Stewardi měli během závodu ve Spa-Francorchamps plné ruce práce s hodnocením incidentů a udělováním trestů. Podívejte se, kdo všechno si odnesl penalizaci.
Romain Grosjean
Začátek závodu přinesl hromadnou kolizi, u jejíhož zrodu stál Grosjean, když před první zatáčkou najel do Lewise Hamiltona. Stewardi mu za to zakázali start v GP Itálie a udělili pokutu 50 tisíc eur.
"Stewardi považují tento incident za extrémně vážné porušení pravidel, které mělo potenciál způsobit zranění ostatním. Vyřadilo vedoucí jezdce šampionátu ze závodu," připomněla FIA ve své zprávě. "Stewardi vzali na vědomí, že tým uznal, že se jednalo o extrémně závažnou chybu a chybný úsudek. Jezdec ani tým nepředložili žádné argumenty pro zmírnění trestu."
Pastor Maldonado
Venezuelský závodník letos nebyl trestán jen ve třech z dosavadních dvanácti závodů, Belgie mezi ně nepatří. O pozornost si nejdříve řekl ulitým startem. Protože ale závod nedokončil, nestihli mu stewardi udělit běžný trest (průjezd boxy), a tak mu přiklepli ztrátu pěti míst na startovním roštu v Monze.
To ale není vše, po restartu závodu kolidoval s Timem Glockem, za což ho stewardi ocenili dalším trestem ztráty pěti míst. Penalizace se sčítají, takže Maldonado přijde v Monze celkem o 10 pozic na startovním roštu.
Caterham
Rušno bylo během závodu v boxové uličce. Mechanici Caterhamu vypustili z boxového stání Heikkiho Kovalainena ve chvíli, kdy ke svému týmu přijížděl Narajn Kartykejan. Skončilo to drobnou kolizí. Stewardi uznali, že Fin nezískal žádnou výhodu a vinu pochopitelně viděli na straně týmu. Caterham tak musí zaplatit pokutu 10 tisíc eur za nebezpečné vypuštění jezdce. Malajsijci chybu uznali a HRT se omluvili.
BEZ TRESTU
Red Bull Racing
Na první pohled podobného prohřešku se dopustili u Red Bullu, když vypustili z boxového stání Marka Webbera v okamžiku, kdy k Ferrari přijížděl Massa. Jenomže tentokrát stewardi přijali Australanovu argumentaci, který se hájil tím, že o Brazilcovi věděl a přizpůsobil mu svoji jízdu.
"Stewardi vzali na vědomí důkazy ukazující, že jezdec vozu č. 2 (Webber) věděl o příjezdu vozu č. 6 (Massa) do pit lane, a po svém vypuštění se schválně držel vpravo a na chvíli ubral plyn, aby vozu č. 6 umožnil zajet na boxové stání a nepřekážel mu při tom. Pak se vůz č. 2 zařadil do rychlého pruhu," stojí ve zprávě stewardů.
Schumacher
Zastávek v boxech se také týkal poslední incident, který stewardi zkoumali. Michael Schumacher po souboji se Sebastianem Vettelem v poslední šikaně náhle zamířil do boxů, čímž málem způsobil kolizi. Jednalo se však o taktickou hru týmů Mercedes a Red Bull, pro niž stewardi našli pochopení, proto nikomu neudělili žádný trest.
"Red Bull Racing přiznal stewardům, že jezdci vozu č. 1 (Vettel) dal instrukci, aby udělal opak toho, co udělá vůz č. 7 (Schumacher). Takže když vůz č. 7 zamířil do boxů, vůz č. 1 svůj vjezd do boxů přerušil."