JACK AITKEN. Ve formuli 1 prožil jediný start –⁠ s Williamsem v roce 2020, kdy v Bahrajnu zaskakoval za George Russella. Foto: Getty Images

JACK AITKEN. Ve formuli 1 prožil jediný start –⁠ s Williamsem v roce 2020, kdy v Bahrajnu zaskakoval za George Russella. Foto: Getty Images

SÉBASTIEN BOURDAIS. V královně motorsportu působil sezonu a půl. Po nevýrazných výkonech v barvách týmu Scuderia Toro Rosso byl v polovině sezony 2009 nahrazen Jaimem Alguersuarim. Foto: Getty Images

SÉBASTIEN BOURDAIS. V královně motorsportu působil sezonu a půl. Po nevýrazných výkonech v barvách týmu Scuderia Toro Rosso byl v polovině sezony 2009 nahrazen Jaimem Alguersuarim. Foto: Getty Images

SÉBASTIEN BUEMI. Celkem tři roky strávil Buemi v F1. Všechny tři v týmu Scuderia Toro Rosso. Foto: Getty Images

SÉBASTIEN BUEMI. Celkem tři roky strávil Buemi v F1. Všechny tři v týmu Scuderia Toro Rosso. Foto: Getty Images

JENSON BUTTON. Jediný exmistr světa na startovním roštu letošního Le Mans. Button v F1 závodil mezi lety 2000 až 2017. Foto: Getty Images

JENSON BUTTON. Jediný exmistr světa na startovním roštu letošního Le Mans. Button v F1 závodil mezi lety 2000 až 2017. Foto: Getty Images

PAUL DI RESTA. Skotského závodníka jsme mohli ve formuli 1 vídat celé tři sezony, když v letech 2011 až 2013 závodil pro tým Force India. V roce 2017 pak jednorázově zaskakoval u Williamsu za Felipeho Massu. Foto: Getty Images

PAUL DI RESTA. Skotského závodníka jsme mohli ve formuli 1 vídat celé tři sezony, když v letech 2011 až 2013 závodil pro tým Force India. V roce 2017 pak jednorázově zaskakoval u Williamsu za Felipeho Massu. Foto: Getty Images

PIETRO FITTIPALDI. Vnuk dvojnásobného šampiona Emersona Fittipaldiho si v F1 zazávodil dvakrát. V obou případech šlo o sezonu 2020, kdy nahrazoval zraněného Romaina Grosjeana. Foto: Getty Images

PIETRO FITTIPALDI. Vnuk dvojnásobného šampiona Emersona Fittipaldiho si v F1 zazávodil dvakrát. V obou případech šlo o sezonu 2020, kdy nahrazoval zraněného Romaina Grosjeana. Foto: Getty Images

ANTONIO GIOVINAZZI. Devětadvacetiletý Ital má na svém kontě přes 60 závodů v F1. Většinu z nich nasbíral v letech 2019 až 2021 v barvách týmu Alfa Romeo. Foto: Getty Images

ANTONIO GIOVINAZZI. Devětadvacetiletý Ital má na svém kontě přes 60 závodů v F1. Většinu z nich nasbíral v letech 2019 až 2021 v barvách týmu Alfa Romeo. Foto: Getty Images

ESTEBAN GUTIÉRREZ. Mexičan v F1 závodil nejprve pro Sauber (2013 až 2014) a poté přidal ještě jeden rok s týmem Haas (2016). Foto: Getty Images

ESTEBAN GUTIÉRREZ. Mexičan v F1 závodil nejprve pro Sauber (2013 až 2014) a poté přidal ještě jeden rok s týmem Haas (2016). Foto: Getty Images

BRENDON HARTLEY. I když se s vozem F1 Hartley poprvé svezl již jako teenager, na první start si musel počkat téměř 10 let. Pilot z Nového Zélandu v letech 2017 až 2018 nasbíral 28 účastí v závodech Grand Prix.  Foto: Getty Images

BRENDON HARTLEY. I když se s vozem F1 Hartley poprvé svezl již jako teenager, na první start si musel počkat téměř 10 let. Pilot z Nového Zélandu v letech 2017 až 2018 nasbíral 28 účastí v závodech Grand Prix.  Foto: Getty Images

KAMUJI KOBAJAŠI. Japonec s přestávkami závodil v F1 v letech 2009 až 2014. Nejlepší časy prožil u stáje Sauber, se kterou se radoval i z jednoho pódiového umístění. Foto: Getty Images

KAMUJI KOBAJAŠI. Japonec s přestávkami závodil v F1 v letech 2009 až 2014. Nejlepší časy prožil u stáje Sauber, se kterou se radoval i z jednoho pódiového umístění. Foto: Getty Images

ROBERT KUBICA. Kariéra Kubici v F1 se dělí na dvě části, které rozdělila vážná nehoda z rallye. V té první (2006 až 2010) si připsal i své jediné vítězství v závodě Grand Prix (v Kanadě v roce 2008). Po velkém comebacku v roce 2019 bylo jeho maximem desáté místo z GP Německa. Foto: Getty Images

ROBERT KUBICA. Kariéra Kubici v F1 se dělí na dvě části, které rozdělila vážná nehoda z rallye. V té první (2006 až 2010) si připsal i své jediné vítězství v závodě Grand Prix (v Kanadě v roce 2008). Po velkém comebacku v roce 2019 bylo jeho maximem desáté místo z GP Německa. Foto: Getty Images

DANIIL KVJAT. Ruský pilot v F1 závodil pro Scuderii Toro Rosso/AlphaTauri a pro Red Bull. Celkem třikrát v královně motorsportu získal pódiové umístění. Foto: Getty Images

DANIIL KVJAT. Ruský pilot v F1 závodil pro Scuderii Toro Rosso/AlphaTauri a pro Red Bull. Celkem třikrát v královně motorsportu získal pódiové umístění. Foto: Getty Images

GIEDO VAN DER GARDE. Nizozemský závodník v F1 strávil jednu sezonu. V roce 2013 závodil pro Caterham. Foto: Getty Images

GIEDO VAN DER GARDE. Nizozemský závodník v F1 strávil jednu sezonu. V roce 2013 závodil pro Caterham. Foto: Getty Images

JAN MAGNUSSEN. Stálice vytrvalostních závodů Jan Magnussen byl v 90. letech považován za velký talent, který měl v F1 udělat velkou kariéru. V F1 však nakonec nasbíral jen 25 účastí. Foto: Getty Images

JAN MAGNUSSEN. Stálice vytrvalostních závodů Jan Magnussen byl v 90. letech považován za velký talent, který měl v F1 udělat velkou kariéru. V F1 však nakonec nasbíral jen 25 účastí. Foto: Getty Images

FELIPE NASR. Dvě kompletní sezony v F1 strávil Brazilec Nasr. Konkrétně šlo o roky 2015 a 2016. Nejlepšího výsledku (pátého místa) dosáhl hned při svém debutu v Austrálii. Foto: Getty Images

FELIPE NASR. Dvě kompletní sezony v F1 strávil Brazilec Nasr. Konkrétně šlo o roky 2015 a 2016. Nejlepšího výsledku (pátého místa) dosáhl hned při svém debutu v Austrálii. Foto: Getty Images

WILL STEVENS. Britský závodník se v F1 objevoval mezi lety 2014 až 2015. Nejvíce startů zapsal jako člen týmu Marussia. Foto: Getty Images

WILL STEVENS. Britský závodník se v F1 objevoval mezi lety 2014 až 2015. Nejvíce startů zapsal jako člen týmu Marussia. Foto: Getty Images

ANDRÉ LOTTERER. Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans se v F1 představil jen jednou. Jednalo se o GP Belgie 2014. Foto: Getty Images

ANDRÉ LOTTERER. Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans se v F1 představil jen jednou. Jednalo se o GP Belgie 2014. Foto: Getty Images

JEAN-ERIC VERGNE. Francouz byl svého času souputníkem Daniela Ricciarda. Na rozdíl od Australana však po letech ve Scuderii Toro Rosso šanci u Red Bullu nedostal. Foto: Getty Images

JEAN-ERIC VERGNE. Francouz byl svého času souputníkem Daniela Ricciarda. Na rozdíl od Australana však po letech ve Scuderii Toro Rosso šanci u Red Bullu nedostal. Foto: Getty Images

SÉBASTIEN BOURDAIS. V královně motorsportu působil sezonu a půl. Po nevýrazných výkonech v barvách týmu Scuderia Toro Rosso byl v polovině sezony 2009 nahrazen Jaimem Alguersuarim. Foto: Getty Images
SÉBASTIEN BUEMI. Celkem tři roky strávil Buemi v F1. Všechny tři v týmu Scuderia Toro Rosso. Foto: Getty Images
JENSON BUTTON. Jediný exmistr světa na startovním roštu letošního Le Mans. Button v F1 závodil mezi lety 2000 až 2017. Foto: Getty Images
PAUL DI RESTA. Skotského závodníka jsme mohli ve formuli 1 vídat celé tři sezony, když v letech 2011 až 2013 závodil pro tým Force India. V roce 2017 pak jednorázově zaskakoval u Williamsu za Felipeho Massu. Foto: Getty Images
18
Fotogalerie

Přehled: Bývalí jezdci F1, kteří se účastní letošního Le Mans

Již zítra vypukne v Le Mans 91. ročník nejslavnějšího čtyřiadvacetihodinového závodu světa. Přímo na dráze se objeví i několik bývalých pilotů z formule 1. O koho jde?

Bývalých pilotů F1 se na startu v Le Mans jako obvykle objevuje celá řada a mnozí z nich startují v nejvyšší třídě Le Mans Hypercar. Právě ti budou bojovat o celkové vítězství. Jejich přehled a další zajímavé statistiky propojující svět Le Mans a formule 1 naleznete níže.

Sebastien Bourdais - Cadillac #3 (LMH)

Veterán a rodák z Le Mans, který působil ve formuli 1 v letech 2008 a 2009 u týmu Toro Rosso, svoje štěstí v kariéře našel především v USA. Závodil v Champ Car, IndyCar, nyní se soustředí na sportovní vozy a seriál IMSA WeatherTech SportsCar Championship, kde hájí barvy Cadillacu. S ním pojede i svůj domácí závod.

Andre Lotterer - Porsche #6 (LMH)

Ve formuli 1 má na kontě jediný start za Caterham v sezoně 2014. Doma je především na scéně sportovních vozů, tituly z WEC a z Le Mans získával už s Audi, nyní reprezentuje značku Porsche, pro kterou závodí i ve formuli E.

Kamuj Kobajaši - Toyota #7 (LMH)

Poslední japonský pilot, který ve formuli získal pódium. Bývalý pilot Sauberu je už neodmyslitelnou součástí Toyoty, kde kromě jezdeckého zastává i manažerský post. Vítěz Le Mans, šampion WEC a mistr kvalifikačních kol.

Sebastien Buemi - Toyota #8 (LMH)

Od roku 2009 do sezony 2011 závodil pro Toro Rosso, v Red Bullu šanci nedostal, ale štěstí našel jinde. Švýcar je šampionem formule E, vítězem Le Mans i mistrem světa WEC. Pilot, na kterého se Toyota může stoprocentně spolehnout.

Brendon Hartley - Toyota #8 (LMH)

Po konci továrního Porsche v LMP 1 dostal v roce 2017 šanci u Toro Rosso ve formuli 1. Následně se opět vrátil do WEC, kde v posádce Toyoty #8 nahradil Fernanda Alonsa. Je vytrvalostním mistrem světa i vítězem Le Mans.

Will Stevens - Porsche #38 (LMH)

Ve formuli 1 se objevil u Manoru v roce 2015, ale dobré renomé si udělal v závodech sportovních vozů. Po několika letech s prototypy LMP 2 ho nyní vidíme v nejvyšší třídě LMH se soukromým Porsche stáje JOTA.

Antonio Giovinazzi - Ferrari #51 (LMH)

Bývalý pilot Alfy Romeo ve formuli 1 dostává po nešťastném období ve formuli E asi největší šanci své kariéry. Stal se jedním z vyvolených pro pilotování speciálu Ferrari 499P, prvního rudého vozu z Maranella v nejvyšší třídě v Le Mans po 50 letech.

Felipe Nasr - Porsche #75 (LMH)

Někdejší pilot Sauberu už delší dobu závodí se sportovními prototypy a to především ve Spojených státech. Brazilec byl tváří Cadillacu ještě v éře DPi, nyní je továrním pilotem Porsche.

Paul di Resta - Peugeot #93 (LMH)

Bývalý pilot stáje Force India s vizáží chladného Skota, který se málokdy dopouští chyb. Závodil též pro Mercedes v DTM a s Peugeotem chtěl bojovat o titul mistra světa WEC i o vítězství v Le Mans. Jenže vozy 9X8 zatím výkonnostě zaostávají...

Jean-Eric Vergne - Peugeot #93 (LMH)

Další z bývalých pilotů Red Bullu, jehož účinkování ve formuli 1 skončilo závoděním pro juniorku Toro Rosso. Vergne je ovšem šampionem formule E a všeobecně respektovaným pilotem, který měl být jedním z tahounů Peugeotu. Jenže trápící se hypervozy 9X8 potřebují víc než jen rychlé jezdce...

Jack Aitken - Cadillac #311 (LMH)

U Williamsu jednou zaskočil za George Russella a tím jeho kariéra pilota formule 1 skončila. Prozatím. Teď ale nadšeně objevuje svět sportovních vozů a už stihl vyhrát 12 hodin na Sebringu! Na Floridě se mu poštěstilo s Cadillacem, který letos reprezentuje i v Le Mans.

Esteban Gutierrez - Glickenhaus #709 (LMH)

V F1 závodil pro Sauber a Haas a pak se ze závodních okruhů na čas vytratil. Věnoval se podnikání v pozadí motorsportu, teď už je ale zase zpět v kokpitu. Letos si Le Mans vyzkouší s americkým Glickenhausem.

Jan Magnussen - Oreca 07 #32 (LMP 2)

Ve formuli 1 se objevoval koncem devadesátých let, absolutní legendou se ale stal na scéně sportovních vozů. Jeho jméno je synonymem pro Le Mans a Corvette Racing. Janův syn Kevin se vydal v otcových šlépějích a není třeba ho příliš představovat.

Pietro Fittipaldi - Oreca 07 #28 (LMP 2)

Vnuk legendárního Emersona závodil i v DTM a ve formuli 1 v roce 2020 u Haasu zaskočil za popáleného Romaina Grosjeana.

Robert Kubica - Oreca 07 #41 (LMP 2)

Jediný polský vítěz GP formule 1, který měl nakročeno směrem do Ferrari. Jenže zasáhl osud a Kubica po nehodě při rallye málem přišel o ruku. Obdivuhodně se dokázal vrátit, závodil pro Williams a jeho další kroky vedly též do DTM, kde usedal do kokpitu BMW. S prototypy třídy LMP 2 si rozumí a titul šampiona Evropské Le Mans Series je toho důkazem.

Giedo van der Garde - Oreca 07 #39 (LMP 2)

V sezoně 2013 závodil pro Caterham a rád vzpomíná na to, jak se v Monaku na jachtě potkal s Jasonem Stathamem. Jinak ale formule 1 nebyla nejšťastnějším obdobím jeho kariéry, mnohem lépe se mu dýchá ve sportovních vozech. Mimo to také podniká v oblasti realit.

Daniil Kvjat - Oreca 07 #63 (LMP 2)

O sedačku v Red Bullu i partnerku Kelly Piquet ho připravil Max Verstappen. Už loni měl závodit ve WEC pro ruský tým G-Drive Racing, start války na Ukrajině to ale znemožnil. Letos hájí v LMP 2 barvy stáje Prema, příští rok už bude řídit hypervůz Lamborghini.

Jenson Button - Chevrolet #24 (NASCAR / Garáž 56)

Mistr světa ze sezony 2009, kdy všem vypálil rybník s monopostem Brawn GP. Le Mans jede podruhé, poprvé tomu tak bylo s prototypem LMP 1 ruské stáje SMP Racing. Miluje NASCAR a právě s touto technikou letos startuje na La Sarthe v rámci experimentální kategorie Garáž 56.

