Postřehy z Monte Carla

Velká cena Monaka se topí v diskuzích o rozpočtových stropech.

Mí přátelé se často domnívají, že novinářská práce na okruhu je takovou poloviční dovolenou. Ale to je hodně daleko od pravdy. Letiště - hotel - okruh - hotel - okruh - hotel - okruh - hotel - letiště. Od rána do večera. Myslel jsem si, že vám již během včerejška napíšu nějaké postřehy, ale realizační tým TV NOVA byl tak zaneprázdněn všemožnými nástrahami, že na to zkrátka nezbyl čas.

Nechci opět po roce kritizovat přístup Francouzů, ale ani letos mě nepřesvědčili, že vědí, jak se dělá mezinárodní byznys. Začalo to navigačním systémem ve francouzském voze cestou z letiště, při akreditaci nastaly potíže s přístupem do tiskového střediska, pokračovalo to tím, že komentátorské stanoviště nebylo připraveno na spojení do České republiky, tamní technici neznají slovo anglicky, následoval nefungující systém parkoviště, ožralý recepční, kterému vadí hosté, plesnivý pokoj v hotelu s nepoživatelnou snídaní a málem to vyvrcholilo nezasláním příspěvku do Televizních novin. Ten se povedlo dopravit necelou půlhodinu před začátek Sportovních zpráv. Jakoby to byl jediný povedený kousek včerejšího dne :)

V Monte Carlu panuje letní počasí, ale ikonickou Velkou cenu Monaka letos zastíní skadnál kolem rozpočtových stropů. Jako by Monako bylo dějištěm velkého politického sporu a závodění mělo tvořit jen kulisu.

Hned po přistání jsme se dozvěděli o neúspěšné snaze Ferrari o vydání předběžného opatření, které má zastavit platnost nových pravidel. Nejedná se tedy o prohraný soud s FIA, jak se často špatně prezentuje. Ferrari se pokusilo získat prostřednictvím soudu rychlou ochranu před (podle něj) poškozením svých vlastních zájmů (řádný soud by pak následně beztak musel proběhnout). Francouzský soud uznal existenci práva veta na straně Ferrari (tudíž Mosley neměl pravdu), ale jelikož jej Ferrari neuplatnilo při žádném zasedání Světové rady, není situace natolik urgentní, aby bylo nutné vydat předběžné opatření.

Soud tedy nerozhodoval o tom, na čí straně je pravda.

Potvrdil pouze, že se jedná o čistě smluvní spor, a ten nyní musí (bez předběžného opatření) obě strany řešit standardní soudní cestou. To právě Ferrari nyní zvažuje.

Co se nám podařilo zjistit, že Ferrari myslí svou hrozbu vážně. Je si natolik pevné v kramflecích, že pokud se do konce měsíce nestane něco významného, přihlášku nepodá. Zítra o tom budou jednat zástupci týmů v motorhomu McLarenu. Od zástupců Toyoty se mi podařilo zjistit, že mají stejný pohled na věc jako Ferrari.

"Nepodáme," odpověděl můj zdroj na otázku, zda Toyota také nepodá přihlášku, pokud nedojde k nějaké dohodě. Vedle Renaultu, Red Bullu (Toro Rosso), Ferrari a BMW je to šestý tým, který se takto jasně vyjádřil.

V tomto duchu připravujeme i malou reportáž do dnešních zpráv na Nově. Podle místních indikací se k bojkotujícím týmům nepřidá Force India, Williams, BrawnGP a nejspíš i McLaren. První tři proto, že si to nemohou dovolit, zatímco ten poslední nemá vůbec jednoduchou pozici: i kdyby chtěl, přidá se k Ferrari, ale coby tým v podmínce nemá vůbec žádný prostor pro to, aby si mohl takové frajeřinky dovolit.

Odchytili jsme také Bernieho Ecclestona. Ten totiž může hrát velmi významnou roli v rozložení sil. Na náš dotaz, jaké straně je nakloněn, ale odpověděl:

"Jako obvykle, jsem přesně mezi."

Ovšem u kolegů z Austosportu už byl skeptičtější. Řekl jim totiž, že už začíná mát obavy.

"Nechci, aby odešlo," řekl Ecclestone o Ferrari. A to přitom ještě před víkendem prohlásil, že odchod Ferrari nedopustí.

Ve sporu hrají netradiční roli samotní závodníci. Ti se totiž zásadně k politickým otázkám nevyjadřují, ale včerejší tisková zpráva a přístup závodníků Ferrari je evidentní změnou přístupu. Kimi Räikkönen se neobvykle rozmluvil, když prohlásil, že bude s Ferrari závodit i v jiných sériích (ačkoli se včera trochu prokecl, když prohlásil:

"Jsem si jist, že z formule 1 neodejdem. Ale nevím," opravil se Fin okamžitě. "Nemohu si být stoprocentně jist. Určitě nějakou práci pro mě (Ferrari) najde. Závodí tako v jiných kategoriích a mám smlouvu."

Ferrari tak využívá i závodníků samotných, aby převážilo sympatie na svou stranu. Se závodníky totiž půjde i veřejnost, tedy hlavně fanoušci. V tuhém boji proti týmům, jezdcům, fandům, Berniemu a možná i médiím pak zůstane FIA zcela osamocena.

Ovšem vzhledem k tomu, že FIA jako jediná může zmáčknout ono imaginární tlačítko, máme zaděláno na slušný thriller. Ten s termínem přihlášek na konci května neskončí. Naopak.

Doporučujeme

Články odjinud