Že Porsche uvažuje o vstupu do formule 1 v roce 2026, to již v současnosti není žádné tajemství. Už v příští sezoně se však německá automobilka znovu objeví v nejvyšší třídě na trati La Sarthe.
Fanouškům automobilky ze Stuttgartu možná přichází jedno z nejradostnějších období. Proč? Jejich milované Porsche by totiž mohlo za čtyři roky vstoupit do „královny motorsportu“ s (minimálně) dvaceti celkovými triumfy v Le Mans na kontě. Ale nepředbíhejme…
Ve světě sportovních vozů je Porsche trvale jako doma především díky kategoriím GTE, GT3 a GT4. Jenže s „gétéčkem“ na celkové vítězství v Le Mans útočit nelze, proto také Porsche čeká na další historický zápis od roku 2017. Tehdy pod vedením Andrease Seidla podevatenácté ovládlo čtyřiadvacetihodinovku na trati La Sarthe a bonusem byly jezdecký i značkový titul ve WEC.
Program LMP 1 po oné sezoně skončil, nicméně šest let poté bude Porsche v Le Mans v nejvyšší třídě zpět. Návrat do nejvyšších pater scény sportovních vozů proběhne v příští sezoně s novým prototypem postaveným podle pravidel LMDh. Tyto vozy, jejichž cenovku udrží v rozumných mezích standardizovaní dodavatelé šasi (v případě Porsche Multimatic), budou ve WEC závodit po boku speciálů Le Mans Hypercar (Toyota, Peugeot, od roku 2023 také Ferrari).
Porsche s vyvíjeným prototypem odstartovalo fázi intenzivního testování na své trati ve Weissachu. A fanouškům při té příležitosti odtajnilo několik technických detailů. Pod kapotou se ukrývá hybridní systém spojený s dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Standardizované komponenty hybridní pohonné jednotky pro rekuperaci, uchování a distribuci elektrické energie dodávají pro Porsche společnosti Williams Advanced Engineering (baterie), Bosch (motorgenerátor a kontrolní jednotka) a Xtrac (převodovka).
„Rozhodli jsme se pro dvakrát přeplňovaný osmiválec, protože cítíme, že nám nabízí nejlepší poměr výkonnosti, hmotnosti a nákladů. Start testování byl důležitým krokem v celém projektu,“ uvedl pro oficiální web Porsche viceprezident oddělení motorsportu Thomas Laudenbach.
Hybridní motor je připraven na paliva z obnovitelných zdrojů, která významně redukují emise CO2. Tento typ pohonné hmoty nové generace od společnosti TotalEnergies bude již letos využit ve WEC. V závodním režimu bude pohonná jednotka nabízet výkon 500 kW a v rámci koncernu Volkswagen nezůstane jen u Porsche. Stejný motor dostanou pro své prototypy LMDh Audi (2023) a Lamborghini (2024). Na oficiální potvrzení programu ze strany italské značky stále čekáme, v zasvěcených kruzích se však jedná o hotovou věc.
Nové Porsche LMDh nebude závodit pouze ve vytrvalostním mistrovství světa FIA WEC, ale i za oceánem v prestižním seriálu IMSA WeatherTech SporsCar Championship. Konec konců, pravidla LMDh jsou „americká“, v IMSA WSC totiž tyto vozy od příští sezony nahradí současné prototypy DPi.
O tovární program se bude v USA i ve WEC starat slavný tým Rogera Penskeho, který již potvrdil jména dvou pilotů pro novou závodní kampaň. V obou případech se jedná o šampiony třídy DPi v IMSA WSC. Prvním jezdcem je bývalý pilot F1 Felipe Nasr, druhým je Američan Dane Cameron.
Porsche potvrdilo, že k závodnímu debutu nových vozů dojde příští rok koncem ledna ve čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně.