První samostatná Velká cena Evropy se jela v mistrovství světa vozů F1 v září 1983 a na britském okruhu Brands Hatch stala se kořistí Brazilce Nelsona Piqueta jedoucího ve voze Brabham BT52-BMW.
Nebyla však ničím jiným, než jakousi
záplatou, protože v té době se v New Yorku měla jet GP USA, kterou však její
organizátoři nakonec zrušili. FIA tedy tuhle díru v kalendáři zalátala již
zmíněnou evropskou GP a pak se tenhle závod s evropským predikátem jezdil na
různých tratích (Nürburgringu, Doningtonu, Jerez de la Frontera) jen dost
nepravidelně. Pravidelnou součástí kalendáře světového šampionátu se stal až od
sezony 1999. Zásluhou toho, že Němci byli v té době díky Schumacherovi doslova
posedlí F1, ale mohli mu držet palce jen při německé GP v Hockenheimu.
A tak se
tehdy do šampionátu doslova vetřela konkurenční trať pod nürburgringským hradem
s evropskou GP a teprve v posledních dvou letech jí začal hostit někdo jiný:
španělský přístav Valencie, na jehož silnicích vytýčil Hermann Tilke městký
okruh. A to i přesto, že Valencie svůj stabilní okruh, na němž i vozy F1
testují, dávno má. FIA si totiž od trati, jejíž součástí je i most s poněkud
hrbolatým povrchem, hodně slibovala. Měla pocit, že tímhle způsobem se závody
dostanou blíž k divákům, že přinesou prospěch městským obchodům a restauracím a
že právě to by dokonce mohlo představovat nový trend. Jenže už první ročník
přinesl velké zklamání. Na papíře sice všechno vypadalo velmi hezky a zajímavě,
jenže ve skutečnosti bylo všechno jinak: okruh se spoustou pomalých zatáček,
který nedává prakticky žádné šance k předjíždění, se stal nezáživnou
záležitostí i podívanou.
A protože letos bude jen těžko vypadat
něco výrazně jinak a navíc už se ani nedoplňuje palivo, půjde na 5 540 metrů
dlouhém okruhu, na němž se v každém kole řadí zhruba 74krát, opět především o
to, urvat co nejlepší startovní postavení. Trať ve Valencii, na níž hrají
důležitou roli brzdy, disponuje 25 zatáčkami (13 pravých a 12 levých) a její
nejrychlejší místo najdeme na rovince před zatáčkou číslo 12, kde loni
monoposty jezdily 313,5 km/h. Naopak její nejpomalejší body představují zatáčky
10 a 17, které se rychlostí kolem 55 km/h projíždějí i na jedničku.

A největší
boční přetížení jezdci pociťují v zatáčkách číslo 14 a 22 (kolem 3 g). Rekordní
kolo od loňska drží ve Valencii Timo Glock (Toyota) průměrem 197,687 km/h),
přestože vítězem tohoto závodu se stal Rubens Barrichello (Brawn GP), před
Hamiltonem (McLaren) - jemuž patřilo pole position - a Räikkönenem (Ferrari).
Vezmeme-li v úvahu jen závody ve Valencii, pak je nejúspěšnějším pilotem tohoto
okruhu Lewis Hamilton. On jediný na něm totiž byl už dvakrát na pódiu (pokaždé
druhý). Dvakrát mezi bodovanými byli také vždy čtvrtý Kovalainen, jemuž tam ale
letos asi pšenka nepokvete a také Rosberg (pátý a osmý) s Kubicou (osmý a
třetí). Možná i proto, že vítěz prvního tamního závodu Felipe Massa loni
nestartoval. Za této konstelace je proto přirozené, že ve Valencii jsou dosud
bodově nejúspěšnější vozy McLaren.
Jenže když se na evropské GP podíváme
očima všech dosavadních 19 závodů, pak je samozřejmě všechno jinak. V tomto
případě je totiž jednoznačným „evropským“ králem Michael Schumacher (šest
výher, tři pole position, osm pódií, 80 bodů, šest nejrychlejších kol a 1 304
km v čele těchto závodů). Ve značkách evropským Velkým cenám vládnou v počtu
pole position monoposty Williams (šest), ale všechny ostatní statistiky už
patří vozům z Maranella (šest výher, 143 bodů, 16 pódií, sedm nejrychlejších
kol a 2 158 km ve vedení). A prakticky stejné je to i s bilanci pohonných
jednotek. S jediným rozdílem: tam vládne v počtu získaných pole position
Renault (7).
Dosavadní vládce evropských GP
Schumacher však bude letos ve Valencii startovat vůbec poprvé. Přestože
paradoxně právě tam se loni – ještě v barvách Ferrari – chystal naskočit do své
druhé kariéry. A tak jednou z možných zajímavostí víkendu bude i zjištění, jak se dokáže s
touhle tratí vyrovnat. Bude to totiž
jeho vůbec první nový okruh, s nímž po svém návratu do F1 setká...