Poslední cigareta Maurizia Arrivabeneho v Maranellu

Poslední cigareta Maurizia Arrivabeneho v Maranellu

Maurizio Arrivabene už není šéfem Ferrari. Jeho příchod na konci roku 2014 byl překvapením, jeho odchod už méně.

Maurizio Arrivabene není od začátku ledna šéfem Ferrari. Do čela slavné stáje se postavil v listopadu 2014. Nahradil Mattiaciho, který se v křesle Ferrari příliš dlouho neohřál.

Konec Arrivabeneho není překvapivý. První spekulace o napětí mezi Arrivabenem a technickým ředitelem Binottem se objevily už v létě 2017. SItuace se měla ještě vyostřit po smrti Sergia Marchionneho.

Podle Autobildu využil Arrivabene mocenského vakua po smrti Marchionneho k posílení svého vlivu a oslabení soupeře. Mimo jiné dostal pod kontrolu rozpočet technického oddělení. To měl být i důvod, proč došlo ke zhoršení vývoje vozu Ferrari ve druhé polovině sezóny.

Vyměnit Arrivabeneho za Binotta měl chtít už Marchionne. Nakonec musel změnu realizovat současný předseda představenstva Ferrari John Elkann. 

Nikdo pořádně neví, co se dělo za zdmi maranellské stáje. Víme jen to, jak se Arrivabene projevoval na veřejnosti.

Jeho přístup k médiím byl rezervovaný, chladný a někdy až arogantní. Vloni v Číně odložil Sebastian Vettel volant na kokpit svého vozu. Slavný technický ilustrátor Giorgio Piola toho využil a volant překresil. Arrivabene si ho pak měl najít a vyhrožovat mu.

Uvnitř týmu měl Arrivabene působit podobným dojmem. Chyběla mu schopnost vést a inspirovat. To, co viděl jako vedení, viděla řada jeho spolupracovníku spíše jako šikanu. 

Už v roce 2016 řekl tehdy už bývalý letitý zaměstnanec Ferrari Luca Baldisserri, že v Maranellu vládne atmosféra strachu. „Členové týmu nevymýšlejí nic nového, nedělají rozhodnutí – ze strachu, že budou vyhození.“

Bude Binotto lepším lídrem? 

Teprve následující měsíce ukáží, zda bude Binotto lepším lídrem. Minimálně předpoklady k tomu má snad nejlepší v celé F1. Spojuje totiž tři základní pilíře továrního týmu: šasi, motor a řízení týmu (jezdci, inženýři apod.). Binotto působil mnoho let jako motorář. Dostal se až do pozice zástupce a nakonec šéfa motorářů.

Po odchodu Jamese Allisona byl technickým šéfem Ferrari a nyní se stává šéfem celého týmu. 

V době, kdy byl Binotto technickým šéfem Ferrari, šla stáj výsledkově a především výkonnostně nahoru. Na rudých vozech hledali soupeři jedno nelegálnost za druhou. Od spalování oleje až po baterie. Chtělo by se říci konečně. Ferrari v uplynulých letech spíše kopírovalo řešení soupeřů. Vloni se situcace změnila.

Pokud bychom parafrázovali diplomatický žargon, je Binotto kariérní inženýr. Jinými slovy – přesný opak Arrivabeneho, který se sice v rámci práce pro Phillip Morris okolo Ferrari pohyboval, ale praktické zkušenosti s F1 či řízením stáje F1 neměl žádné.

Je to také jeden z důvodů, proč je velmi nepravděpodobné, že by Arrivabene zamířil do jiného týmu F1. Nikde navíc není volné místo. V Itálii mají celkem jasno, kde Arrivabene zamíří – za Pavlem Nedvědem do Juventusu. S italským týmem, který ovládá stejně jako FIAT a Ferrari rodina Agnelliů, byl Arrivabene spojován už v říjnu. 

Ferrari pod vedením Arrivabeneho (2014-2018)

  • Počet závodů: 81
  • Vítězství: 14
  • Pole position: 12
  • Pódia: 71
  • Nejlepší umístění jezdce v šampionátu: 2. místo (Vettel, 2017, 2018)
  • Nejlepší umístění Ferrari v Poháru konstruktérů: 2. (2017, 2018)

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud