V roce 1994 prožila italská Imola tragický víkend velké ceny F1, který se stal osudným dvěma jezdcům.
Velká cena San Marina 1994 se do dějin F1 zapsala velmi tragicky. Během víkendu došlo k několika vážným nehodám a incidentům, přičemž dva z nich skončily smrtí závodníka.
Ještě předtím, než během první květnové neděle na okruhu v Imole fatálně havaroval legendární Ayrton Senna, postihla dne 30. dubna 1994 tragédie rakouského pilota Rolanda Ratzenbergera.
Foto: Getty Images
Tehdy třiatřicetiletý rodák ze Salcburku havaroval v sobotní kvalifikaci poté, co si nejprve poškodil přední křídlo a následně havaroval v rychlé zatáčce Villeneuve.
Ačkoliv byl jezdec týmu Simtek okamžitě převezen do zdravotního centra na okruhu, lékaři mu již nemohli pomoci a po transportu do boloňské nemocnice byl prohlášen za mrtvého.
Trnitá cesta do F1
Ratzenberger v F1 debutoval jen pár týdnů před osudným momentem v Imole.
Před sezonou podepsal kontrakt s novým týmem Simtek na pět velkých cen. Nakonec se však zúčastnil pouze tří závodních víkendů. V Brazílii se sice nekvalifikoval, ale chuť si spravil o tři týdny později v Japonsku, kde v rámci VC Pacifiku dojel jedenáctý. Následně však přišla na řadu již zmíněná nešťastná VC San Marina.
Cesta Ratzenbergera do královny motorsportu byla velmi trnitá, což potvrzuje i skutečnost, že se Rakušan prvního startu v F1 dočkal až ve 33 letech.
Předtím Ratzenberger sbíral zkušenosti jak v Evropě (závodil především v Británii, kde mj. obsadil třetí místo v britské F3000), tak v Japonsku, kde se tři roky účastnil místního šampionátu vozů F3000 (získal jedno vítězství). Hned pětkrát se objevil i ve 24hodinovce v Le Mans, kde startoval se speciály Porsche a Toyoty, přičemž při svém posledním startu se radoval z výhry ve třídě C2 a z celkového pátého místa.