Před branami F1 se hromadí talentovaní jezdci. A světlo na konci tunelu? F1 neví, jak ho rozsvítit

Formule 1 je hodně kompaktní a uzavřený sport. Na rozdíl od jiných individuálních či kolektivních sportů ho „hraje“ jen dvacet hráčů. Má to jednu nevýhodu. Dostat se mezi ně je těžké. A v poslední době ještě těžší.
Foto: Getty Images / Bryn Lennon
Před branami F1 se hromadí talentovaní jezdci. A světlo na konci tunelu? F1 neví, jak ho rozsvítit  | Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Nemůžeme říct, že by se do F1 v posledních letech dostalo málo nováčků. Jen letos máme na startovním roštu tři. Mnoho dalších jezdců je ve F1 teprve dvě, tři, čtyři sezóny.

Před branami královny motorsportu je však mnoho jezdců, kteří by si zasloužili minimálně šanci. Mnoho z nich je součástí juniorských programů týmů formule 1, které pro ně ale nemají místo: Kuan-jü Čou (údajně favorit na sedačku u Alfy Romeo), Callum Ilott, Robert Švarcman, Theo Pourchaire, Dennis Hauger,...

Favoritem na sedačku u Alfy Romeo je Kuan-jü Čou

Favoritem na sedačku u Alfy Romeo je Kuan-jü Čou

 

Zmínit musíme ale především jedno jméno – Oscar Piastri. kterému pomáhá jeho krajan Mark Webber. Jeho životopis je přímo dokonalý: v roce 2017 druhý v britské F4, v roce 2019 vítěz formule Renault Eurocap (ve druhé sezóně). V roce 2020 přišel do F3 a hned ji vyhrál. Letos je ve F2. Už v prvním víkendu vyhrál a aktuálně vede celý šampionát. Mark Webber nedávno řekl, že věří, že Piastri získá sedačku ve F1 v roce 2023.

Ve F1 je 20 sedaček. Pokud chce královna motorsportu dát šanci většímu počtu jezdců, existují jen dvě cesty: více sedaček na tým, nebo více týmů.

„Možná potřebujeme horní věkovou hranici,“ řekl šéf týmu Williams Jost Capito pro Sky, což má být ovšem návrh, který nemáme brát příliš vážně.

„Myslím si, že pravděpodobně chybí jeden nebo dva týmy. Ve formuli 2 je spousta mladých lidí, kteří si zaslouží šanci. Ale volných míst prostě není dost,“ řekl Christian Horner, kterého cituje Motorsport Total.

Generální ředitel McLarenu Zak Brown „by rád viděl jedenáctý nebo dvanáctý tým,“ ale více týmů znamená pro stávající závodní týmy menší příjem. „Pokud z dortu ukrojíte více kousků, každý dostane méně,“ říká Horner.

Pokud jde o nové týmy, FIA je hodně konzervativní. Pravidla to umožňují, startovní rošt skutečně není nasycený a další jeden až dva týmy jsou možné. Musí jít však o někoho, kdo má dostatečný kredit a finanční zázemí. Všichni si ještě pamatují rok 2010 a Lotus, HRT a Virgin. A kde jim je dnes konec... 

Uzavírá se F1 pro nové týmy? Kdo bude chtít jezdit ve F1, musí zaplatit všem stávajícím týmům

Uzavírá se F1 pro nové týmy? Kdo bude chtít jezdit ve F1, musí zaplatit všem stávajícím týmům

Toto Wolff proto přináší do hry jiný nápad. Stávající týmy zůstanou beze změny, ale nasadí třetí vůz. „Mohli bychom použít třetí auto a nasadit nováčka. Najednou máte startovní rošt s 30 vozy.“

„V současné době nemůžete zvýšit počet aut na 30,“ říká Jost Capito s odkazem na náklady, personál i logistiku. „Nevím, jak to udělat při 22 nebo 23 závodech ročně.“

Zak Brown také varuje před „rostoucími náklady pro týmy“. Wolff si je tohoto problému vědom, a tak má návrh financování. „Menší týmy mohou mít tyto kokpity financovány z peněz od jezdce nebo sponzorů.“

Problém Wolffova návrhu je ovšem v tom, že podobný model by do F1 přivedl další platící jezdce a ne nutně nejlepší talenty.

Capito proto navrhuje nechat startovní pole tak, jak je. „Myslím si, že 20 nejlepších jezdců by mělo být ve formuli 1. A myslím, že teď tomu tak je,“ řekl. Podle šéfa Williamsu existují i jiné závodní série, do kterých mohou mladí jezdci jít.

Váš názor Další článek: Nový vůz Haasu vzniká pod vedením zkušeného inženýra. Majitel týmu je povzbuzen pokrokem