Letošní evropská premiéra F1 na okruhu Montmeló se může snadno nést v jubilujícím duchu: 40. Velká cena Španělska se totiž už podvacáté pojede právě na této trati
Snoubení Katalánského okruhu s F1
začalo v září 1991. Právě tehdy se totiž GP Španělska z technické trati Jerez
de la Frontera přestěhovala na tenhle nový okruh, situovaný 30 km východně od
Barcelony. Ovšem pro samotné Katalánsko nebyl závod světového šampionátu žádnou
novinkou. F1 už se tu jela dvakrát na extrémně rychlém okruhu Pedralbes,
vedoucím ulicemi Barcelony, a poté se čtyřikrát konala na barcelonském kopci
plném atrakcí - v Montjuïc Parku. Tam ale její účinkování dramaticky skončilo v
roce 1975, kdy byl závod předčasně ukončen.
V prvním závodě v Montmeló, který na
mokré trati vyhrál Nigel Mansell (Williams), sice žádný z domácích pilotů
nestartoval, ale zdejší trať se – přes deštivou premiéru – brzy stala v F1
jednou z nejpopulárnějších. I díky tomu, že se na ní hojně testovalo.
Za dobu své existence se pak okruh
nedaleko katalánské metropole dočkal tří modifikací (tu poslední samozřejmě
prováděl Hermann Tilke) a díky nim se jeho délka smrskla z původních 4 727 na
dnešních 4 655 metrů. Trať disponuje 16 zatáčkami (devět pravých a sedm levých)
i dlouhou cílovou rovinkou, na jejímž konci jezdci dosahují největší rychlost:
loni tam při závodě naměřili Fisichellovi 314,4 km/h. Nejpomalejším místem na
trati je naopak na dvojku se jezdící zatáčka číslo 10, projíždějící se
rychlostí kolem 75 km/h. A zatáčkou, v níž jezdci pociťují největší přetížení,
je pro změnu nájezd na cílovou rovinku (3,6 g). Okruh na němž se nastavuje
vysoký přítlak, se dá z 62 procent projet na plný plyn (nejdéle se akcelerátor
drží na podlaze zhruba 13 sekund) a během kola, v němž jezdci 44krát řadí,
přijde palivová nádrž o 2,20 kg benzinu.

Bude dosavadní nadvláda pokračovat?
Loni v Montmeló vyhrál Button, jemuž
zároveň patřilo pole position, zatímco nejrychlejší kolo zajel jeho v cíli
druhý týmový kolega Barrichello. Pro Buttona to byla první „španělská“ výhra,
ale vedle něho zná tamní Velká cena už dalších 22 vítězů. Nejvíc výher si
prozatím přivezl ze země pomerančů Michael Schumacher (6), naopak domácí
vítězství zažili Španělé jen jednou: to, když tu před čtyřmi roky vyhrál
Fernando Alonso. Směle se dá ovšem tvrdit, že právě německý šampión je
doslovným vládcem španělských GP. Má totiž na svém kontě nejen nejvíc výher,
ale i pole position (7), bodů (98), pódií (12), nejrychlejších kol (7), stejně
jako v čele závodu odjetých kilometrů.
A především jeho zásluhou vládne stejným
způsobem všem tamním statistikám z hlediska týmů i Ferrari. To už si odvezlo z
Iberijského poloostrova 11 výher, 13 pole position i 30 pódiových umístění. A
navíc si ve Španělsku jezdci Ferrari připsali 243 bodů a byli 3 541 km k vidění
v čele. Mýlil by se ale každý, kdo by snad očekával, že stejnou převahou hýří
ve Španělsku i maranellské pohonné jednotky. Je pravda, že na počtu pole
position, nejrychlejších kol a počtu kilometrů ujetých v čele závodů, participovaly
nejčastěji. Jenže v počtu výher už se musí o prvenství dělit s motory Ford
Cosworth (11). A nejvíc bodů (270,5) i pódiových míst (33) už si ze Španělska
odvezli jezdci, za jejichž zády burácely právě motory z Northamptonu.
Je samozřejmě otázkou, jak si dosavadní
vládci španělských statistik budou
počínat o tomto víkendu. Schumacher se sice do barcelonské arény vrací s
modifikovaným monopostem a Ferrari zase s domácím miláčkem za volantem, ovšem
bude-li to satčit na pokračování dosavadní nadvlády, je nemalým
otazníkem...