Práce v týmu formule 1. Sen mnoha fanoušků motorsportu

Ve formuli 1 je velká konkurence nejen na trati, ale také při hledání zaměstnání. Najít zaměstnání ve formuli 1 proto vždy bude velká výzva.
Práce v týmu formule 1. Sen mnoha fanoušků motorsportu

Získat práci ve formuli 1 se může pro drtivou většinu lidí zdát jako nemožné. Tvrdá práce, vášeň a trocha štěstí však u všech může vést k dosažení cíle, tedy práci v prostředí formuli 1.

Jako to ale skutečně je pracovat ve formuli 1? Adam Arbon z portálu Motorsport.com mluvil s člověkem, který se specializuje na aerodynamiku, o životě zaměstnance týmu formule 1.

Jak jste se dostal do formule 1?
„Během mého doktorského studia jsem kontaktoval svou kamarádku, která tehdy pracovala pro tým, a zeptal jsem se jí, zda dělají pro studenty nějaké stáže. Dal jsem jí svůj životopis a ona jej předala vedoucímu oddělení aerodynamiky.

Následně jsem u něj měl pohovor a o pár měsíců později jsem začal svou neplacenou letní stáž v oddělení aerodynamiky. Vstup do formule 1 je tím nejtěžším krokem. Poté to může být jednodušší, obzvlášť pokud znáte ty správné lidi.“

Jaká byla vaše největší výzva při práci ve formuli 1?
„Samotná práce je velkou výzvou, kdybych ale měl vybrat jen jednu věc, tak by to byla každodenní výzva při hledání výkonnosti. Každý z nás je zodpovědný za určitou část auta a máme cíle, které musíme v krátkém časovém horizontu splnit.

To je také krása tohoto sportu. Každý den se snažíte se zlepšit a přinést více výkonnosti. Není neobvyklé, že ležíte v posteli a stále si říkáte 'Jak ještě mohu zdokonalit svůj design?', analyzuji to v hlavě a rozhoduji se o tom, jak se posunout vpřed.“

Ve formuli 1 nepracujete osm hodin denně

Jakou radu byste dal těm, kteří chtějí pracovat ve formuli 1?
„Nejprve se naučte základy, poté vytrvejte v tvrdé práci, získávejte zkušenosti a nikdy se nevzdávejte. Vstoupit do F1 není snadné, takže byste se vždy měli poohlížet i po příležitostech v jiných odvětvích. Můžete získat velmi dobré zkušenosti v oblasti automobilového a leteckého průmyslu, a pokud vytrváte, tak příležitost se v určité chvíli naskytne.

Důležité je také vytvořit si kontakty a znát ty správné lidi, jelikož oni jsou těmi, kteří vám v konečném důsledku mohou skutečně pomoci. Pro pracovní příležitosti je v dnešní době velmi užitečný Linkedln. Mějte však na paměti, že ve formuli 1 se nepracuje od devíti do pěti a pro úspěch je potřeba hodně obětovat.“

Co je nejlepší na tom pracovat ve formuli 1?
„Nejlepší je, že během několika týdnů můžete vidět svůj design z počítače přímo na trati.“

Je možné v moderní formuli 1 rozvíjet svou kariéru?
„Kariérní postup je možný, ale stejně jako u většiny zaměstnání záleží na vašich výkonech a zkušenostech, načasování a samozřejmě občas i na politice. F1 je konkurenční prostředí a všichni chceme jít výš, ale to v rámci týmu nemohou všichni. To je důvod, proč mají lidé tendenci poohlížet se (u ostatních týmů).

Jde o jeden z nejběžnějších způsobů, jak postupovat, pokud tomu tak není ve vašem týmu. Musím však podotknout, že musíte být trpěliví a tvrdě pracovat.“

Jaká je vaše budoucnost, když pracujete v prostředí motorsportu?
„Chci zůstat ve formuli 1 a uvidím, čeho mohu dosáhnout. Stále se každý den učím něco nového a potřebuji získat více zkušeností. Samozřejmě, obvyklý postup je, že mám čím dál tím větší zodpovědnost, ale mým dlouhodobým cílem je stát se dobrým vedoucím týmu.“

Trenér pilotů F1: Nejde jen o trénink fyzické kondice, ale i psychiky

Trenér pilotů F1: Nejde jen o trénink fyzické kondice, ale i psychiky

Foto: Getty Images / Clive Mason

Diskuze (35) Další článek: Jeho výkony jsou nedoceněné, hájí Monisha Kaltenborn Wehrleina
16. srpna | Alonso by se měl podle spekulací v následujících týdnech zúčastnit testu vozu IndyCar.
15. srpna | Podle některých spekulací oznámí McLaren v nejbližších dnech příchod Carlose Sainze.
14. srpna | Před 30 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Fernando Alonso má dnes něco oznámit. Nevíme, zda se to týká jeho kariéry nebo něčeho úplně jiného.

GP Belgie 2018

Pátek 24. srpna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 25. srpna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 26. srpna 2018
Závod 15.10