Závod v Istanbulu přinesl řadu předjížděcích manévrů, kterým do značné míry pomohlo zadní pohyblivé křídlo. Podle jezdců a týmů ale má toto řešení ve formuli 1 své opodstatnění.
Někteří fanoušci si po GP Turecka stěžují, že systém zadního křídla (DRS) vnesl do závodů až příliš mnoho umělého předjíždění a čisté souboje zmizely. "Něco to (křídlo ze závodů) odneslo a někdo by mohl říct, že předjíždění bylo možná až moc snadné," uznal podle Autosportu šéf Red Bullu Racing Christian Horner. "Ale je skvělé, že se vozy můžou do takové situace dostat a jezdci musí skutečně tvrdě pracovat na tom, aby se přiblížili na méně než sekundu a mohli ho (křídlo) využít. Přineslo to něco nového."
FIA umožnila aktivaci křídla v Istanbulu na zadní rovince už před 11. zatáčkou, čímž získal útočící jezdec nemalou výhodu. "Kdybyste to dali pryč, nepředjíždělo by se," konstatoval Rubens Barrichello. "Tato trať je podobná Interlagosu, je tam mírná zatáčka, která je ve skutečnosti rovinkou. Tím se zvyšuje odpor vzduchu projíždějícího auta, ale ne toho za ním, takže v aerodynamickém pytli získáte víc."
"Takže je to trať, kde se může víc předjíždět, což my potřebujeme. S DRS to bylo skoro jako kdyby se předjíždělo už před rovinkou, protože docházelo ke snížení odporu vzduchu a navíc tento typ zatáčky předjíždění umožňuje."
Bruno Senna potvrdil slova svého krajana s tím, že před 12. zatáčkou se předjíždí i bez pohyblivého zadního křídla. "Pokud jste sledovali tento víkend závod GP2, předjíždělo se tam přirozeně," upozornil. "Ve formuli 1 by jezdci bez DRS a KERS možná měli větší problémy předjet. Tady to vypadalo velmi snadně, protože předjíždění pomáhá přirozeně ta rovinka, ale jinde to bude v pořádku. Kdyby zónu pro křídlo nastavili o kousek dál, nebylo by to tak snadné."
Vlastnosti zadní rovinky ale nebyly jedinou příčinou častého předjíždění. "Podle mě jsme byli svědky toho, že kvůli rychlému opotřebení pneumatik a různým strategiím vznikaly velké rozdíly ve výkonnosti," vysvětloval technický ředitel Renaultu James Allison. "Někteří jeli na tři, někteří na čtyři zastávky a i v rámci čtyř zastávek docházelo k rozdílům."
"Když se podíváte na jezdce, kteří měli stejné strategie a jeli za sebou, v mnoha kolech se nedokázali předjet. Vozy za sebou zůstávaly mnoho kol, takže si myslím, že to FIA znovu přesně trefila."
I když zadní křídlo přinášelo v Turecku možná až moc velkou výhodu, je vše v pořádku i podle technického ředitele Williamsu Sam Michaela. "Určitě jste díky tomu mohli aplikovat optimální strategii, protože jste si nemuseli dělat starosti s provozem na trati," řekl. "Ale to byl svým způsobem úmysl. Myslím, že je DRS pro tento sport přínosný a dobrý. Navíc když je velký rozdíl v rychlosti mezi někým, kdo má 15 kol staré pneumatiky, a někým, kdo je má úplně nové, k předjetí dojde i bez DRS."
Podle Bruna Senny pak možná některé stížnosti fanoušků souvisí s tím, že se obětí předjížděcích manévrů stali jejích oblíbení jezdci. "Těžko se to hodnotí. Problém je ten, že občas někdo vidí, jak jeho oblíbené auto nebo jezdec předjede někoho jiného a ten mu to po pěti kolech vrátí díky pneumatikám nebo DRS, takže jsou pak smutní," řekl. "Ale i tak je to závodění a jezdci se musí hodně snažit. Možná by bylo vhodné víc následovat řešení z GP2, aby bylo předjíždění přirozenější."
Jednou z obětí zadního křídla se v Istanbulu stal Fernando Alonso. Ten však proti novým pravidlům nic nenamítá. "Tak to lidé chtěli," uvedl. "Větší podívaná, více zastávek, více předjíždění. Pro lidi to je možná trochu matoucí. Můžete sledovat prvních pět jezdců, ale už ne 14. místo, protože to už je moc zastávek. Důležité je ale mít hodně lidí na tribunách a před televizním obrazovkami. Snad to bude letos lepší."
A předjíždění podle něj nebylo v Turecku moc snadné díky DRS. "Když jsme (s Webberem) následovali prvních pár kol Rosberga, bylo nemožné ho předjet. Ale jakmile se mu opotřebily pneumatiky, bylo snadné ho předjet. Takže to víc souviselo s pneumatikami."