Pravidla jsou pravidla, někdy jsou ale příliš krutá

Mark Webber v konečném důsledku za svezení se na Alonsově voze obdržel penalizaci a v Koreji bude na startu odsunut o deset míst.
Pravidla jsou pravidla, někdy jsou ale příliš krutá

Jasně, komisaři reagovali na situaci, kdy Alonsův vůz museli objet jezdci Mercedesu, zatímco Fernando zastavil, aby Mark mohl nastoupit. Incident byl označen jako "potenciálně nebezpečný". No dobrá, ale koho vlastně Alonso s Webberem ohrožovali? Pouze sami sebe. Ostatně sami sebe ohrožují pokaždé, kdy usednou do auta a zapnou si bezpečnostní pásy.

Ve skutečnosti ovšem ona situace zase tak nebezpečná nebyla. Neznám pilota, který by po dvouhodinové grand prix sprintoval do parc fermé naplno. Nejbezpečněji z celého víkendu je na trati právě po dojetí závodu. Pilotovi formule 1 bych v jiné situaci asi nevěřil, ale v inlapu po projetí cílem se každý snaží o jediné - dojet v pořádku a poklidu do boxů. Všichni jsou vyčerpaní a potřebují vychladnout.

Na jednu stranu neměli stevardi moc na výběr. Pravidla říkají, že jakmile jezdec obdrží třetí napomenutí v sezoně, získává automaticky penalizaci deseti míst na roštu. Otázkou však zůstává, jestli je toto pravidlo rozumné. Samozřejmě, pravidla by se měla dodržovat, to ale neznamená, že by se špatné regule neměly měnit. Podobné je to s pravidlem, které ošetřuje jízdu za safety carem. Piloti o kolo vzadu mohou ostatní předjet a zařadit se na konec pole. Problém ale je, že to žlutou fázi prodlouží o tři kola a za zpomalovacím vozem se krouží příliš dlouho. Mnohem lepší by bylo nechat je uhnout z cesty, pustit rychlejší vozy před sebe a pak se pomocí týmového rádia seřadit ve správném pořadí. 

Vážně si někdo myslí, že je Mark Webber nějaký labil? Nemluví se o něm v souvislosti se stejnými prohřešky, jaké měli na kontě třeba Pastor Maldonado a Romain Grosjean. Nemá to nic společného s tím, že se jedná o jeho poslední sezonu, nebo něco takového. Stejné jako s obviňováním Webbera to je i s bučením na Sebastiana Vettela na stupních vítězů. Lidé by neměli na úspěchy žárlit, ale spíše je obdivovat. 

Ano, jezdí za Red Bull, a je to Němec, přičemž teprve nedávno vyhrál jiný Němec, Michael Schumacher, sedm titulů mistra světa. Je ale na dalších týmech, aby se dokázaly Red Bullu vyrovnat. Webber jako týmový kolega Vettela představuje referenční bod. Je to kvalitní závodník. Nikdo asi neví, jakým způsobem rozhodnutí odejít z formule 1 může ovlivnit jeho motivaci, ale jsem si jist, že jakmile sedne do auta, jede naplno. Musíme proto uznávat, co Vettel dokázal. 

Seb už nyní patří mezi velikány, ale bývá tak označován s velkou nevolí. Pokud dokáže dominovat závodu i díky harmonii spojené s vynikajícím vozem, neměli bychom na to nadávat. Vettel není ani milovaným dítětem Dietricha Mateschitze, a není ani adoptovaným synem Bernieho Ecclestona. Je osobou, která je podporována Red Bullem. Týmem, který se jezdců, kteří nevyhovovali jeho výkonnostním nárokům, dokázal bez milosti zbavit. 

Všichni velikáni se museli rozhodovat, kde budou závodit. Součástí schopností jednotlivých jezdců je i umění být ve správnou chvíli na správném místě. Všichni si uvědomují, že velké zásluhy na úspěších Red Bullu má Adrian Newey, nejlepší designér ve formuli 1. Newey k Red Bullu z McLarenu přišel na začátku roku 2006. Christian Horner měl vizi, jak tohoto chlapíka nejlépe využít. Já se s Adrianem znal, a tak jsem mohl pomoci ho k podpisu přesvědčit, a Dietrich měl potřebné peníze. 

S Vettelem to nemělo nic společného. Byl v programu pro mladé jezdce, o šanci si řekl svými výjimečnými výkony, a v současnosti tuto šanci využívá brilantním způsobem. Alonso měl v roce 2007 šanci jezdit od sezony 2008 pro Red Bull. Rozhodl se ale, že tak neučiní. Měl za to, že Ferrari, kam přešel po dvou přechodných letech u Renaultu, bylo lepší volbou. 

V té době to byla rozumná volba. Red Bull ještě neměl úspěchy a Ferrari naopak sbíralo vavříny. Nyní, když se můžeme zpětně ohlédnout, můžeme říci, že by asi udělal lépe, kdyby nastoupil k Red Bullu. Ferrari se snažilo přilákat Neweyho, který ale odmítl. Alonsovi, který v Singapuru opět odvedl výbornou práci, a to ve voze, který je rozhodně horší než Red Bull, se jistě nelíbí, že má méně titulů než Vettel. 

Jenže jak Vettel, tak i Alonso patří k nejlepším pilotům v historii formule 1. Nezáleží tak ani na tom, kdo vyhraje kolik šampionátů. Jsou si rovni. Čísla jsou irelevantní. Co se týče celkových schopností, jedou si Alonso s Vettelem v moderní formuli 1 vlastní ligu. 

Další článek: Alonso mít cyklistický tým zřejmě nebude

13:23 | Pérez musí měnit převodovku + 5 míst.
11:09 | Renault má nového sponzora: Verizon Media. Na vozech se objeví také loga propagující Yahoo.
20. září | Correa už není v umělém spánku, i když ještě nebyl zcela probuzen. Jakmile budou vyléčeny problémy s plícemi, čekají ho další operace nohou.
20. září | Pérez napomenut za incident s Magnussenem.

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink Verstappen (1:40.259)
2. trénink Hamilton (1:38.773)
Sobota 21. září 2019
3. trénink Leclerc (1:38.192)
Kvalifikace Leclerc (1:36.217)
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10