Posedmé v historii hostí okruh v Bahrajnu finále Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC, to letošní však bude mimořádné. Před dnešní závěrečnou osmihodinovkou totiž první dvě posádky absolutního pořadí dělí jediný bod.
Brendon Hartley, Rjo Hirakawa a Sébastien Buemi jsou po pátku těsnými lídry šampionátu, piloti z Toyoty GR010 Hybrid #8 mají 122 bodů. Ten jediný bod navíc jim zajistil Hartley, který ho sobě a svým parťákům získal díky vítězství v kvalifikaci. V sezoně piloti „osmičky“ vyhráli v Le Mans a ve Fudži.
Proti třem jezdcům moderního hybridního hypervozu postaveného podle aktuálních pravidel LMH stojí trojice pilotů stáje Alpine André Negrao, Matthieu Vaxiviere, Nicolas Lapierre. Tito tři mají k dispozici starší šasi Rebellion R13 třídy LMP 1, které užívají pod označením Alpine A480.
S osmiválcem pod kapotou a bez doplňkového elektromotoru letos jezdci francouzské stáje vyhráli dva závody na Sebringu a v Monze, mimo stupně vítězů skončili pouze v Le Mans (čtvrté místo) a mají 121 bodů. Je to prosté. Titul mistrů světa získá v cíli ta posádka, která porazí tu druhou.
Vzhledem k okolnostem čekali především v táboře Alpine s napětím na poslední nastavení Balance of Performance. Starší vůz LMP 1 v modrých barvách dostal po drtivé porážce od obou Toyot ve Fudži navíc 11 MJ využitelné energie na stint a 4 kW výkonu. Hybridní Toyoty naopak přišly o 4 MJ a o 4 kW.
V trénincích se nastavení „BoP“ jevilo jako spravedlivé, nicméně v kvalifikaci zabraly první dvě řady na střídačku Toyoty a rovněž hybridní Peugeoty 9X8 (taktéž zvýhodněné posledním „BoP“), zatímco Alpine na pátém místě ztratil přes jeden a půl sekundy.
Kdo je tedy favoritem? I díky technologické výhodě jednoznačně jezdci Toyoty, nicméně závod trvá osm hodin a stát se může opravdu cokoliv. A loňský titul ještě mohou obhájit i Mike Conway, Jose Maria Lopez a Kamuj Kobajaši z Toyoty #7. Ti sice ztrácejí 27 bodů na piloty „osmičky“, nicméně v Bahrajnu se jede na osm hodin, což znamená, že za vítězství se uděluje 38 bodů.
A je tu jedna speciální motivace pro piloty Alpine. Negrao, Vaxiviere a Lapierre totiž mohou získat historicky poslední titul mistrů světa s vozem LMP 1, jejich vůz totiž čeká závodní derniéra. Příští rok Alpine nejspíš přechodně přejde do LMP 2 a pro sezonu 2024 Francouzi chystají vlastní nový vůz LMDh.
Boj o titul ve všech třídách
Bojovat se ovšem bude na všech frontách, rozhodnuto totiž ještě není v žádné z kategorií.
Derniéra čeká třídu LMGTE – PRO, kde se očekává velká bitva o titul mistrů světa mezi jezdci Ferrari a Porsche. Piloti italské stáje James Calado a Alessandro Pier Guidi obhajují svůj loňský titul, který získali za velmi kontroverzních okolností po kolizi s konkurenčním Porsche.
Letos Calado a Pier Guidi vedou šampionát o 11 bodů před dvojicí Porsche Kévinem Estrem a Michaelem Christensenem, 13 bodů poté ztrácí další pilot Porsche Gianmaria Bruni. Jeho parťák Richard Lietz nemá šanci na titul, protože kvůli nákaze covidem nezávodil v Monze.
V pořadí značek vede Ferrari před Porsche o jediný bod.
Ve třídě LMP 2 je ve hře o titul pět vozů, nicméně v nejlepší pozici jsou Antóni Félix da Costa, Roberto González a Will Stevens, kteří společně sdílí prototyp Oreca 07 Gibson #38 stáje JOTA Sport. Ti mají na svém kontě 114 bodů a mají náskok 28 bodů před nejbližšími pronásledovateli Joshem Piersonem a Oliverem Jarvisem z týmu United Autosports.
Trojici týmu JOTA Sport bude stačit šesté místo v cíli bez ohledu na výsledky soupeřů.
V LMP 2 Pro-Am to bude boj o titul mezi týmy AF Corse a Algarve Pro Racing, tým ARC Bratislava Mira Konopky se chce se svým působením ve WEC rozloučit pódiovým umístěním. Po kvalifikaci není slovenská stáj daleko, Švýcar Mathias Beche totiž s Konopkovým vozem získal druhé místo v rámci LMP 2 Pro-Am.
V rámci LMGTE – AM si to o titul rozdají dva týmy startující s vozy Aston Martin Vantage – TF Sport a Northwest AMR.
Osmihodinový závod v Bahrajnu budete moci sledovat živě a non-stop na Eurosportu 2 od 11:30.