Před vstupem do F1 návrat do Le Mans? Porsche už testuje nový prototyp s osmiválcem

Že Porsche uvažuje o vstupu do formule 1 v roce 2026, to již v současnosti není žádné tajemství. Už v příští sezoně se však německá automobilka znovu objeví v nejvyšší třídě na trati La Sarthe.
Foto: Porsche
Před vstupem do F1 návrat do Le Mans? Porsche už testuje nový prototyp s osmiválcem | Foto: Porsche

Fanouškům automobilky ze Stuttgartu možná přichází jedno z nejradostnějších období. Proč? Jejich milované Porsche by totiž mohlo za čtyři roky vstoupit do „královny motorsportu“ s (minimálně) dvaceti celkovými triumfy v Le Mans na kontě. Ale nepředbíhejme…

Ve světě sportovních vozů je Porsche trvale jako doma především díky kategoriím GTE, GT3 a GT4. Jenže s „gétéčkem“ na celkové vítězství v Le Mans útočit nelze, proto také Porsche čeká na další historický zápis od roku 2017. Tehdy pod vedením Andrease Seidla podevatenácté ovládlo čtyřiadvacetihodinovku na trati La Sarthe a bonusem byly jezdecký i značkový titul ve WEC.

Program LMP 1 po oné sezoně skončil, nicméně šest let poté bude Porsche v Le Mans v nejvyšší třídě zpět. Návrat do nejvyšších pater scény sportovních vozů proběhne v příští sezoně s novým prototypem postaveným podle pravidel LMDh. Tyto vozy, jejichž cenovku udrží v rozumných mezích standardizovaní dodavatelé šasi (v případě Porsche Multimatic), budou ve WEC závodit po boku speciálů Le Mans Hypercar (Toyota, Peugeot, od roku 2023 také Ferrari).

Klepněte pro větší obrázek

Porsche s vyvíjeným prototypem odstartovalo fázi intenzivního testování na své trati ve Weissachu. A fanouškům při té příležitosti odtajnilo několik technických detailů. Pod kapotou se ukrývá hybridní systém spojený s dvakrát přeplňovaným osmiválcem. Standardizované komponenty hybridní pohonné jednotky pro rekuperaci, uchování a distribuci elektrické energie dodávají pro Porsche společnosti Williams Advanced Engineering (baterie), Bosch (motorgenerátor a kontrolní jednotka) a Xtrac (převodovka).

„Rozhodli jsme se pro dvakrát přeplňovaný osmiválec, protože cítíme, že nám nabízí nejlepší poměr výkonnosti, hmotnosti a nákladů. Start testování byl důležitým krokem v celém projektu,“ uvedl pro oficiální web Porsche viceprezident oddělení motorsportu Thomas Laudenbach.

Klepněte pro větší obrázek

Hybridní motor je připraven na paliva z obnovitelných zdrojů, která významně redukují emise CO2. Tento typ pohonné hmoty nové generace od společnosti TotalEnergies bude již letos využit ve WEC. V závodním režimu bude pohonná jednotka nabízet výkon 500 kW a v rámci koncernu Volkswagen nezůstane jen u Porsche. Stejný motor dostanou pro své prototypy LMDh Audi (2023) a Lamborghini (2024). Na oficiální potvrzení programu ze strany italské značky stále čekáme, v zasvěcených kruzích se však jedná o hotovou věc.

Nové Porsche LMDh nebude závodit pouze ve vytrvalostním mistrovství světa FIA WEC, ale i za oceánem v prestižním seriálu IMSA WeatherTech SporsCar Championship. Konec konců, pravidla LMDh jsou „americká“, v IMSA WSC totiž tyto vozy od příští sezony nahradí současné prototypy DPi.

O tovární program se bude v USA i ve WEC starat slavný tým Rogera Penskeho, který již potvrdil jména dvou pilotů pro novou závodní kampaň. V obou případech se jedná o šampiony třídy DPi v IMSA WSC. Prvním jezdcem je bývalý pilot F1 Felipe Nasr, druhým je Američan Dane Cameron.

Porsche potvrdilo, že k závodnímu debutu nových vozů dojde příští rok koncem ledna ve čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně.

Další článek: Jsme odhodláni obhájit naše tituly, říká de Vries před novou sezonou formule E

Témata článku: , , , ,

Aktuality

1. prosince | Rezervním jezdcem McLarenu ve F1 bude Alex Palou, který závodí v IndyCar (od roku 2024 tam bude závodit za McLaren). 
30. listopadu | Logan Sargeant bude ve formuli 1 závodit s číslem 2, které jako poslední používal Stoffel Vandoorne v roce 2018. 
30. listopadu | McLaren pro formuli E. Za volant se posadí René Rast a Jake Hughes 
30. listopadu | Za tým Virtuosi ve F2 budou v příštím roce jezdit Jack Doohan a Amaury Cordeel. Doohan je juniorem Alpine.