Představení Okruhu Amerik: Bude směs známých zatáček fungovat jako celek?

Představení Okruhu Amerik: Bude směs známých zatáček fungovat jako celek?

Formuli 1 čeká nadcházející víkend premiérový závod na okruhu v Austinu. Pojďme si představit tento nejnovější přírůstek v kalendáři.

Okruh Amerik umožní návrat formule 1 do USA, naposledy se jela Grand Prix Spojených států v roce 2007 v Indianapolisu. Bernie Ecclestone nemohl dlouho sehnat partnery, až se mu to podařilo v texaském Austinu, kde vznikl zcela nový okruh, byť jeho výstavba neprobíhala zcela bez problémů kvůli sporům mezi jednotlivými stranami.

Okruh leží jihovýchodně od Austinu v Travis County. Jeho výstavba začala loni a skončila letos. Výsledkem je trať z pera dvorního architekta formule 1 Hermanna Tilkeho, která má 20 zatáček a měří 5513 metrů. Závod na ní bude vypsán na 56 kol, tedy 308,405 kilometru.

Hlavním rysem okruhu je velká inspirace známými zatáčkami z jiných tratí, ostatně Tilke se jí vůbec netajil. Hned první zatáčka nechá vzpomenout na tu třetí z Indie, po nemalém stoupání čeká jezdce na horizontu vracečka.

Od druhé zatáčky následuje sekce, jež se inspirovala na Silverstonu komplexem Maggotts - Becketts, někdo v ní možná uvidí spíš esíčka ze Suzuky. Jedna ze zatáček má dokonce negativní sklon, což bude náročné nejen pro jezdce, ale i pro pneumatiky.

Vlásenka v 11. zatáčce a následná dlouhá rovinka můžou připomenout Abú Zabí. Rovinka před 12. zatáčkou je na okruhu nejdelší, měří 1016 metrů, jezdci na ní pojedou 13 sekund na plný plyn. FIA na ni umístila jediný DRS úsek v délce 750 metrů.

Mezi zatáčkami 12 až 15 si pak piloti budou připadat tak trochu jako na stadiónu v Hockenheimu.

A konečně v dlouhém oblouku mezi 15. a 19. zatáčkou nelze nespatřit věhlasnou a také několikrát lomenou 8. zatáčku z tureckého Istanbul Parku.

Fotogalerie (13 obrázků)
[MODXGalleryRef : 33667]

Podle simulací se průměrná rychlost v závodě vyšplhá na 196 km/h, v kvalifikaci ještě o 9 km/h výš. Maximální rychlost by se na nejdelší rovince měla pohybovat kolem 314 km/h. Na plný plyn pojedou jezdci 57 až 60 procent okruhu, a to s odhadovaným časem 1:39 na kolo.

Spotřeba paliva bude v Austinu vysoká, mimo jiné kvůli četným převýšením a relativně vysoké nadmořské výše. Motory si řeknou zhruba o stejně pohonných hmot jako v Austrálii a Abú Zabí.

První ohlasy jezdců, kteří si už okruh alespoň částečně prohlédli, jsou pozitivní. Trať určitě není nudná, otázkou je, zda dá mix známých zatáček dohromady celek, který nabídne atraktivní závodění. Odpověď přinese už tento víkend.

Video - kolo na okruhu ve formuli 1

Doporučujeme

Články odjinud