Přehled: Fyzické parametry současných jezdců formule 1

Měříte 177 centimetrů a vážíte 68 kilogramů? Pokud ano, tak vězte, že máte parametry průměrného jezdce F1.
Přehled: Fyzické parametry současných jezdců formule 1

Více než čtvrt metru. Takový je rozdíl mezi nejvyšším pilotem současného startovního pole, 186 cm vysokým Estebanem Oconem, a Júki Cunodou, který je se 159 cm nejnižším závodníkem. Jmenovaný Japonec letos s kolegou Nyckem de Vriesem u AlphaTauri díky průměru 163 cm dokonce vytvoří nejnižší jezdeckou dvojici v historii F1. 

Výška jezdce je v F1 důležitá, jelikož týmy podle rozměrů svých jezdců koncipují své monoposty, přičemž platí, že čím méně centimetrů, tím lépe. V historii královny motorsportu se již několikrát stalo, že vysocí závodníci měli problém se do některých vozů vůbec dostat.

Svého času měl s výškou velké problémy například Justin Wilson, se 193 cm nejvyšší pilot F1 moderní historie, který před dvaceti lety závodil pro Minardi a Jaguar. Brit se později více prosadil v zámoří, kde ho však v roce 2015 postihla tragická nehoda při závodě na okruhu Ponoco.

„V našem sportu vám výška jen překáží. Vozy jsou konstruovány tak, aby byly co nejkompaktnější. Nejsou navrženy pro 186 cm vysoké sportovce. Jsou designovány pro jedince, kteří měří ideálně mezi 170 až 172 cm," citoval 186 cm měřícího pilota Williamsu Alexandera Albona web Insider.

Maximálně 80 kg

Ze současné jezdecké sestavy má největší hmotnost navrátivší Nico Hülkenberg (78 kg), za kterým následuje další „čahoun“ Albon (74 kg). Na opačném konci žebříčku se nacházejí Cunoda (54 kg) a de Vries (58 kg).

Vzhledem k tomu, že se minimální váha vozu F1 počítá vč. jezdce s výbavou (nyní má limit hodnotu 796 kg), je důležitá i váha jezdců – i když už to není takové téma jako v minulosti.

V roce 2019 FIA totiž zavedla pravidlo, že každý jezdec musí vč. sedačky a výbavy vážit minimálně 80 kg. 

Závodníci, kteří mají pod tento limit, se musí na požadovanou míru dovážit závažím umístěním v sedačce. Tato regulace byla zavedena z toho důvodu, že vyšší závodníci byli svými týmy tlačeni k co nejnižší hmotnosti, která často byla pod jejich „zdravou“ váhu. 

Přesto problém s udržováním nízké hmotnosti některým vysokým jezdcům zcela nevymizel. Jak již bylo zmíněno, do 80 kg limitu se počítá i výbava jezdce (mj. kombinéza, helma či systém HANS), která váží kolem sedmi kilogramů. To znamená, že jezdci potřebují vážit maximálně 73 kg, což nemusí být pro jedince s výškou kolem 185 cm vůbec snadné.

I vysocí piloti však musí být fyzicky zdatní, takže nemohou obětovat veškerou svalovou hmotu a musí dělat kompromisy. Svůj trénink dělí do dvou fází: mimosezonní, kterou věnují intenzivní přípravě, a sezonní, která je spíše udržovací. 

„Jako jezdec F1 nemusíte být triatlonista ani kulturista, ale potřebujete jen dobrou všestrannou sílu a kondici,“ řekl vloni Daniel Ricciardo pro web Insider na téma fyzické přípravy, zatímco kouč Alexandera Albona Patrick Harding k tomu dodal:

„Naším největším problémem během sezóny je, věřte tomu nebo ne, udržet váhu Alexe. Snažíme se, aby Alex před sezónou nabral alespoň dvě nebo tři kila svalové hmoty. Do prvního závodu pak vstupuje s nejvyšší hmotností za celý rok. Tato váha se během závodních víkendů pomalu rozptýlí, a to čistě kvůli fyziologické a fyzické zátěži v autě.“

Další článek: Russell: Sporů s Hamiltonem se v případě společného boje o titul neobávám

Témata článku:

Aktuality

4. února | EisKing přinesl rozhovor s Romanem Staňkem... 
3. února | Ve třech amerických závodech pojede Red Bull se zbarveními, které navrhnou fanoušci.... to je asi jediná důležitá informace, která za 30 minut prezentace Red Bullu zazněla. 
3. února | Ferrari dnes poprvé nastartovalo motor v letošním voze. 

Začátek sezóny

Prezentace
Red Bull 3. února
Williams 6. února
Alfa Romeo 7. února
AlphaTauri 11. února
Aston Martin 13. února
McLaren 13. února
Ferrari 14. února
Mercedes 15. února
Alpine 16. února
Testy Bahrajn
1. den 23. února
2. den 24. února
3. den 25. února