Provozní šéf Lotusu Alan Permane po závodě v Maďarsku prozradil, že se architektem svého posunu na přední pozice stal zčásti sám Räikkönen.
Po kvalifikaci na Hungaroringu byl Lotus mírně zklamaný. Na jedné straně mu sice udělal radost Romain Grosjean první startovní řadou, ale Kimi Räikkönen zajel ve třetí části horší čas než v té druhé a výsledkem bylo místo páté.
Po startu do závodu pak Fin ztratil další místo vůči Fernandu Alonsovi, protože mu nefungoval KERS. "Měli jsme pár problémů kvůli dvojitému zaváděcímu kolu," vysvětloval Permane pro Autosport. "V podstatě se vybila baterie a teploty létaly sem tam, bylo hodně teplo kvůli těm dvěma startům a dalším věcem."
"Soustředili jsme se na to, abychom udrželi pod kontrolou teplotu motoru, přičemž nám tak trochu uteklo KERS a on ho pak nemohl použít. Ale po pár kolech jsme ho znovu dostali pod kontrolu."
Räikkönen se tak ocitl na šesté pozici na trati, na které se velmi těžko předjíždí. Při první zastávce se bez problémů dostal zpět na páté místo před Alonsa a v druhém stintu přišla jeho velká chvíle, která vyústila v překvapivý skok na druhou příčku.
Strategii jezdcům připravuje tým, v reálném čase ji přepočítává počítač v závislosti na dění na trati a inženýři provádějí případné korekce na základě vlastního úsudku. Ale jak Permane vysvětlil, Räikkönen si s tou svou trochu pohrál, aby mohl využít potenciál svého vozu ve chvíli, kdy to bude nejdůležitější.
"Kimi celý svůj (druhý) stint šetřil pneumatiky. Ve skutečnosti jsme na začátku stintu měli trochu obavy, že je moc pomalý, ale on řekl: ´Nemějte obavy, budu šetřit pneumatiky.´ Takže jsme ho v tom nechali. A pak najednou začal zajíždět jedno fialové kolo (absolutně nejrychlejší čas) za druhým."
Lotus se tak ocitl v nečekané situaci, Fin zrychlil natolik, že začal nepřímo bojovat se svým týmovým kolegou. "Bylo to velmi těžké, Vettel a Romain jeli těsně za sebou, takže bylo těžké ho (Räikkönena) dostat ven z boxů mezi nimi. Takže jsme pro tým udělali v podstatě to nejlepší."
"V jednu chvíli jsme si mysleli, že bude dost rychlý na předjetí Hamiltona, ale pak se jeho časy zhoršily a nastoupila Hamiltonova střední směs pneumatik, časy pak jezdili stejné. Takže jsme ho zavolali do boxů a on vyjel před Romainem."
Na výjezdu z boxů svedl Räikkönen těsný souboj s týmovým kolegou, přičemž si ho sám trochu ztížil tím, že omezovač rychlosti pro pit lane vypnul se zpožděním několika metrů. Získal druhé místo a vydal se stíhat Hamiltona. Soupeře z McLarenu stahoval v průměru o půl sekundy na kolo a brzy byl těsně za ním. Ale tím to skončilo.
"Před Hamiltona jsme se mohli dostat, jen kdyby mu odešly pneumatiky," uznal Permane. "Abyste tady měli 50procentní šanci na předjetí, potřebujete být o dvě sekundy rychlejší. To říkají simulace o DRS."
"My jsme na něj chtěli tlačit pro případ, že by mu odešly pneumatiky, což jsme také udělali. Ale i když na někoho tlačíte, stačí mu být rychlý v posledních dvou zatáčkách a na rovince, a nepředjedete ho. Je to jako v Monaku."
I když nezvítězil, svůj tým Räikkönen potěšil. "Kimi odjel úžasný závod. Neměl perfektní kvalifikaci, na startu měl problém s KERS, takže ztratil místo vůči Alonsovi, ale od té chvíle odjel perfektní závod," zhodnotil Permane.
Stejného názoru byl technický šéf James Allison. "Byl brilantní, že? Romain také odjel velmi hezký závod, ale to, jak pomalejší jezdci začali ke konci druhého stintu ovlivňovat přední jezdce, hrálo do karet Kimimu. Nicméně opravdu na to šlápnul, když to bylo důležité."
Navzdory stále unikajícímu vítězství tak Lotus nemůže být nespokojený. Podruhé v letošní sezóně měl oba jezdce na stupních vítězů a na druhý McLaren ztrácí v šampionátu jen jeden bod. E20 je v závodním režimu jeden z nejrychlejších vozů a týmu se podařilo zlepšit kvalifikace. Po letní přestávce proto vstoupí do druhé poloviny sezóny jako vážný kandidát na tituly.