Přehled penalizací z Valencie: Kdo, kdy a hlavně proč

Stewardi FIA měli během a po Grand Prix Valencie plné ruce práce. Udělili nadprůměrný počet trestů, takže se pojďme podívat, co stálo za jejich verdikty.
Přehled penalizací z Valencie: Kdo, kdy a hlavně proč

Čtyřčlenný tým stewardů měl ve Valencii složení: Mika Salo, Garry Connelly, Paolo Longoni a Manuel Vidal. Po závodě FIA vydala dokumenty pouze k uděleným trestům a bohužel ne k ostatním incidentům, které byly vyšetřovány a uzavřeny bez penalizace.

Maldonado vs. Hamilton
Jedná se zřejmě o nejdiskutovanější incident a penalizaci závodu. Pastor Maldonado kolidoval s Lewisem Hamiltonem při pokusu o předjetí, za což byl potrestán průjezdem boxy. Jelikož byl trest udělen až po závodě, byl v souladu s pravidly převeden na 20 sekund přičteným k výslednému času venezuelského závodníka.

A jak stewardi odůvodnili své rozhodnutí? Konstatovali, že "Maldonado způsobil kolizi s Hamiltonem". A k takovému závěru dospěli velmi rychle s odvoláním na článek 20.2 Sportovních pravidel. Maldonado se totiž ocitl mimo trať, a jakmile se jezdci něco takového stane, může se na trať vrátit, jen pokud je to bezpečné. To znamená, že i kdyby byl celým vozem před Hamiltonem, tak by byl potrestán, protože se vracel na trať, a v takových případech mají všichni na trati přednost. Podle pravidel jezdec opustí trať, když žádná část jeho vozu není v kontaktu s tratí, která je ohraničena bílými čárami.

Z toho také vyplývá, že podle stewardů se Maldonado ocitl mimo trať vlastní vinou. Kdyby měli za to, že ho vytlačil Hamilton, museli by pilota McLarenu také potrestat.

Schumacher a DRS
Velmi diskutovaným incidentem bylo rovněž Schumacherovo použití DRS pod žlutými vlajkami. A to proto, že německý pilot za něj nebyl potrestán, zatímco letos za takový prohřešek padlo už několik trestů.

Odůvodnění FIA: "Stewardi zvážili zprávu, že jezdec č. 7 (Schumacher) použil své DRS v zóně žlutých vlajek, což mělo znamenat porušení pravidel o žlutých vlajkách (Dodatek pravidel H, článek 2.4.5.1(b)). Po prozkoumání telemetrie a videozáznamu, a po vyslechnutí jezdce a představitelů týmu, stewardi vzali na vědomí, že jezdec významně zpomalil při vjezdu do zóny dvojité žluté vlajky."

Proto Schumacher nedostal žádný trest. Stewardi také poznamenali, že se "tento incident podstatně liší od těch, které se udály v pátém závodě sezóny 2012," což byla GP Španělska, ve které dostali penalizace za použití DRS pod žlutými vlajkami Sebastian Vettel a Felipe Massa.

Jean-Eric Vergne vs. Heikki Kovalainen
Francouzský závodník Vergne bez zjevného důvodu najel na rovince na Kovalainena a stewardi dospěli k jednoznačnému závěru, že kolizi způsobil. Vergne si z toho odnesl dvojitý trest, v Silverstonu ztratí 10 míst na startovním roštu a ještě k tomu musí zaplatit pokutu 25 tisíc eur.

Odůvodnění: "Vzhledem k závažné povaze tohoto incidentu se stewardi rozhodli aplikovat dvojitý trest podle článku 18.1." Článek 18.1 Sportovních pravidel umožňuje stewardům "udělovat tresty specificky vymezené ve Sportovních pravidlech, a to místo nebo navíc k penalizacím, které vymezuje Mezinárodní sportovní kodex."

Kobajaši vs. Massa
Poslední trest, který stewardi ve Valencii udělili, se týkal japonského pilota Sauberu Kamuje Kobajašiho, který kolidoval s Felipem Massou. Kobajaši byl podle nich viníkem kolize, a proto ve Velké Británii ztratí pět míst na startovním roštu.

Odůvodnění: "Úmyslné vytlačování (mimo trať)." To ošetřuje článek 20.4 Sportovních pravidel, který říká: "Manévry, které by mohly poškodit ostatní jezdce, jako je úmyslné vytlačování vozu mimo hranice trati, nebo jakékoliv abnormální změny směru jízdy, nejsou dovolené."

Další článek: Nejrychlejší kolo zajel Rosberg, nejrychlejší zastávku měl Hamilton

16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)