Mistři F1, kteří vyhráli Le Mans

Jezdec Tituly ve F1 Vítězství v Le Mans
Mike Hawthorn 1958 1955
Phil Hill 1961 1958, 1961, 1962
Jochen Rindt 1970 1965
Graham Hill 1962, 1968 1972
Fernando Alonso 2005, 2006 2018,2019

Jezdci, kteří vyhráli závod v F1 i Le Mans 

Přehled jezdců, kteří vyhráli závod formule 1 ale také nejméně jednou v Le Mans, ale nejsou mistři světa F1.

Jezdec Vítězství ve F1 Vítězství v Le Mans
Jacky Ickx 8 6 (1969, 1975, 1976, 1977, 1981, 1982)
Jose Froilán González 2 1 (1954)
Maurice Trintignant 2 1 (1954)
Ludovico Scarfiotti 1 1 (1963)
Lorenzo Bandini 1 1 (1963)
Bruce McLaren 4 1 (1966)
Dan Gurney 4 1 (1967)
Pedro Rodríguez 2 1 (1968)
Didier Pironi 3 1 (1978)
Johnny Herbert 3 1 (1991)
Jochen Mass 1 1 (1989)
Michele Alboreto 5 1 (1997)

Jezdci F1, kteří vyhráli Le Mans

(kromě mistrů světa formule 1 a jezdců, kteří vyhráli nejméně jeden závod F1)

Jezdec Počet startů ve F1 Počet vítězství v Le Mans
Nico Hülkenberg 188 1 (2015)
Martin Brundle 158 1 (1990)
Derek Warwick 147 1 (1992)
Pierluigi Martini 118 1 (1999)
Chris Amon 96 1 (1966)
Stefan Johansson 79 1 (1997)
Kamuj Kobajaši 75 1 (2021)
Hans-Joachim Stuck 74 2 (1986, 1987)
Alexander Wurz 69 1 (1996)
JJ Lehto 62 2 (1995, 2005)
Mark Blundell 61 1 (1992)
Henri Pescarolo 57 4 (1972, 1973, 1974, 1984)
Sebastian Buemi 55 4 (2018, 2019, 2020, 2022)
Jackie Oliver 50 1 (1969)
Geoff Brabham 48 1 (1993)
Roy Salvadori 47 1 (1959)
Bertrand Gachot 47 1 (1991)
Louis Rosier 38 1 (1951)
Masten Gregory 38 1 (1965)
Emanuele Pirro 37 5 (2000, 2001, 2002, 2006, 2007)
Mauro Baldi 36 1 (1994)
Marc Gene 36 1 (2009)
Kazuki Nakadžima 36 3 (2018, 2019, 2020)
Brendon Hartley 25 3 (2017, 2020, 2022)
Yannick Dalmas 24 4 (1992, 1994, 1995, 1999)
David Brabham 24 1 (2009)
Jan Lammers 23 1 (1988)
Lucien Bianchi 17 1 (1968)
Richard Attwood 16 1 (1970)
Allan McNish 16 2 (1998, 2008)
Johnny Dumfries 15 1 (1988)
Olivier Gendebien 14 4 (1958, 1960 až 1962)
Ron Flockhart 13 2 (1956, 1957)
Peter Whitehead 10 1 (1951)
Volker Weidler 10 1 (1991)
Helmut Marko 9 1 (1971)
Derek Bell 9 5 (1975, 1981, 1982, 1986, 1987)
Vern Schuppan 9 1 (1983)
Paolo Barilla 9 1 (1985)
Carroll Shelby 8 1 (1959)
Gijs van Lennep 8 2 (1971, 1976)
Duncan Hamilton 5 1 (1953)
Ivor Bueb 5 2 (1955, 1957)
Peter Walker 4 1 (1951)
Nino Vaccarella 4 1 (1964)
Tony Rolt 3 1 (1953)
Hermann Lang 2 1 (1952)
Gerard Larrousse 1 2 (1973, 1974)
Andre Lotterer 1 3 (2011, 2012, 2014)

Doporučujeme

Články odjinud