy jsou obě sady čerstvé.
Už před závodem se vědělo, že degradace je v Monaku velmi nízká a kdyby jezdci nemuseli použít dvě směsi, mohli by závod odjet jen na jedné.
Jezdci ve čtvrtek i v sobotu jezdili převážně na ultraměkké sadě. Na druhou stranu ale Ferrari nějaká data o superměkké mělo. V sobotu odjel nejvíce kol na superměkké právě Räikkönen a to 28 kol.
Kritická část závodu
- 32. kolo: Verstappen zajíždí do boxů ze 4. místa.
- 33. kolo: Bottas reaguje, zajíždí do boxů.
- 33. kolo: Räikkönen má na Vettela náskok 1,138 sekundy. Kolo zajíždí o 0,154 s rychlejší kolo.
- 34. kolo: Räikkönen z prvního místa zajíždí do boxů. V pit lane je 24,833 sekundy. Ve výjezdovém kole zajíždí čas 1:34.039.
Räikkönen se vrátil 19,381 sekundy za Bottasem. Jezdec přitom v boxech v Monaku stráví minimálně 24 sekund. Ferrari se tedy nemuselo obávat undercutu od Bottase. Mělo polštář o délce 6 sekund.
Rozdíly v časech po Räikkönenově zastávce
Kolo |
Vettel |
Räikkönen |
Rozdíl v čase na kolo (s) |
Rozdíl na trati (s) |
35 |
1:16.446 |
1:19.518 |
3,072 |
19,381 |
36 |
1:16.264 |
1:16.114 |
-0,150 |
19,231 |
37 |
1:15.587 |
1:16.133 |
0,546 |
19,777 |
38 |
1:15.238 |
1:15.606 |
0,368 |
20,145 |
Celkem |
|
|
3,836 |
|
- 39. kolo: Vettel zajíždí do boxů. Jeho výjezdové kolo má hodnotu 1:32.673. V boxech tráví 24,306 sekundy.
- 40. kolo: Vettel v čele s náskokem 2,058 s. Jeho kolo má hodnotu 1:18.650.
Co rozhodlo
- Räikkönenova zastávka byla o něco delší než u Vettela. V pit lane strávil o 0,527 s déle.
- Trvalo přibližně dvě kola (výjezdové a pak ještě jedno), než se Räikkönenovi podařilo superměkké pneumatiky pořádně zahřát. To ale nebyla jeho chyba. Podobný průběh jsme viděli u všech jezdců.
- Po výjezdu z boxů uvízl Räikkönen v provozu za jezdci o kolo zpět. Byli před ním Button a Wehrlein. To ho zdrželo. Ve 35. kole ztratil 3 sekundy.
- Vettel zajel na starých ultraměkkých pneumatikách velmi rychlá kola – 38. kolo bylo dokonce Vettelovo nejrychlejší kolo závodu.
Foto: Getty Images / Dan Istitene