Potřetí do Singapuru

Závod v asijském ministátečku se sice pojede teprve potřetí, přesto se ale nedá tvrdit, že by se snad o něm dostatečně nevědělo. I díky tomu, že si tu F1 odbyla svou noční premiéru a také zásluhou nakašírované havárie Nelsona Piqueta.

Městský okruh Marina Bay, jehož trať zavádí monoposty F1 mezi zatáčkami 12 a 13 i na ocelový, 70 metrů dlouhý a 28 metrů široký Andersonův most, je jakousi asijskou obdobou Monte Carla. Jezdcům i divákům kolem trati nepochybně přináší požitek a je také mnohem bezpečnější, než býval dříve tamější Thompsonův okruh, na němž se Velká cena Singapuru jezdila do roku 1973. Ovšem pro televizní diváky zase kdovíjakým zážitkem rozhodně není. Pochopitelně vzhledem k oněm bílým a za umělého osvětlení de facto neprůhledným ochranným plotům, lemujícím trať. Ty totiž vytvářejí dojem, jakoby se závodilo v tunelu...

Po předloňské premiéře se loni 10 až 15 metrů široký okruh, který má 23 zatáček (devět pravých a 14 levých), o dalších pět prodloužil a jeho současná délka je tedy 5,073 km. Okruh, na němž se u vozů nastavuje velký přítlak a který je náročný také na brzdy, byl i letos mírně modifikován. A nejen na výjezdu z pit lane, ale také v zatáčkách číslo 1 a 13. Trať se proto teď dá ze 46 procent projet na plný plyn a jezdci během jednoho kola - v němž jim z palivové nádrže monopostů zmizí 2,25 kg benzinu – ve svých vozech zpravidla řadí sedmašedesátkrát. Největší rychlost na této trati, jež se jezdí proti směru hodinových ručiček, však monoposty nedosahují na cílové rovince, končící zatáčkou Shears, ale na konci bulváru Raffles. Před zatáčkou Memorial. Tam jim byla loni také naměřena rychlost 292,1 km/h. Naopak nejpomalejšími místy jsou zatáčky 3, 13 a 18, projíždějící se na druhý rychlostní stupeň rychlostí kolem 80 km/h. Největší boční přetížení, jezdci ovšem zažívají v zatáčkách 15 a 23 (kolem 2,7 g).

 

Schumacherova premiéra
Loňský noční závod na malajsijském poloostrově vyhrál Lewis Hamilton (McLaren), jemuž patřilo i pole position, zatímco nejrychlejší – a také rekordní - kolo si průměrem 168,725 km/h na své konto připsal Fernando Alonso (Renault).

Vzhledem k tomu, že se však v Singapuru dosud odjely pouze dva závody F1, najdeme zpravidla ve statistikách pouze dvojice jmen: jak mezi dosavadními vítězi (Alonso, Hamilton), či vítězi kvalifikace (Massa, Hamilton), tak i mezi držiteli nejrychlejších kol (Räikkönen, Alonso). Dvojička Lewis Hamilton a Fernando Alonso také jako jediná  byla v obou závodech na bedně, ale na tamějších pódium se vedle nich už dostali také Felipe Massa a Nico Rosberg. Duo Hamilton - Alonso prozatím pobralo na okruhu Marina Bay i nejvíc bodů (oba po 16), kupodivu před Timem Glockem (13).

A co říkají statistiky na singapurskou GP z hlediska týmů? I tady prozatím vládnou pouze dvě jména. Jak v počtu vítězství (Renault, McLaren), v pole position (Ferrari, McLaren), tak také v nejrychlejších kolech (Ferrari, Renault). V tomhle závodě však kupodivu  ještě žádný vůz Ferrari prozatím nebyl na pódiu (Renault a McLaren dvakrát, Williams a Toyota jednou) a dokonce ani na bodech (dosud tam bodovalo osm značek, nejvíc McLaren 18 a Renault 16 bodů). Přesto však v Singapuru rudý monopost už 86 km ve vedení byl (na tom se podílel Massa). Jenže vozy McLaren (289 km) a Renanult (162 km) tam byly strávily času daleko víc...

Zajímavostí nepochybně je, že zatímco Nick Heidfeld se na počátku asijské série po 15 závodech dočká svého dalšího startu v mistrovství světa a GP kolonii našich západních sousedů tak rozšíří na neuvěřitelné číslo sedm (!), naprosto stejný počet pilotů si letos v Singapuru odbude tamní noční premiéru. Včetně Michaela Schumachera, o němž se začalo hovořit i jako o možném týmovém šéfovi. Ovšem zatímco jeho krajan Glock má zdejší noci docela rád (loni druhý, předloni čtvrtý), mnohem hůře na ně například vzpomíná tým Red Bullu: Sebastian Vettel tady totiž nikdy nedojel lépe než čtvrtý (loni) a jeho kolega Mark Webber dokonce v Singapuru nikdy neviděl cíl. Takže oba mají rozhodně co dohánět...

 

Doporučujeme

Články odjinud